Thursday, July 7, 2016

Bancile transmit zilnic ANAF, incepand cu 1 iulie, lista cu conturile clientilor

Raportarea zilnica a conturilor bancare a intrat in vigoare la inceputul acestei luni. Astfel, bancile sunt obligate sa transmita la Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) ANAF, in fiecare zi, o lista cu persoanele care isi deschid sau inchid un cont bancar, fie ca este vorba de firme sau de persoane fizice. 
In plus, bancile vor trebui sa raporteze Fiscului datele de identificare ale persoanelor care detin dreptul de semnatura pentru conturile deschise. Totodata, institutiile de credit vor transmite ANAF si o lista a celor care inchiriaza casete de valori, precum si a celor care intrerup contractul de inchiriere.

Pe de alta parte, institutiile de credit sunt obligate ca, la solicitarea Fiscului, sa comunice, pentru fiecare titular care face subiectul solicitarii, toate rulajele si/sau soldurile conturilor deschise la acestea, precum si informatiile si documentele privind operatiunile derulate prin respectivele conturi.

Raportarea zilnica ar fi trebuit sa intre in vigoare la 1 aprilie

Potrivit Codului de procedura fiscala, care a intrat in vigoare la inceputul acestui an, toate aceste prevederi ar fi trebuit sa se aplice inca de la data de 1 aprilie 2016, insa au fost amanate pentru ca sistemele informatice ale bancilor nu au fost adaptate noilor reglementari in timp util.

Conform procedurii de raportare, transmiterea informatiilor se va face zilnic, prin depunerea unei declaratii prin mijloace de transmitere la distanta, conform legii. Pentru depunerea declaratiei, institutiile de credit trebuie sa detina un certificat digital calificat. 

In plus, bancile vor comunica Fiscului, la prima transmitere, inclusiv lista titularilor persoane fizice, juridice sau orice alte entitati fara personalitate juridica care detin conturi deschise la data de 30 iunie 2016, conturi inchise in perioada 1 ianuarie 2010 – 30 iunie 2016, indiferent de data deschiderii, precum si datele de identificare ale persoanelor care au detinut/detin dreptul de semnatura pentru acestea.

De asemenea, institutiile de credit vor transmite lista persoanelor care au inchiriat casete de valori, cu contract valabil la data de 30 iunie 2016.

Datele la cerere trebuie transmise ANAF in cel mult 10 zile

Pe de alta parte, bancile au maximum zece zile la dispozitie pentru a transmite Fiscului rulajele si/sau soldurile conturilor, atunci cand acestea le sunt sunt solicitate. In acest caz, institutiile de credit trebuie sa comunice Fiscului toate rulajele si/sau soldurile conturilor deschise la acestea, precum si informatiile si documentele privind operatiunile derulate prin respectivele conturi.

Termenul de transmitere a rulajelor si/sau soldurilor conturilor este de cel mult cinci zile lucratoare pentru solicitarile care vizeaza o perioada de pana la trei ani si cel mult zece zile lucratoare pentru solicitarile care vizeaza o perioada mai mare de trei ani.

Pana la finalul anului 2015, in baza reglementarilor vechiului Cod de procedura fiscala, bancile erau de asemenea obligate sa transmita catre ANAF mai multe date despre conturile detinute de clientii lor.

Totusi, institutiile de credit nu erau obligate sa furnizeze zilnic sau periodic informatii detaliate, asa cum se va intampla pe viitor. Mai exact, pana la intrarea in vigoare a noilor dispozitii, bancile erau obligate sa comunice aceste date bilunar, cu referire la conturile deschise sau inchise in perioada anterioara acesteia.

In schimb, bancile erau obligate si pana acum sa furnizeze anumite date Fiscului la cerere. 

Fiscul poate verifica si conturile din strainatate ale romanilor

In acelasi timp, ANAF are posibilitatea sa verifice conturile bancare din strainatate ale contribuabililor rezidenti in Romania, in baza unei Declaratii de conformare cu prevederile Acordului multilateral pentru schimbul automat de informatii financiare, semnata de ministrul roman al Finantelor in 2014 impreuna cu ministrii Finantelor din alte tari.

Acordul permite Romaniei sa faca schimb de informatii la nivelul standardului convenit de Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE), care prevede schimbul automat de informatii financiare intre tari si jurisdictii, in scopul identificarii persoanelor fizice sau firmelor care eludeaza fiscul, prin transferul banilor in conturi din strainatate.

