Friday, September 8, 2017

Ce trebuie sa stii despre asigurarea obligatorie a locuintei?

Polita de asigurare obligatorie a locuintei (PAD), un produs financiar aparent simplu, poate produce surprize neplacute asiguratilor la solicitarea despagubirilor. Pentru a se evita astfel de situatii, Pool-ul de Asigurare Impotriva Dezastrelor Naturale (PAID) atrage atentia asupra unor aspecte mai putin cunoscute. 

Spre exemplu, desi asigurarea PAD acopera riscurile generate de calamitati naturale (cutremur, inundatii, alunecari de teren), pagubele provocate de furtuni nu sunt decontate de asiguratori. 

“Polita PAD nu despagubeste evenimentul de furtuna. In cazul in care in urma fenomenelor atmosferice este avariat acoperisul locuintei si ploua in casa, daunele provocate de apa nu se despagubesc prin polita PAD”, se mentioneaza in informarea PAID. 

Ce se intampla daca ai firma pe adresa de acasa?

In plus, asiguratii trebuie sa stie ca polita PAD se incheie exclusiv pentru imobilele cu destinatie de locuinta. Daca un apartament este folosit si ca punct de lucru pentru o firma, acest lucru ar putea reprezenta excludere la plata despagubirii. 

De asemenea, cladirile care nu sunt legate structural de locuinta nu sunt asigurate prin polita PAD (bucatarii de vara, foisoare, etc.). Pe de alta parte, magazia si garajul nu sunt asigurate prin polita PAD, chiar daca acestea pot fi legate structural de locuinta. 

“In cazul in care in curte sunt 2 imobile cu destinatie de locuinta (ex. Casa batraneasca si o casa noua) trebuie incheiate polite PAD pentru fiecare dintre ele, separat. Centrala termica, boilerul si hidroforul sunt acoperite prin asigurare daca se afla intr-o incapere care este legata structural de imobilul asigurat (daca hidroforul este amplasat in curte, langa put, atunci acesta nu poate fi despagubit)”, se mai arata in documentul PAID. 

Pasi de urmat cand se produce evenimentul asigurat

Asiguratul are obligatia sa anunte primaria in scris ca la locuinta sa a avut loc o alunecare de teren sau o inundatie, solicitand totodata ca o comisie din partea primariei sa vina si sa constate daunele, eliberandu-i o copie dupa procesul verbal intocmit. Acel document va trebui depus la dosarul de dauna.

In cazul unei inundatii, daca un echipaj ISU a intervenit la locuinta asigurata pentru evacuarea apei, procesul verbal de interventie intocmit de pompieri este suficient si nu mai trebuie anuntata primaria.

Daca se produce un cutremur, insa, asiguratul trebuie sa solicite in scris, de la Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Pamantului, o adresa in care sa fie precizata intensitatea macroseismica resimtita in localitatea in care este amplasat imobilul asigurat ce a fost avariat in urma seismului respectiv. Adresa trebuie depusa la dosarul de dauna.

Ulterior, asiguratul trebuie sa anunte asiguratorul la care a incheiat polita PAD cu privire la dauna produsa, in termen de 60 de zile de la momentul producerii evenimentului asigurat. 

Ce trebuie sa stii daca ai locuinta pe credit?

“Despagubirile pot fi incasate de asigurat fie direct in contul pe care il are deschis la banca, fie cash, prin ridicarea de la oricare dintre casieriile CEC Bank in baza actului de identitate. Pentru finalizarea dosarului de dauna si acordarea despagubirii, asiguratul trebuie sa depuna copia actelor de proprietate a imobilului asigurat (contract de vanzare-cumparare, autorizatia de construire si procesul verbal la receptia lucrarilor, certificatul de mostenitor, etc.)”, mai spune PAID. 

In cazul in care imobilul are mai multi coproprietari, despagubirea se va imparti conform cotelor detinute de catre acestia, fiind necesara completarea formularelor de despagubire de fiecare coproprietar in parte. 

Daca polita PAD este cesionata in favoarea bancii (in cazul unui credit cu garantie imobiliara), poate fi necesar acordul institutiei bancare pentru obtinerea despagubirii.