Thursday, January 16, 2014

Supravegherea pensiilor private umfla comisioanele fondurilor

Supravegherea pensiilor private se face din banii persoanelor care contribuie la fonduri. Intre 15% si 23% din sumele pe care administratorii le retin din conturile participantilor sunt directionate exclusiv pentru a finanta Autoritatea de Supraveghere Financiara. 

Activitatea administratorilor de fonduri de pensii este supravegheata de catre Autoritatea de Supraveghere Financiara - ASF (care a preluat din 2013 atributiile Comisiei de Supravegherere a Sistemului de Pensii Private - CSSPP).

ASF nu primeste fonduri de la bugetul de stat, dar are dreptul sa impuna propriile taxe pentru a-si finanta activitatea. Taxele ASF sunt platite de catre societatiele pe care le supravegheaza. Evident, acestea includ aceste taxe in tarifele pe care le percep clientilor. 

Astfel ca cei care suporta in final costul supravegherii financiare sunt clientii care cumpara asigurari, fac tranzactii la bursa sau adera la fondurile de pensii.

In domeniul pensiilor private, taxele ASF au un impact major asupra comisioanelor finale suportate de catre clienti. Din calculele realizate de Conso.ro, clientii platesc comisioane cu 15%-23% mai mari din cauza acestor taxe. Cel mai puternic afectati sunt cei care adera la fondurile de pensii facultative.

Cum sunt afectate fondurile de pensii?

Taxele percepute de ASF sunt diferentiate, in functie de tipul fondului de pensie. 

Pentru fondurile obligatorii (Pilonul II), administratorii platesc urmatoarele taxe de functionare:
-    0,38% din contributiile incasate de fonduri de la clienti;
-    0,096% pe an din sumele acumulate de clienti la fonduri.

Clientii platesc direct catre administratori un comision de 2,5% din contributie si un comision anual de 0,6% din activ. Din acesti bani, administratorii trebuie sa isi acopere costurile de functionare, taxele ASF si sa mai obtina si profit. 

Pentru a evalua impactul supravegherii financiare asupra costului suportat de client este necesar ca cele 2 comisioane sa fie exprimate unitar. Acest lucru se poate realiza cu indicatorul rata costurilor. Acesta arata cu cat se reduce suma acumulata la fondul de pensie din cauza ambelor comisioane.

Rata costurilor pentru taxele percepute de ASF este de 2,64%, in timp ce fondurile de pe Pilonul II au o rata a costurilor de 15,36%. Astfel, 17% dintre comisioanele totale retinute de administrator de la client sunt cauzate de ASF. 

Calculele tin cont de o perioada de 40 ani de contributii, in care randamentul mediu anual al fondului este de 3%.

In cazul fondurilor de pensii facultative (Pilonul III), taxele impuse de ASF sunt de 2,2 ori mai mari. Administratorii achita catre ASF:
-    0,5% din contributiile incasate de la clienti;
-    0,24% pe an din suma acumulata de client.

Pentru a-si recupera aceste costuri, administratorii retin de la clienti pana la 5% din valoarea contributiilor si 2,4% pe an, din suma acumulata la fond de clienti. 

De aceasta data, doar taxele ASF duc la o rata a costurilor de 6%. Acesta este nivelul minim sub care administratorii nu pot cobori. Dupa ce isi adauga cheltuielile de functionare si marja de profit, fondurile ajung la o rata a costurilor cuprinsa intre 26% si 39%. Astfel, intre 15% si 23% din costurile totale achitate de client sunt redirectionate catre ASF.

Taxele mai mari au dus la risipa

Nivel curent al taxelor incurajeaza mentinerea comisioanelor la un nivel inalt, in special, pe segmentul fondurilor facultative. Aceste lucru dezavantajeaza consumatorii, deoarece le afecteaza negativ suma acumulata pentru pensie si indirect nivelul pensiei private.

Asa cum sunt taxele structurate in prezent, sumele incasate de ASF vor creste in mod continuu. Ele sunt strans corelate cu sumele administrate de fonduri, care se majoreaza de la an la an. 

Conform raportarilor CSSPP, institutia a incasat, in 2012, taxe in valoare de 14 milioane de lei de la fondurile de pensii, cu 75% mai mari decat in 2010. Astfel, criza financiara nu s-a simtit aici deloc!

