Friday, April 19, 2013

ATE Bank a fost preluata de investitori romani pentru 10 milioane euro

Controlul ATE Bank Romania a fost preluat de mai multi investitori locali, in urma unei tranzactii de 10 milioane euro, conform unor surse din piata citate de Mediafax. 

Vanzarea bancii nu este o surpriza pe piata locala, in conditiile in care in ultimii ani au fost anuntate mai multe intentii de vanzare a bancii elene. 
In vara anului trecut, o prima tranzactie a avut loc cand Piraeus a cumparat banca elena ATE Bank, inclusiv subsidiarele acesteia din alte state. 

Dupa tranzactie, clientii ATE Bank au fost preluati de Piraeus, dar unitatile nu au fost rebranduite, oferind un prim semnal ca nu s-ar dori si preluarea infrastructurii locale. 

Acest lucru a fost conformat in prezent deoarece se pare ca investitorii locali au preluat doar unitatile ATE Bank si capitalul social. Bilantul, inclusiv portofoliul de clienti, au ramas la Piraeus Bank Grecia.
ATE Bank Romania are o retea de 23 de sucursale la nivel national si 43 de bancomate. 

Organizatiile de consumatori vor sa elimine comisioanele de plata online

Biroul european al Consumatorilor (BEUC) a transmis o scrisoare oficiala catre Asociatia Europeana a Companiilor Aeriene prin care solicita eliminarea comisioanelor percepute la plata online cu cardul. Solicitarea are in vedere legislatia europeana in domeniu si actiuni recente luate de autoritatile din Marea Britanie. 

Companiile aeriene europene continua sa solicite clientilor comisioane usturatoare la plata biletelor de avion cu cardul sau prin transfer bancar. De cele mai multe ori comisioanele nu sunt incluse in materialele publicitare si sunt dezvaluite consumatorului abia cand acesta ajunge la ultimiii pasi de rezervare si plata online.

In plus, deseori, comisioanele nu sunt legate de valoarea platii sau de numarul de plati, fiind stabilite in functie de numarul de bilete cumparate. 

De curand, autoritatile din Marea Britanie au luat in considerare o parte din propunerile asociatiei de consumatori Which?, membra a BEUC, si facut o serie de recomandari pe zona comertului online, in special pe zona companiilor aeriene. 

Astfel, este considerata practica inselatoare separarea comisioanelor obligatorii de tariful standard. De asemenea, companiile nu ar trebui sa solicite comisioane pentru plata cu cardul de debit. Companiile aeriene care opereaza in Marea Britanie s-au conformat. 

Eliminarea comisioanelor la plata online in toate statele UE

Legislatia europeana (Directiva Serviciilor de Plati) a permis statelor sa isi reglementeze comisioanele aferente platilor. Un numar de 12 state, printre care si Romania, au decis sa aplice prevederi mai drastice decat cele din directiva si au eliminat de tot astfel de comisioane. 

In alte 3 state, respectiv Germania, Estonia si Finlanda, valoarea acestor comisioane este limitata. 
In Belgia, Cehia, Danemarca, Ungaria, Irlanda, Malta, Olanda, Polonia, Slovenia, Spania, Suedia si Marea Britanie, legea nu prevede in mod expres eliminarea sau limitarea comisioanelor la plata cu cardul. 

“BEUC considera ca astfel de costuri la plata ar trebui eliminate prin Directiva Serviciilor de Plati, respectiv interzise in toate statele UE”, se precizeaza in scrisoarea transmisa. 

In plus, BEUC solicita companiilor aeriene sa isi autoreglementeze astfel de practici:
-    sa includa de la inceput toate comisioanele in pret;
-    sa ofere o alternativa de plata ieftina;
-    sa nu mai perceapa comisioane pentru platile realizate cu cardul de debit sau credit.

Daca legislatia nationala permite astfel de comisioane, acestea ar trebui sa fie limitate si sa fie corelate cu costul pe care il suporta compania aeriana. 

Ce comisioane platesc romanii?


Companiile aeriene care ofera servicii in Romania, inspecial cele low cost, impun diverse taxe. Nu intotdeauna taxa, este denumita taxa de plata cu cardul, dar ea se percepe in functie de metoda de plata. 

Wizz Air a schimbat denumirea comisionului in taxa de administrare, valoarea acesteia fiind de 30 lei pe zbor pe pasager. 

In urma cu 3 ani, Wizz Air percepea un comision de 5 euro pe zbor pe pasager pentru plata cu cardul. Cei care plateau prin transfer bancar erau taxati la jumatate. 

Si Blue Air si-a modificat politica in ultimii ani, dar aceasta a dus si la o crestere substantiala a comisioanelor percepute, de la un nivel de 2-6 euro perceput in urma cu 3 ani. 

In prezent, compania percepe taxa de administrare pentru plata online cu card sau la agentiile proprii, cu numerar sau card, de 10 euro pe pasager, pe zbor. 

Achizitionarea prin Call-center implica o taxa de 12 euro/pe pasage/ pe zbor, in timp ce la plata prin transfer bancar sau depunere numerar in contul bancar al companiei, taxa administrayiva este de 5 euro pe pasager pe zbor. 

Beneficiarii POSDRU vor depune doar documente in format electronic pentru a-si incasa banii

Beneficiarii de fonduri europene contractate prin POSDRU vor depune documente justificative doar in format electronic pentru decontarea cheltuielilor eligibile efectuate in cadrul proiectelor. 

