Friday, March 25, 2016

CE a lansat o consultare publica pe procedurile de insolventa

Comisia Europeana a lansat procedura de consultare publica cu privire la cadrul legislativ care reglementeaza insolventa in Uniunea Europeana. Potrivit unui comunicat de presa, Executivul comunitar sustine ca armonizarea procedurilor este necesara in perspectiva crearii pietei unice de capital.  

In cadrul procesului de consultare publica, prevazut a se incheia in data de 14 iunie, CE vrea sa identifice modificarile care ar putea fi facute pentru a creste eficienta si eficacitatea cadrelor legislative nationale care reglementeaza procedura insolventei, luand ca exemplu statele care au rezultate bune in aceasta privinta.

Sprijin sporit pentru afacerile viabile

Un accent deosebit in timpul consultarii va fi pus pe regulile privind sprijinirea companiilor care trec printr-o perioada dificila sa-si restructureze datoriile imediat ce este posibil si sa primeasca o a doua sansa daca afacerile lor sunt viabile.

"Principala noastra prioritate este sa cream cel mai bun mediu posibil pentru a stimula cresterea investitiilor transfrontaliere in UE. O piata unica de capital are nevoie de reguli moderne de insolventa care sunt usor de aplicat. In acest fel, putem atrage mai multe investitii in UE. Piata noastra unica poate functiona mai bine daca reducem ineficientele provocate de diferitele legislatii nationale privind insolventa care creeaza incertitudine si ii descurajeaza pe antreprenori", a declarat comisarul european pentru Justitie, Vera Jourova.

In plus, Comisia Europeana sustine ca un cadru legislativ functional care sa reglementeze insolventa este vital pentru sprijinirea investitiilor companiilor, pentru crearea de noi locuri de munca si pentru cresterea economica in UE. In plus, cadrul legislativ potrivit va ajuta companiile si persoanele fizice sa faca afaceri pe piata unica, dar va sprijini si cresterea investitiilor din afara Uniunii. 

200.000 de companii dau faliment anual în UE

Potrivit comunicatului,in prezent,ineficienta si divergentele care exista intre cadrele legislative ce reglementeaza insolventa ingreuneaza evaluarea riscurilor de catre creditori, in special in cazul investitiilor transfrontaliere, impiedicand integrarea pietelor de capital din UE.

In document se mai precizeaza ca aproximativ 200.000 de companii dau faliment anual in UE. In aceste conditii, Comisia vrea sa ajute companiile sa depaseasca dificultatile financiare in caz de faliment, si in acelasi timp, sa maximizeze valoarea primita de creditori, actionari, angajati, investitori, autoritati fiscale si alte parti implicate intr-o astfel de situatie.

BCR: ICCJ a stabilit ca nu exista clauze abuzive in contractele cu dobanda variabila

Banca Comerciala Romana (BCR) anunta, prin intermediul unui comunicat de presa, ca Inalta Curte de Casatie si Justitie (ICCJ) a stabilit, in cadrul procesului colectiv dintre banca si clienti, ca nu exista clauze abuzive in contractele decredit cu dobanda variabila ale BCR. Banca citeaza, in acest sens, din motivarea Curtii. 

„Motivatia Curtii mai arata ca este incorecta echivalarea "dobanzii de referinta variabile" cu rata EURIBOR; instantele nu pot ignora termenii contractului dintre clienti si banca, interpretand gresit sau atribuind alt inteles angajamentului contractual al partilor; clauzele din contract sunt clare si exprima vointa reala a partilor, care au agreat modul de calcul a dobanzii variabile”, se mentioneaza in comunicatul bancii. 

Potrivit documentului sentinta este identica cu alte 6 decizii anterioare ale ICCJ care au stabilit ca nu exista clauze abuzive.

In plus, desi instanta a stabilit ca cei 120 de clienti angrenati in proces, si reprezentati de casa de avocatura Piperea si Asociatii, trebuie sa plateasca cheltuieli de judecata, BCR sustine ca nu va solicita recuperarea acestora si va face clientilor oferte comerciale la nivelul actual al pietei, pentru a incheia amiabil orice diferend si pentru a consolida o relatie pe termen lung cu acestia. 

BCR negociaza cu inca 200 de clienti aflati in litigiu cu banca reconcilierea amiabila

„Banca se afla intr-un proces de negociere constructiv cu un grup anterior de aproximativ 200 de clienti reprezentati de aceeasi casa de avocatura. Abordarea face parte din strategia BCR de a solutiona prin parteneriat si reconciliere amiabila orice diferend comercial cu clientii sai. O abordare echilibrata intre interesul de afaceri al bancii si interesul clientilor este solutia constructiva pe termen lung, iar banca urmareste cu prioritate intelegerea situatiei financiare a clientilor si identificarea solutiilor comerciale adecvate”, sustin reprezentantii BCR. 

Potrivit comuncatului, 160.000 de clienti ai BCR sunt deja beneficiari ai solutiilor comerciale oferite de banca pentru a depasi problemele financiare si provocarile contextului economic. Dintre acestia, 100.000 au obtinut refinantari din partea bancii intre anii 2010 – 2015, 30.000 au apelat la restructurarea creditelor (extinderea maturitatii, amanare la plata, reducerea temporara a ratelor), 30.000, aflati in imposibilitatea ajustarii costului creditelor, din cauza scaderii valorii garantiilor si a veniturilor, au beneficiat de scaderea ratei lunare in medie cu 20% in urma programului Scade Rata.