Thursday, September 3, 2015

Asigurari medicale de calatorie direct pe telefon

Asigurarile medicale pentru calatorii in strainatate se pot cumpara si direct de pe telefonul mobil. Allianz-Tiriac a lansat o aplicatie pentru mobil care ofera clientilor aceasta posibilitate, reiese dintr-un comunicat de presa al companiei. 
Aplicatia poate fi descarcata gratuit din Google play sau App Store si permite achizitia unei polite de asigurare de calatorii oricand si de oriunde, fara a fi necesara deplasarea clientului la o sucursala a asiguratorului. 

Compania vinde prin aceasta modalitate doua tipuri de polite: Voiaj ( pentru perioada determinata) si Multitravel (cu valabilitate pe 12 luni). Plata se realizeaza online, prin PayPal, iar clientul primeste tot online confirmarea asigurarii.
 

Potrivit comunicatului, sistemul de ofertare este de tip Fast Quote, ceea ce inseamna ca prin introducerea catorva informatii in sistem, utilizatorii pot vedea costul asigurarii si pot alege acoperirile asigurarii. 

In plus, clientii companiei pot accesa prin intermediul aplicatiei si numerele de urgenta pe care le pot apela apoi direct din aplicatie, de pe telefonul mobil, in cazul in care detin alte polite de asigurare emise de Allianz-Tiriac (locuinta, auto-Casco, RCA), sau pot apela Call Center-ul companiei.

Comunicatul contine si o varianta de pret pentru o asigurare de calatorie. De exemplu pentru o calatorie sapte zile in Europa, un client cu varsta de 37 de ani, care nu practica sporturi de agrement in timpul calatoriei, va plati 39 lei pentru polita de asigurare Voiaj.

Costul creditelor in lei creste de la o zi la alta

Leii sunt din ce in ce mai scumpi pe piata monetara interbancara. Indicele de referinta pentru creditele in lei, ROBOR, creste constant de mai bine de doua saptamani. ROBOR la 3 luni a atins chiar nivelul de 1,51%, cel mai ridicat de la finalul lunii ianuarie pana in prezent. Creditele cu actualizare lunara sunt cele mai afectate.

ROBOR la 3 luni a mai atins aceasta valoare, accidental, la finalul lunii aprilie, insa in restul perioadei tendinta a fost clara de scadere, chiar pana aproape de 1,2% la jumatatea anului. 

Acesta este indicatorul in functie de care actualizeaza, trimestrial, dobanzile la creditele in lei aflate in derulare. In cazul in care trendul continua, la finalul lunii septembrie, clientii bancilor se vor trezi cu ratele majorate la credite. 


Insa creditele care au prevazuta in contract actualizarea lunara a dobanzilor sunt deja afectate, avand in vedere ca ROBOR la o luna a crescut chiar mai spectaculos, la 1,52% in ultima zi a lunii august, dupa ce in cursul verii inregistrase valori chiar sub 1%. 

Analistii pun cresterea dobanzilor la lei pe seama turbulentelor din pietele financiare, in special in asteptarea deciziei FED (Rezerva Federala Americana) privind dobanzile. Exista opinii potrivit carora FED a renuntat la ideea majorarii dobanzii de referinta din cauza crizei din China care a zguduit finantele internationale.

Sindicalistii aduc acuze grave conducerii FNGCIMM

Salariatii Fondului National de Garantare a Creditelor pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii (FNGCIMM) acuza conducerea societatii de scaderea dramatica a garantiilor acordate IMM in ultimii ani. Potrivit acestora, un manager numit pe criterii politice nu detine experienta necesara pentru a putea conduce in mod eficient activitatea Fondului.

Salariatii, reuniti in sindicatul Garantare, sustin ca Fondul actioneaza pe o piata concurentiala, avand venituri care provin de la clientii produselor sale si nu din resurse bugetare si este supus cel putin acelorasi reglementari ca si institutiile similare private. 