Sondaj BNR: Bancile continua inasprirea conditiilor la ipotecare

Bancile din Romania au inasprit semnificativ standardele de creditare pentru imprumuturile ipotecare acordate populatiei in primul trimestru al acestui an. Potrivit unui sondaj publicat de Banca Nationala a Romaniei (BNR), cel mai probabil, tendinta de inasprire a conditiilor de creditare a continuat si in trimestrul al doilea.
"In T1/2016, standardele de creditare au inregistrat o inasprire semnificativa pentru creditele ipotecare, in timp ce pentru creditele de consum, acestea au fost mentinute constante. Pentru perioada urmatoare (T2/2016), este anticipata continuarea tendintei de inasprire a standardelor aferente creditelor pentru achizitia de locuinte si terenuri si inasprirea lor in cazul imprumuturilor de consum", se arata in sondajul realizat de banca centrala. 

Totodata, din sondaj mai reiese ca bancile au respins mai multe credite ipotecare solicitate de populatie comparativ cu lunile anterioare, pe fondul unei cereri in crestere. 

Bancile se asteapta la o scadere a cererii pe ipotecare

"Cererea de credite s-a majorat in T1/2016 pentru creditele ipotecare, ramanand constanta pe segmentul creditelor de consum. (...) Totodata, ponderea creditelor solicitate de catre populatie si respinse de catre institutiile de credit a fost moderat mai scazuta in cazul creditului de consum si moderat mai mare in cazul creditelor pentru achizitia de locuinte si terenuri comparativ cu trimestrul anterior", arata raportul BNR.  

Pentru trimestrul al doilea, bancile au prognozat o scadere a cererii populatiei pentru creditele ipotecare si o crestere in cazul imprumuturilor de consum.

In ceea ce priveste termenii creditarii, la creditele ipotecare s-au constatat modificari in sensul inaspririi in ceea ce priveste ponderea maxima a creditului in valoarea garantiei imobiliare (LTV), iar pentru creditele de consum termenii creditarii au fost mentinuti la un nivel similar perioadei anterioare.

Sondajul BNR este realizat trimestrial, in lunile ianuarie, aprilie, iulie si octombrie, si are la baza un chestionar transmis primelor zece banci din Romania dupa cota de piata aferenta creditarii companiilor si populatiei. Bancile incluse in sondaj controleaza circa 80% din creditare.

Cat isi mai permit bancile sa inaspreasca accesul la credite ipotecare?

Majoritatea bancilor din Romania a decis majorarea avansului pentru creditele ipotecare clasice ca urmare a discutiilor cu privire la Legea darii in plata, si apoi ca urmare a aparitiei si intrarii acesteia in vigoare. In paralele, bancile au promovat masiv creditele "Prima Casa", astfel ca fondurile alocate pentru acest an au fost epuizate rapid, au fost suplimentate de catre Ministerul Finantelor Publice cu inca 500 de milioane de lei, suma care, de asemenea, este pe punctul de a se epuiza. 

In aceste conditii, ramane de vazut in ce masura bancile vor continua sa inaspreasca accesul populatiei la credite ipotecare, avand in vedere ca putine persoane isi permit un avans de 30%-40%, niveluri anuntate de cele mai multe banci. Si asta in conditiile in care a doua banca din sistem a anuntat deja ca analizeaza reducerea avansului solicitat la imprumuturile ipotecare, avand in vedere ca vanzarile pe acest segment s-au redus semnificativ.

Recomandare EIOPA: Nu vindeti asiguratilor produse nepotrivite

Autoritatea Europeana pentru Asigurari si Pensii Ocupationale (EIOPA) a lansat in consultare publica recomandarile sale cu privire la implementarea  Directivei Europene privind Distributia in Asigurari (IDD). Printre altele, EIOPA recomanda asiguratorilor si intermediarilor sa nu vanda clientilor produse nepotrivite. 

In acest sens, Autoritatea considera necesara prezentarea in mod specific a informatiilor pe care distribuitorii ar trebui sa le obtina de la clientii lor, astfel incat sa fie in masura sa evalueze daca un anumit produs este adecvat sau nu clientului respectiv. 

In plus, Autoritatea urmareste, prin acest proiect, sa  se asigure ca, de-a lungul intregului ciclu de viata al produsului, politele de asigurare satisfac nevoile consumatorilor si, prin urmare, previne vanzarea neconforma.