Cresterea sumelor incasate pentru supravegherea pensiilor private nu a avut insa un efect prea fericit. Controlul Curtii de Conturi a semnalat anul trecut, ca institutia a risipit banii pe salarii, prime si bonusuri. In plus, la desfiintarea CSSPP, s-au acordat fostilor conducatori salarii compensatorii care au scandalizat opinia publica.

Platim mai mult decat in Marea Britanie!

Din aceasta perspectiva, procesul de fuziune al autoritatilor de supraveghere ar trebui sa aiba ca obiectiv si reducerea taxelor impuse. Infiintarea ASF ar trebui sa conduca la aparitia unor economii de cheltuieli, care sa se reflecte in nivelul taxelor.

In 2012, fiecare participant la fondurile de pensii a platit aproximativ 2,3 lei pentru a sustine CSSPP. Cel mai probabil, in 2013, suma a crescut la peste 2,5 lei per participant.

In Marea Britanie, taxele de supraveghere a fondurilor de pensii sunt exprimate in functie de numarul participantilor. In cazul pensiilor private personale (asa cum sunt incadrate fondurile de la noi), administratorul achita pentru fiecare membru o taxa de 0,35 lire sterline, respectiv 1,9 lei. 

Practic, romanii au ajus sa plateasca mai scump decat englezii supravegherea sistemului de pensii private.

BNR vrea ca publicul sa creada in tendinta de scadere a dobanzilor la lei

BNR a permis mentinerea unui excedent de lichiditate pe piata monetara, pentru a forta scaderea dobanzilor in lei. Aceste demers a avut ca scop cresterea credibilitatii procesul de reducere a dobanzilor.

Guvernatorul Mugur Isarescu a explicat intr-un interviu acordat Mediafax, ca banca centrala a dorit dea un semnal clar catre banci si catre public, pentru ca acestia sa creada in tendinta de reducere a dobanzilor in lei.

“Noutatea a fost ca, exact pentru a confirma un trend, si anume ca inflatia vine in jos si dobanzile trebuie sa se duca si ele in jos, concomitent cu reducerea ratei de politica monetara, am lasat aceasta lichiditate in piata si am ajuns din pozitie de creditor in pozitie de debitor. Am evitat astfel si o eventuala apreciere excesiva a leului”, a precizat Isarescu.

Fondul de garantare va gestiona noul program de credite pentru IMM

Ministerul Finantelor Publice (MFP) a semnat conventia de implementare a noului program de credite pentru IMM cu Fondul de garantare.

Urmatoarea etapa o reprezinta inscrierea bancilor in acest program si alocarea plafoanelor de garantii intre institutiile financiare participante.

Noul program de credite este o adaptare a programului Prima Casa la nevoile IMM. Firmele vor putea obtine o linie de credit de pana la 5 milioane lei pe o perioada de 2 ani. 

Imprumutul va fi garantat de stat in proportie de 50%, iar nivelul costurilor este plafonat. Bancile pot percepe o marja de maxim 3,5 puncte procentuale peste indicele de referinta. In aceasta marja, trebuie incluse si comisioanele.

“Prin acest program se urmareste crearea unei flexibilitati mai mari prin scurtarea timpului necesar acordarii finantarilor garantate de stat si implicit crearea unui acces mai rapid IMM-urilor la capital de lucru”, se arata in comunicatul emis de MFP.

Volksbank introduce depozite cu plata lunara a dobanzii

Volksbank a introdus in oferta un depozit cu plata lunara a dobanzii. Clientii pot constitui depozite pe termene cuprinse intre 3 si 12 luni.

Rata dobanzii incepe de la 4,25% si poate urca pana la 4,55%, cele mai mari castiguri fiind oferite pentru depunerile pe o perioada de 1 an. 

Clientii care constitutie depozite prin aplicatia bancii de internet banking, beneficiaza de un bonus de 0,15 puncte procentuale la dobanda.

“Avem cazuri de clienti care au economii semnificative  - fie din sume stranse pe tot parcursul vietii, fie venituri din vanzarea activelor imobiliare. Aceasta categorie de clienti economiseste preponderent pe termene scurte, dobanzile jucand un rol important in traiul de zi cu zi”, afirma seful departamentul de produse persoane fizice din Volksbank, Marius Istrati.