Potrivit unui comunicat al sindicatului, in cazul FNGCIMM, numirea pe criterii politice a insemnat lipsa asumarii raspunderii manageriale, schimbarea a absolut tot ce s-a dezvoltat in anii anteriori, actiuni revansarde fata de vechii angajati, ceea ce a condus la diminuarea sustinerii acordate IMM-urilor prin intermediul garantiilor emise.

Garantiile acordate IMM-urilor au scazut dramatic 

”In prima parte a anului 2015 s-au inregistrat scaderi dramatice de volume de garantare, de circa 50% fata de aceeasi perioada a anului 2014, cand deja se inregistrase o scadere fata de 2013. Deci scaderea este una sustinuta si este un trend care, probabil, va continua si in anii urmatori”, a declarat pentru conso.ro prim-vicepresedintele sindicatului, Simona Muresan. 

Potrivit acesteia, aceasta evolutie a fost cauzata de inconsecventa in relatia cu partenerii bancari ai Fondului de Garantare, care nici in acest moment nu cunosc criteriile de garantare, dar si de o interpretare gresita data unui control al Curtii de Conturi care s-a finalizat la finalul anului 2012. 

Conditiile de garantare si de plata nu sunt clare pentru banci


”Partenerii bancari evita, practic sa lucreze cu Fondul de Garantare din cauza faptului ca nu stiu care sunt conditiile de garantare si conditiile de plata. Au existat foarte multe respingeri de dosare, avem foarte multe litigii in care suntem implicati, partenerii nostri ne dau in judecata pentru respingeri pe care ei le considera neintemeiate”, a mai spus reprezentanta sindicatului. 

Ea a adaugat ca sunt si situatii in care garantiile aferente unor credite neperformante nu sunt platite. ”Exista si situatii de genul acesta, exista un comitet care analizeaza cererile de plata si, in cazul in care se resping, partenerii iau masuri si executa silit Fondul. Este un risc reputational care se reflecta in activitatea de garantare”, a subliniat Muresan. 

Principiile guvernantei corporative nu au ajuns si la Fond

In privinta programului Prima Casa si a programelor din agricultura nu exista probleme, a mai spus reprezentanta sindicatului, insa principalul obiect de activitate al Fondului este reprezentat de garantarea IMM-urilor, iar acest sector are foarte mult de suferit din cauza conducerii ineficiente.

Pe de alta parte, membrii sindicatului sustin ca Fondul este printre ultimele societati cu capital de stat la care nu s-au pus inca in aplicare prevederile Ordonantei de Urgenta nr 109/2011 privind guvernanta corporativa a intreprinderilor publice. ”Suntem convinsi ca numirea unui manager cu experienta necesara in vederea intelegerii mecanismelor foarte complexe care afecteaza activitatea noastra nu ar fi periclitat misiunea institutiei noastre de sustinere a accesului la finantare pentru intreprinderile mici si mijlocii si nu ar fi afectat reputatia de partener serios si de incredere printre banci, reputatie pe care a dezvoltat-o in mai bine de 10 de ani de activitate”, sustin membrii sindicatului.

Ce trebuie sa faca asiguratii si pagubitii Astra?

Asiguratii sau pagubitii care au bani de recuperat de la Astra Asigurari trebuie sa se adreseze, din acest moment, Fondului de Garantare a Asiguratilor (FGA). Acesta preia de la Astra datele tuturor creditorilor societatii si publica lista pana la sfarsitul lunii septembrie 2015. 

Pasii de urmat pentru recuperarea primelor de asigurare platite la aceasta societate, proportional cu perioada ramasa pana la expirarea contractului, sau a daunelor rezultate in urma producerii riscului asigurat la aceasta societate sunt cuprinsi intr-un Ghid pentru consumatori publicat de Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF). 

Astfel, pentru a recupera o creanta (despagubire, indemnizatie etc.) de la FGA, trebuie depusa o cerere de plata insotita de documente justificative, atat in cazul despagubirilor cat si pentru recuperarea primelor platite in avans. 