Totodata, se urmareste ca anumite stimulente, cum ar fi comisioanele, sa nu aiba un impact negativ asupra calitatii serviciilor oferite clientului. Astfel, activitatea de vanzare trebuie oganizata astfel incat sa fie prevenite si gestionate conflictele de interese care pot aparea intre distribuitori si clientii lor. Este vorba in special de distributia de produse de investitii bazate pe asigurari, caz in care trebuie evitate stimulentele care pot duce la vanzari inadecvate, se mentioneaza in proiect.

Autoritatea Europeana propune o lista cu stimulentele nocive

In acest context, EIOPA a propus o lista de stimulente, care sunt considerate a avea un risc ridicat sa conduca la un impact negativ asupra calitatii serviciului oferit clientului. 

Presedintele EIOPA, Gabriel Bernardino, sustine ca Directiva privind Distributia in Asigurari este o piatra de hotar pentru consolidarea protectiei consumatorilor in Europa.


„Aceasta este in concordanta cu faptul ca EIOPA plaseaza protectia consumatorului in centrul obiectivelor sale strategice. Acum este important sa se specifice noile cerinte care stau la baza IDD pentru a se asigura o aplicare consecventa in statele membre si pentru a realiza un nivel comun de protectie a consumatorilor din intreaga Uniune Europeana. EIOPA urmareste o discutie cu toti participantii din piata cu privire la modul in care obiectivele pot fi realizate cel mai bine", a declarat presedintele institutiei. 

In continuare, Autoritatea Europeana asteapta de la toate partile interesate observatii cu privire la propunerile de cuprinse  in documentul lansat in consultare publica. 

Perioada de consultare se va incheia la data de 3 octombrie 2016, astfel incat sa Autoritatea sa poata transmite recomandarile sale Comisiei Europene in februarie 2017.

CJUE contesta rambursarea in transe a taxei auto

Guvernul se pare ca nu are noroc cu taxa auto, indiferent cum s-a numit ea in multiplele variante in care a functionat pana in prezent. Curtea de Justitie a Uniunii Europene (CJUE), dupa mai multe decizii prin care declara taxa neconforma cu principiile europene, ataca acum si procedura de rambursare in transe promovata de autoritatile romane.   
Astfel, o hotarare emisa recent de institutia europeana arata ca rambursarea esalonata a taxei auto pe durata a cinci ani, in transe de cate 20%, este neconforma cu principiile jurisprudentei europene, iar motivul invocat de guvernul roman, respectiv insuficienta fondurilor, este considerat inadmisibil. In concluzie, Curtea sustine ca restituirea trebuie sa fie integrala.

Hotararea pronuntata de CJUE pe 30 iunie 2016 reprezinta o hotarare preliminara in cauzele C-200/14 Campean si C-288/14 Ciup prin care constata ca rambursarea esalonata a taxei auto de catre guvernul Romaniei, pe motiv de insuficienta a fondurilor bugetare, incalca trei principii ale jurisprudentei europene, respectiv principiul cooperarii loiale, al echivalentei si al efectivitatii.

Decizia Curtii Europene vine dupa ce, in aprilie 2016, Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a emis procedura de restituire a taxelor auto (taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule sau taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, potrivit reglementarilor legale in vigoare la momentul inmatricularii), dupa ce acestea au fost declarate, pe rand, neconforme de CJUE. Procedura prevede ca taxele sunt returnate pe durata a cinci ani, in cate doua transe anuale. 


Pe de alta parte, legislatia privind returnarea acestor taxe prevede ca daca proprietarul decide sa vanda masina pentru care a solicitat, si i s-a aprobat, rambursarea taxei, insa inainte de a si incasa integral suma aferenta, cumparatorul va fi obligat sa plateasca timbrul de mediu.

Insa probabil si aceste prevederi vor fi modificate avand in vedere ca, pe 9 iunie, CJUE a emis o alta decizie prin care statul roman este obligat sa restituie si timbrul de mediu (taxa auto in vigoare) pentru masinile second-hand.

Guvernul nu se da batut: lucreaza la o noua taxa si la o noua procedura de rambursare a celei vechi 

Ministrul Mediului, Cristiana Palmer, a declarat deja ca Guvernul lucreaza la ''o noua varianta de taxa de timbru'', iar romanii care au platit pana acum aceasta taxa o vor putea recupera pe cale administrativa.

