Thursday, February 28, 2013

Rata daunei la politele RCA este in scadere. Vor scadea proportional si tarifele?

Nivelul ratei daunei in cazul politelor RCA a scazut la 82% in 2012, de la un nivel mai mare de 100% anterior. Scaderea ratei daunei ar putea duce la scaderea tarifelor practicate de asiguratori.

Asigurarile Casco au inregistrat subscrieri de 1,9 miliarde lei in 2012 iar politele de raspundere civila auto, RCA si CMR, au urcat cu 8,3%, pana la un volum total de prime de 2,1 miliarde lei, conform datelor Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor (CSA).

In acelasi timp, rata daunei brute pentru politele RCA a scazut semnificativ de la 103,46% la 82,51%. 

"Rata daunei se calculeaza in functie de mai multi indicatori, printre care se afla si diversele rezerve constituite pentru daune. Scaderea ratei daunei brute pe segmentul RCA s-a produs pe fondul diminuarii rezervelor de daune brute avizate privind daunele morale, ca urmare a intrarii in vigoare unor noi cerinte legislative pe aceasta zona”, au precizat pentru Conso.ro reprezentantii CSA. 

Desi scaderea ratei daunei este un semnal pozitiv, Comisia considera ca pentru mentinerea acestei tendinte este foarte importanta corectitudinea si prudenta in estimarile proprii ale fiecarui asigurator. 

Totusi, un prim semnal pozitiv ar putea fi reducerea tarifelor pentru politele RCA. Aceasta ajustare va depinde insa tot de modul in care fiecare societate de asigurare isi va calcula indicatorii de risc. 

"Tarifele se ajusteaza si in functie de rata daunei. Sunt mai multi indicatori luati in calcul - rata daunei, frecventa daunei, costurile cu reparatiile, costurile de administrare a politei, costurile de achizitie (comisioane)”, au adaugat reprezentantii CSA. 

Pana in prezent, asiguratorii nu au anuntat insa reduceri de tarife. 

Primele brute aferente politelor auto continua sa detina cea mai mare pondere pe zona asigurarilor generale, respectiv 79% din total, reprezentand astfel principalul produs din portofoliile societatilor de asigurare. 

Bancile concediaza personalul care lucreaza cu clientii

Scaderea numarului de angajati din sistemul bancar a continuat, in 2012, cand s-a observat o usoara intensificare a masurilor de restructurare a retelelor teritoriale. Reducerile de personal au afectat in special agentiile bancilor, nu si centralele. 

La finalul lui 2012, numarul angajatilor din banci a fost de 61.769 persoane, conform datelor BNR, in scadere cu aproximativ 4.000 de persoane fata de anul anterior. 

Reducerea s-a produs in special prin reducerea personalului din unitatile teritoriale. Volumul este simtitor mai mare decat in anii anteriori, ajungand la aproape jumatate din intreaga reducere a ultimilor 4 ani. 

Din cei aproape 62.000 de angajati ai bancilor la final de 2012, un total de 20.176 reprezentau salariati din centrale, numarul acestora scazand in ultimul an cu mai putin de 600. 

Si numarul agentiilor a scazut si a ajuns la 5.723 unitati, cu 300 mai putin decat in anul anterior. 

Bancile nu renunta usor la unitati 


Chiar daca in 2012 s-a accentuat ritmul de inchidere al agentiilor si reducere a personalului, bancile cauta sa isi mentina cat mai multe dintre unitatile deschise in anii de crestere economica.

Intre 2004 si finalul lui 2008, numarul angajatilor din banci a urcat cu aproape 22.000 de persoane, iar cel al agentiilor cu 3.283 unitati. 

Similar, dupa 2008 si pana la finalul lui 2012, numarul angajatilor a scazut cu mai putin de 10.000 de persoane iar numarul agentiilor a scazut cu 600 unitati.

Restructurarea mai greoaie este cauzata de trei motive principale. 

Pe de o parte, bancile nu vor sa renunte la agentii deoarece investitiile majore in retea nu s-au amortizat inca, iar inchiderea nu ar face altceva decat sa se marcheze intreaga pierdere. 

In plus, bancherii spera ca situatia se va redresa, creditarea se va relua, iar unitatile vor fi din nou necesare. Costurile de mentinere a retelei pe o perioada de criza sunt mai mici decat costul de inchidere a unitatilor si redeschiderea lor peste cativa ani. 

“Trebuie sa avem o viziune pe termen lung si sa nu distrugem aceasta retea”, a precizat de curand presedintele BRD, Philippe Lhotte. 

In al doilea rand, felul in care este structurata piata din Romania nu permite inca migrarea intregii activitati pe zona de online, facand absolut necesare retelele de agentii.

“Lansarea unei banci online in momentul de fata in Romania nu pare viabila. Totusi, as putea vedea o banca ce exista deja pe piata si trece exclusiv pe zona de online sa poata rezista cativa ani”, a precizat Oana Petrescu, partener in cadrul Deloitte. 

In al treilea rand, strategiile nu sunt adoptate local ci sunt dictate la nivel de grup. Nu intotdeauna actionarii straini isi adapteaza strategia la fiecare piata pe care sunt prezenti, iar in unele situatii politica de grup nu este politica optima pentru toate pietele pe care se afla respectivul jucator. 
 
Cat costa angajatii? 

Conform datelor BNR, salariul mediu brut pe banca in 2012 a fost de 5.020 lei, cu usoare fluctuatii lunare date de primele de vacanta sau de final de an. Astfel, la nivel de sistem, costul cu salariile ajunge la aproximativ 3,72 miliarde lei (850 milioane euro) pe an. 

Nivelul salariului nu este defalcat insa pe grupe de angajati astfel incat nu se poate determina cat castiga un angajat din centrala bancii si cat un salariat de la ghiseu. 

In mai multe randuri insa, angajatii bancilor au tras un semnal de alarma asupradiscrepantelor mari intre salariile primite de persoanele care lucreaza in unitati si cei care au functii de conducere in centrala bancii.