Cererile de plata se depun la FGA

Cererile de plata la FGA se pot depune din momentul publicarii in Monitorul Oficial a deciziei ASF privind situatia  Astra (31 august 2015), dar nu mai tarziu de 90 de zile de la data ramanerii definitive a hotararii de deschidere a procedurii falimentului. 
Persoanele indreptatite la plata despagubirilor de la FGA se pot adresa acestuia si ulterior, daca dreptul de creanta s-a nascut dupa data ramanerii definitive a hotararii judecatoresti de deschidere a procedurii de faliment. 


Cererile tip vor fi puse la dispozitia solicitantilor de Fond, insa acesta va incepe sa plateasca doar dupa ce va exista o decizie definitiva in justitie cu privire la falimentul Astra. Acest lucru ar putea dura inca 3-4 luni, daca asiguratorul contesta in justitie hotararea de deschidere a procedurii de faliment. ASF prezinta, in ghidul mentionat, si pasii care trebuie urmati in acest caz. 

Cine poate solicita despagubiri de la FGA?

Poate cere despagubiri orice persoana asigurata, un beneficiar al asigurarii sau  un pagubit (in cazul asigurarii de raspundere civila), se mentioneaza in ghidul ASF. 

”In situatia unor daune produse anterior deciziei ASF si pentru care a fost deschis dosar de dauna la asigurator, dar si in situatia producerii in viitor a riscurilor asigurate in perioada de valabilitate a contractului de asigurare, asiguratii/beneficiarii asigurarii/persoanele pagubite se pot adresa FGA”, se mai arata in ghidul ASF. 

In ceea ce priveste contractele de asigurare incheiate cu Astra, acestea sunt valabile pana data expirarii sau pana la data denuntarii acestora, se subliniaza in ghid. 
Plata va fi efectuata in lei, pentru creantele certe, lichide si exigibile, prin intermediul postei sau a unei banci autorizate de BNR, in limita plafonului legal, respectiv 450.000 lei pentru fiecare creditor de asigurare. 

Consumatorii care au incheiat un contract sau o polita de asigurare cu societatea Astra sunt sfatuiti sa urmareasca informatiile publicate de ASF (www.asfromania.ro) si FGA (www. asf-fga.ro).

Reglementari UE pentru protectia datelor clientilor bancari

Parlamentul European si guvernele statelor membre vor sa ajunga la un acord, pana la finalul anului, pe legislatia privind datele personale. Legea aflata in discutie ar putea face mai dificila adunarea si pastrarea acestui gen de informatii de catre banci. In plus, acesta din urma ar putea fi penalizate cu pana la 5% din cifra de afaceri globala.
Grupurile pentru protectia consumatorului sustin ca noile reguli vor face bancile mai responsabile in colectarea si utilizarea datelor.

„Bancile ar trebui sa fie mai transparente si sa-si taie din apetitul pentru date“, spun reprezentantii organizatiei europene a consumatorilor (BEUC), care grupeaza asociatii de protectie a consumatorilor din intreaga UE, scrie Financial Times. 

Noile reguli vor permite bancilor sa puna in comun informatii doar „atunci cand exista interes legitim pentru interese administrative“, au explicat specialistii organizatiei.
 
In plus, acestia sustin ca ingrijorarile bancilor cu privire la aceasta lege sunt exagerate. 

In prezent, daca beneficiul bancii din folosirea datelor pentru un anumit scop – precum scenarii privind pierderi din imprumuturi sau frauda – este mai mare decat raul produs consumatorului, banca poate utiliza datele.

La randul lor, bancile fac lobby la Bruxelles contra acestor reglementari, avertizand ca propunerea de lege, care include „dreptul de a fi uitat“, ar putea ingreuna eforturile bancilor de a detecta fraudele si vor afecta serviciile online.

Hibele legislatiei privind solutionarea alternativa a litigiilor

Legislatia privind solutionarea alternativa a litigiilor dintre clienti si banci, indelung asteptata, cuprinde o serie de neclaritati care, daca nu sunt corectate la timp, pot limita dreptul consumatorilor la o solutie echitabila. Ordonanta Guvernului, care transpune directiva europeana in domeniu, a fost publicata in Monitorul Oficial.