"Lucram la o noua varianta de taxa de timbru. Avem un grup de lucru si sper ca pana in toamna, cand reintram in activitatea intensa pe domeniul acesta, sa venim cu o varianta care sper sa fie mai echitabila pentru toata lumea si inclusiv pentru principiul "poluatorul plateste", care este de fapt fundamentul unei astfel de taxe", a afirmat Palmer.

Totodata, ministrul a precizat ca se lucreaza si la o solutie pentru cei care au platit deja aceasta taxa.

"Curtea Europeana de Justi?ie a declarat ca taxa este ilegala si pana acum oamenii trebuiau sa dea statul in judecata ca sa isi recupereze banii. Anul acesta eu am introdus in mod special si am lucrat cu colegii, am facut un ordin de ministru comun ca sa dam posibilitatea ca si pe cale administrativa sa se recupereze acesti bani de catre cetateni si vom vedea ce formula vom avea in final, care sa fie modalitatea de a returna banii", a mai spus ministrul. 

In concluzie, avand in vedere istoria acestei taxe, se pare ca urmeaza noi variante de taxare pentru cei care isi cumpara o masina, apoi proceduri complicate de rambursare a acestora care, de cele mai multe ori, descurajeaza potentialii beneficiari. Astfel, statul incaseaza banii integral de la cei care platesc taxa, iar apoi ii ramburseaza esalonat celor care au timp si nervi sa infrunte procedurile incalcite si birocratia stufoasa.

Sfaturi de utilizare a cardului in strainatate, pe telefon

Romanii care calatoresc in strainatate vor avea la dispozitie o aplicatie mobila care contine informatii practice privind utilizarea cardurilor in strainatate, inclusiv localizarea ATM-urilor in tara de destinatie si detalii despre cursul de schimb. Visa lanseaza o astfel de aplicatie pentru clientii sai. 

Aplicatia Visa Travel Tools este disponibila in toate cele 200 de tari si teritorii unde cardurile Visa sunt acceptate. Astfel, detinatorii de carduri Visa isi pot utiliza cardurile pentru a plati la mai mult de 40 de milioane de comercianti si pentru retrageri de numerar la peste doua milioane de bancomate din intreaga lume. 

“Destinatii ca Marea Britanie, Grecia, Bulgaria si Spania sunt preferate de romanii care pleaca in vacanta si isi utilizeaza cardurile pentru plati si retrageri de numerar. Aplicatia Visa Travel Tools este un ajutor binevenit pentru ca iti arata cate locatii comerciale care accepta cardul sunt pentru fiecare destinatie de vacanta, dar si unde se gaseste cel mai apropiat bancomat. Cei care calatoresc in Europa isi pot folosi cardurile rapid si comod la 400.000 de ATM-uri si aproximativ noua milioane de comercianti, dintre care mai mult de o treime accepta plata cu carduri contactless”, a declarat directorul general al Visa Europe pentru Romania, Croatia, Malta si Slovenia, Catalin Cretu. 

Pierderea cardului se poate anunta prin intermediul aplicatiei

Cu ajutorul aplicatiei, detinatorii de carduri au acces la functii si informatii utile cand calatoresc in strainatate, precum un convertor valutar, functia de localizare ATM si asistenta telefonica, se mentioneaza intr-un comunicat al Visa. 

Astfel, utilizatorii pot tine evidenta cheltuielilor cu ajutorul unui convertor valutar si pot accesa oricand banii din contul lor la cel mai apropiat ATM. In cazul in care si-au pierdut cardul sau acesta le-a fost furat, turistii pot apela numarul Serviciului Global de Asistenta Clienti direct din aplicatie, daca nu stiu numarul bancii care le-a emis cardul.
 
In plus, aplicatia permite posesorilor de carduri sa verifice din timp care este gradul de acceptare al platilor cu cardul in tara de destinatie, in diverse locatii precum hoteluri, restaurante, obiective turistice sau reteaua de transport public. 

La ce trebuie sa fim atenti cand utilizam cardul in afara tarii

Totodata, aplicatia dispune de o functie prin care turistii beneficiaza de sfaturi utile de folosire a cardului in strainatate. Informatiile sunt disponibile in mai multe limbi de circulatie internationala, cum ar fi engleza, germana, franceza, poloneza, spaniola si italiana. 

