Friday, February 22, 2013

Agricultorii, printre cei mai buni platnici clienti ai bancilor

Chiar daca agricultura implica o serie de riscuri specifice, se pare ca efectele crizei economice din ultimii ani au fost relativ limitate in acest sector. Clientii agricultori au reprezentat segmentul cu cele mai putine restante, conform datelor ProCredit Bank. 

Orientarea catre zona agriculturii este o perspectiva asumata de majoritatea bancilor din Romania pentru viitorul apropiat. Zona agriculturii prezinta un potential urias iar rezultatele bune inregistrate in ultimii ani nu fac altceva decat sa confirme estimarile. 

In plus, bancherii ar putea avea si un alt motiv pentru care sa se indrepte catre clientii din sectorul agricol. Intr-o perioada in care portofoliile bancilor sunt macinate de creditele neperformante, agricultorii raman clientii cu cele mai putine restante. 

“Clientii agricultori sunt princtre cei mai fideli clienti ai bancii. Isi returneaza datoriile in cel mai apropiat mod de graficul de rambursare”, a precizat Ilinca Rosetti, director general alProCredit Bank

Aceasta a explicat rezistenta segmentului de clienti prin faptul ca efectele crizei s-au resimtit mult mai putin decat in alte domenii direct afectate, precum constructiile sau comertul. 

Din intreg portofoliul de clienti persoane juridice ai bancii, aproximativ 30% reprezinta finantari acordate agricultorilor, in diverse forme de organizare, de la PFA la SRL sau SA. 

Companiile de dimensiuni reduse, primele cazute in fata crizei

In ceea ce priveste gradul de rezistenta in fata unor provocari economice ca cele din perioada 2008-2010, microintreprinderile dau dovada de putin flexibilitate si sunt primele lovite, in special cele infiintata de putin timp. 

“Afacerile de dimensiuni mici, aflate intr-o faza imediata unei investitii generoase, nu au avut capacitatea de a rezista. Afacerile de dimesiune ceva mai mare, care au o alta dinamica, au fost ceva mai putin senzitive iar acum situatia lor este relativ stabila”, a mentionat Ilinca Rosetti. 

In ceea ce priveste companiile de mari dimensiuni, situatia acestora in ultimii ani a inregistrat fluctuatii, fara a se incadra pe o tendinta clara. 

In total, ProCredit Bank inregistreaza o rata de credite neperformante de 5,5% din portofoliu, relativ constanta fata de anul trecut dar in crestere de la nivelul de 1% raportat in 2008.

No comments:

Post a Comment