Documentele vor fi scanate si vor fi depuse de beneficiari la Organismele Intermediare POSDRU pe CD si va fi incheiat un proces verbal de predare-primire a CD-ului. Aceasta procedura se va aplica din 22 aprilie. 
“Este inacceptabil ca beneficiarii sa vina cu mii de pagini cand depun documentele pentru a-si recupera banii”, a precizat Eugen Teodorovici, ministrul Fondurilor Europene, adaugand ca in curand depunerea documentelor se va face online. 

Pana la acest moment, documentele justificative puteau fi depuse doar pe suport hartie. 

Cand depun cereri de rambursare a fondurilor UE, beneficiarii trebuie sa aduca dovezi pentru toate cheltuielile eligibile efectuate in implementarea proiectului, precum: copii ale facturilor, ale contractelor incheiate, rapoarte de activitate, listele cu expertii implicati in derularea proiectului. 

Din cauza volumului urias de documente justificative, depunerea unei cereri de rambursare inseamna de obicei predarea a 20-30 de bibliorafturi, iar in unele cazuri se poate ajunge chiar la 70 de bibliorafturi. 

ANPC amendeaza unitatile bancilor, dar lasa neatinse centralele acestora

Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului (ANPC) a desfasurat o actiune de control la 370 unitati bancare din tara. In final, au fost aplicate 86 de amenzi si au fost emise 47 de avertismente. Sanctiunile au fost aplicate insa direct unitatilor, ANPC preferand si de acesta data sa ignore o solutionare a problemelor la nivel de sistem. 

Intre 18 si 28 martie, ANPC a desfasurat un control la 370 de unitati bancare, pentru a verifica daca bancile respecta reglementarile in vigoare privind acordarea creditelor de consum. 

In final, s-au aplicat 86 de amenzi in valoare totala de 919.000 lei si s-au emis 47 de avertismente. 

Principalele deficiente s-au inregistrat in ceea ce priveste comunicarea defectuoasa a ofiterilor de credit cu consumatorii, prin neprezentarea tuturor informatiilor legate de conditiile de acordare si de costuri, dar si in privinta nerespectarii legislatiei la redactarea contractelor de credit si a materialelor publicitare. 
Spre exemplu, intr-un contract din Brasov era inclusa o clauza privind „dreptul bancii de a modifica unilateral contractul/costurile creditului, fara a exista un motiv intemeiat”. 

La Mehedinti, o banca a inserat o clauza conform careia clauza conform careia banca isi rezerva dreptul de a declara creditul scadent anticipat daca ,,situatia economico-financiara a imprumutatului inregistreaza nivele sub cele avute in vedere la aprobarea creditului’’, precum si daca ,,apare o situatie/fapt/eveniment care poate  avea un efect negativ important asupra situatiei financiare” a clientului.

ANPC nu vede padurea din cauza copacilor

ANPC si-a schimbat conducerea, dar modul de control nu s-a schimbat. Problemele nu sunt analizate la nivel global, ci se prefera doar punctarea problemelor identificate la nivelul fiecare unitati bancare in parte. 

In sistemul bancar sunt in prezent aproximativ 5.700 unitati bancare. ANPC a controlat 370 din acestea, intr-o actiune tematica care a vizat contractele de credit de consum.
Pe langa faptul ca fizic este aproape imposibil sa se verifice toate agentiile si toate produsele destinate consumatorilor, controlul la nivel de unitati face ca autoritatile sa nu vada padurea din cauza copacilor. Mai exact, autoritatile isi dau seama de probleme, dar in loc sa le solutioneze la nivel de sistem, se margineste sa le trateze doar la nivel de agentie.  

Trebuie spus ca agentiile sau sucursalele bancilor din teritoriu nu au personalitate juridica proprie. De asemenea, in special in ceea ce priveste produsele si serviciile oferite populatiei, contractele nu pot fi modificate prin decizii luate la nivel de unitate bancara. 

Astfel, un contract de credit de consum oferit de o banca va fi acelasi, pana la virgula, indiferent daca imprumutul este acordat in Bucuresti, in Cluj sau la Viseu. Similar, si materialele publicitare, in speta pliantele, sunt aceleasi la nivelul unei banci, indiferent daca vorbim de unitatea de la Brasov sau de cea din Odorheiul Secuiesc. 

Conform comunicatului oficial transmis in urma controlului, la o agentie bancara din Drobeta Turnu Severin, in contractul de credit rata dobanzii penalizatoare nu era trecuta ca procent fix, asa cum o impune legislatia. 

Pentru cineva care intelege modul cum functioneaza o banca, este usor de tras concluzia ca in toate contractele de credit ale respectivei banci, indiferent de agentie, rata dobanzii penalizatoare nu este exprimata corect. 

Aceeasi logica se aplica si altor nereguli constatate in contractele de credit verificate la Satu-Mare, Mehedinti, Piatra Neamt sau Alexandria, unde apar clauze incorecte. Daca legea nu se respecta intr-un contract, este evident ca si restul contractelor sunt tot neconforme. 

Controalele teritoriale, la nivelul agentiilor, sunt utile in prezent doar pentru a identifica modul in care ofiterii de credit promoveaza produsele bancii si informeaza consumatorii. Utilitatea lor ar putea fi insa mult crescuta, in masura in care, pe baza observatiilor realizate in unitati, ANPC ar pune in vedere centralei bancii rezolvarea tuturor problemelor constatate. Numai asa, beneficiile s-ar extinde catre marea masa a consumatorilor si nu doar catre cei din unitatile care au fost controlate si unde s-au constatat incalcarile legii.