In primul rand, actul normativ limiteaza dreptul clientilor bancilor de a alege modalitatea de solutinare a litigiilor.  

Clientii bancilor devin captivi ai Centrului SAL

Potrivit Ordonantei, „litigiile din domeniul bancar sunt solutionate exclusiv prin proceduri SAL (solutionarea alternativa a litigiilor) de Centrul SAL (Centrul care va fi infiintat in acest scop)”. 

Textul, in forma sa actuala extrem de restrictiva, ar putea anula dreptul consumatorului de a opta pentru solutionarea litigiului in instanta sau prin intermediul Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorului. 

De acest aspect se leaga o alta prevedere a Ordonantei, cu privire la obligativitatea solutiei date de Centrul SAL. 

Directiva europeana mentioneaza faptul ca statele membre pot decide daca solutia alternativa trebuie propusa, caz in care consumatorul o poate accepta sau nu, sau impusa. 

Ordonanta Guvernului defineste ambele proceduri, insa in cazul Romaniei, unde au existat numeroase abuzuri ale bancilor, precum si vicii de informare a consumatorilor, impunerea unei solutii se poate dovedi nociva pentru consumatori. 

In cazul solutiei impuse, partile trebuie informate in prealabil, inclusiv asupra consecintelor juridice. Insa Ordonanta nu impune ca aceasta informare sa se faca in scris, ceea ce ar putea da nastere la noi interpretari si conflicte care sa afecteze interesele consumatorilor. 

Procedura SAL - gratuita pentru consumator sau nu?

Un alt aspect cuprins in Ordonanta care ar putea afecta consumatorii este cel legat de finantarea Centrului SAL. Actul normativ prevede faptul ca finantarea se asigura, printre altele, din „venituri proprii care se pot constitui din veniturile realizate din comisioane si sumele percepute pentru prestatiile in domeniu efectuate tertilor”. 

Ori, la articolul 8 al ordonantei se prevede clar ca „in vederea asigurarii eficacitatii sustinute a procedurilor SAL” trebuie indeplinite mai multe conditii, printre care procedura SAL sa fie gratuita (lit.c). In acest caz, nu este clar la ce comisioane face referire actul normativ. Si daca aceste comisioane pot fi solicitate si consumatorilor.

Juristii taie si spanzura in Centrul SAL

Coordonarea Centrului SAL va fi asigurata de un colegiu de coordonare, care va trebui sa adopte si regulile privind procedura de solutionare a litigiilor. Acest colegiu va fi format din cinci membri - cate unul de la Banca Nationala, Asociatia Romana a Bancilor, ANPC, asociatiile de consumatori constituite conform legii si de un membru independent aes de cei patru. Acestia trebuie sa indeplinesca o serie de conditii, printre care sa aiba studii superioare juridice, atestate cu diploma.

Prin aceasta conditionalitate, care de altfel contravine si preambulului directivei, unde la pct. 36 se mentioneaza clar ca nu trebuie impusa obligativitatea studiilor juridice se genereaza din start un dezechilibru intre reprezentantii industriei bancare si reprezentantii consumatorilor. Asociatiile de consumatori si chiar ANPC au acces la un numar limitat de juristi, astfel incat posibilitatile de alegere vor fi afectate.

In plus, foarte multe dintre litigiile dintre banci si consumatori au la baza tocmai contractele propuse si avizate de juristii din banci, deci practic acestia vor fi acum chemati sa rezolve problemele pe care tot ei le-au creat.

In discutie ramane si modul in care va fi ales al cincilea membru al Colegiului, care vor fi criteriile care sa ii ateste independenta si pregatirea in domeniu. O solutie ar putea fi reprezentata de alegerea unui profesionist cu experienta din afara Romaniei care sa fi dovedit, in activitatea anterioara, impartialitate si profesionalism in analizarea unor litigii de acest gen.