Monday, October 2, 2017

Interesul clientului trece pe primul loc in vanzarea de asigurari

Companiile de asigurari si intermediarii care vand produse de asigurare vor fi nevoiti sa isi instruiasca permanent angajatii, astfel incat acestia sa ofere clientilor toate informatiile necesare pentru a nu fi indusi in eroare. In plus, acestia trebuie sa actioneze astfel incat sa corespunda cel mai bine intereselor clientilor.

Prevedereile sunt cuprinse intr-un proiect de Lege privind distributia de asigurari (IDD - Insurance Distribution Directive), publicat pe site-ul Ministerului Finantelor Publice (MFP). 

Actul normativ transpune in legislatia nationala prevederilor directivei europene privind distributia de asigurari. Directiva trebuie implementata la nivel national pana in 23 februarie 2018. 

"Distribuitorii de asigurari actioneaza intotdeauna onest, corect si profesionist, astfel incat sa corespunda cel mai bine intereselor clientilor", se mentioneaza in documentul citat.

Angajatii trebuie instruiti permanent

Astfel, conform proiectului mentionat, atat intermediarii de asigurari, cat si angajatii asiguratorilor care se ocupa de vazari trebuie sa-si actualizeze in permanenta cunostintele si competentele profesionale. 

Mai mult, toti intermediarii de asigurari sunt obligati sa prezinte dovada formarii lor profesionale (calificare si pregatire profesionala continua), iar societatile de asigurare trebuie sa instituie politici proprii privind formarea profesionala continua a personalului din distributie. 

Masura are drept scop pregatirea continua a personalului de vanzari astfel incat acestia sa-si indeplineasca sarcinile in mod eficient. 

Totodata, distribuitorii trebuie sa informeze clientii asupra posibilitatii de a cumpara separat diferitele componente ale unui pachet oferit (vanzarea combinata–cross-selling). Informatiile prezentate clientilor trebuie sa fie clare si sa nu ii induca in eroare.

Astfel, noua Lege ar trebui sa asigure un nivel de protectie mai ridicat pentru consumatori, indiferent de canalul de vanzare prin care cumpara produsele de asigurare. 

In plus, se introduce principiul general al conditiilor de concurenta echitabile intre canalele de distributie. 

Prevederi noi si pentru asigurarile unit-linked

De asemenea, standardele pentru vanzarea de produse de asigurare de viata cu componenta investitionala (tip unit-linked) sunt aliniate cu standardele in materie de produse de investitii reglementate de Directiva 2014/65/UE privind pietele instrumentelor financiare (MiFiDII) si trebuie supuse normelor privind standardele de vanzare si conflictele de interese. 

In acelasi timp, intermediarii in asigurari si asiguratorii trebuie sa adopte toate masurile adecvate pentru a detecta conflictele de interese care ar putea aparea in procesul de distributie a produselor de asigurare si sa informeze clientii in acest sens. 

Legea mai prevede faptul ca nerespectarea cerintelor impuse de prevederile sale este sanctionata mai sever, pentru a contracara potentialele profituri astfel obtinute.