Tuesday, December 17, 2013

BRD: Cererea pentru credite Prima Casa se mentine ridicata

Reprezentantii BRD afirma ca cererea pentru credite Prima Casa se mentine la un nivel ridicat, chiar si dupa eliminarea componentei de finantare in euro.

“Si recentele evolutii bune ale dobanzii de referinta au sustinut cererea de credite, aceasta fiind comparabila cu cea existenta in etapele anterioare ale programului. Creditele Prima Casa raman in continuare produsul preferat al clientilor atunci cand acestia isi doresc sa investeasca intr-o locuinta”, afirma Adrian Jantea, director comercial pentru persoane fizice la BRD.

BRD a epuizat deja sumele din primul plafon alocat, in valoare de 120 milioane lei, si a obtinut recent o suplimentare cu 50 milioane lei a plafonului de garantare acordat initial de FNGCIMM, ceea ce va permite acordarea de credite suplimentare in valoare de 100 milioane lei.

Creditele Prima Casa oferite de BRD au fost accesate in special de persoane cu varsta de pana in 30 ani, ponderea acestor clienti fiind de 49%. Urmeaza apoi persoane cu varsta intre 31-35 ani, cu o pondere de 20%. Valoarea medie a unui imprumut se ridica la 145.000 lei.

Majoritatea firmelor nu apeleaza la credite

Aproximativ 65% dintre firme nu apeleaza la creditele de la banci sau IFN-uri si nici nu intentioneaza sa solicite un credit pe viitor, arata un sondaj realizat de BNR.

Firmele declara ca cele mai importante surse de finantare sunt cele interne, prin profitul reinvestit si majorarile de capital. 

Doar 34% dintre firmele chestionate au solicitat un produs de creditare in perioada aprilie – septembrie 2013, din care numai 21% au obtinut finantarea necesara. Un numar destul de mare de firme (7%) nu au solicitat credit deoarece au considerat ca cererea lor nu ar fi acceptata.

Garantiile oferite de stat prin intermediul fondurilor de garantare joaca un rol foarte scazut in stimularea creditarii, deoarece doar 3% dintre respondenti au precizat ca utilizeaza un astfel de credit. Rezultatele sondajul arata ca garantiile financiare tind sa fie utilizate mai mult de catre firmele care activeaza in agricultura.

Creditele imobiliare se obtin in conditii tot mai dificile

Standardele de creditare s-au caracterizat printr-o restrictivitate sporita in cursul trimestrul III din acest an, arata ultimul sondaj realizat de BNR.

In plus, bancile iau in calcul aplicarea unor conditii si mai dure in ultimul trimestru din acest an. Comportamentul bancilor este influentat in special de estimarile pesimiste pe care le au cu privire la piata imobiliara. Prognozele bancilor indica o continuare a tendintei de scadere a preturilor la locuinte.

Un alt factor care a influentat cresterea restrictivitatii este eliminarea componentei de finantare in euro, in cadrul programului Prima Casa, arata sondajul BNR.

Pe de alta parte, gradul mediu de indatorare la creditele nou acordate s-a mentinut neschimbat, la 45%. Cererea de credite imobiliare a scazut in ultimele trimestre, iar bancile nu se asteapta pentru moment la o inversare de trend.

Foarte multe IMM-uri nu au un website

Foarte multe IMM-uri din Romania nu au un website propriu, ceea ce ne plaseaza in coada clasamentului UE. Doar 42% dintre intreprinderi si-au construit un website.

Printre tarile unde sunt inca multe IMM-uri fara website se mai numara Bulgaria (doar 47% dintre firme au website), Letonia (56%) si Portugalia (59%), conform datelor publicate de Eurostat.

In schimb, website-ul este un instrument de promovare devenit indispensabil in tarile nordice. 

Finlanda este liderul UE la acest capitol, deoarece 94% dintre firmele cu cel putin 10 angajati au un website propriu. Majoritatea IMM-urilor detin un website si in tari precum Danemarca (92%), Suedia (89%), Austria (86%), Germania si Olanda (84%).