Printre sfaturile pe care clientii le regasesc in aplicatia mentionata se numara: verifica valabilitatea cardului si daca ai setate limite pentru plati si retrageri de numerar in strainatate, intreaba-ti banca daca ofera beneficii suplimentare pentru platile in strainatate, precum asigurare de calatorie, reduceri pentru anumite obiective turistice sau comercianti, verifica la banca termenii si conditiile aferente utilizarii cardului tau in strainatate, cum ar fi cursul de schimb si eventuale comisioane aplicate, alege sa platesti cu cardul in moneda tarii in care calatoresti chiar daca ti se ofera posibilitatea sa alegi o alta moneda. ”De exemplu, intr-o tara din zona euro este de preferat sa alegi plata cu cardul in euro chiar daca exista optiunea de a plati in lei, intrucat  beneficiezi de cele mai bune rate de schimb si poti evita eventuale costuri cu comisioanele”, se mentioneaza in comunicatul Visa. 

Totodata, clientii sunt sfatuiti ca, daca au nevoie de numerar, sa retraga de la bancomat sume mai mari odata, in loc de mai multe sume mai mici, pentru a reduce eventualele costuri cu comisioanele, sa pastreze dovada tuturor tranzactiilor efectuate si sa isi verifice extrasul de cont la intoarcerea in tara. 

Turistii pot descarca gratuit aplicatia pe telefonul mobil din Apple App Store sau de pe Google Play.  

BCE a prezentat publicului noua bancnota de 50 de euro

Banca Centrala Europeana (BCE) a prezentat publicului caracteristicile noii bancnote de 50 de euro din seria "Europa", care va fi introdusa in circulatie in data de 4 aprilie 2017. Potrivit unui comunicat de presa al institutiei europene, lansarea noilor insemne monetare reprezinta un nou pas catre cresterea sigurantei bancnotelor euro. 

Bancnota de 50 de euro este cea mai utilizata dintre toate cupiurile euro, reprezentand 45% din totalul bancnotelor aflate in prezent circulatie. Aceasta este cea de-a patra bancnota din seria "Europa" prezentata de BCE, dupa cea de 5 euro care a intrat in circulatie in luna mai 2013, urmata la sfarsitul lunii septembrie 2015 de noua bancnota de 10 euro, iar in luna noiembrie 2015 de noua bancnota de 20 euro.

Volumul bancnotelor de 50 de euro aflate in circulatie depaseste volumul cumulat al bancnotelor de 5 euro, 10 euro si 20 euro. De asemenea, numarul de bancnote de 50 de euro in circulatie este aproape identic cu totalul tuturor cupiurilor aflate in circulatie la sfarsitul anului 2002 - anul in care bancnotele si monedele euro au fost puse in circulatie.

Caracteristicile noii bancnote

Noua bancnota de 50 de euro include o fereastra-portret, element de siguranta inovator utilizat pentru prima data in cazul bancnotei de 20 euro din seria "Europa". Atunci cand bancnota este indreptata spre o sursa de lumina, o fereastra transparenta din apropierea marginii superioare a hologramei reda portretul Europei, personaj din mitologia greaca, care este vizibil pe ambele fete ale bancnotei. Acelasi portret apare si in filigran, se arata in comunicatul BCE.

Aversul bancnotei include un "numar verde-smarald", respectiv un numar stralucitor care, la inclinarea bancnotei, isi schimba culoarea din verde-smarald in albastru-inchis si creeaza un efect luminos care se deplaseaza in sus si in jos. Aceste elemente de siguranta faciliteaza verificarea autenticitatii noii bancnote de 50 de euro prin utilizarea metodei "atinge, priveste, inclina".

"Introducerea noii bancnote de 50 de euro va spori si mai mult siguranta monedei noastre. Elementele sale de ultima generatie ne ajuta sa ne protejam moneda. Acestea se inscriu in eforturile noastre continue de a mentine stabilitatea euro, o moneda utilizata cotidian de 338 de milioane de cetateni din intreaga zona euro", a declarat Yves Mersch, membru al Comitetului executiv al BCE.

Bancnotele din seria "Europa" cu denominari mai mari (de 100 de euro si, respectiv, 200 de euro) vor fi introduse treptat, pe parcursul mai multor ani insa nu si bancnotele de 500 de euro. BCE a decis, recent, sa opreasca tiparirea acestor bancnote pana la finalul anului 2018. La vremea respectiva, institutia europeana a invocat "temerile ca aceasta bancnota ar putea facilita activitati ilicite".

BCE este responsabila de emiterea de monede si bancnote pentru cele 19 state membre ale zonei euro. Insa producerea monedelor si bancnotelor revine bancilor centrale nationale.