Thursday, April 28, 2016

ASF coafeaza evolutia tarifelor RCA pentru autoutilitare

Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) sustine ca preturile asigurarile obligatorii auto (RCA) pentru autoutilitare au ramas constante sau chiar au scazut in martie fata de februarie. Institutia nu prezinta, insa, si o raportare la iunie 2015, termen stabilit in protocolul cu transportatorii ca referinta pentru tarifele RCA. 
Conform protocolului, preturile politelor auto obligatorii nu trebuie sa creasca cu mai mult de 50% fata de nivelul din iunie 2015. 

Singura referinta la acest termen existenta in comunicatul ASF transmis in data de 27 aprilie este legata de numarul de polite incheiate in martie 2016 la categoria autoutilitare/autocamioane, respectiv 3.668 de contracte in clasa de bonus B0, cu peste 60% mai mult decat in iunie 2015. Aspectul este, insa, irelevant cu privire la costul acestor polite.

Scaderi de tarife pentru autoutilitare si autocamioane

Potrivit comunicatului ASF, prima medie aferenta politelor de asigurare auto obligatorie RCA, incheiate pentru vehicule din categoria autoutilitare si autocamioane, pe o perioada de douasprezece luni, a ramas in martie aproximativ la acelasi nivel ca in februarie (+1%), in conditiile in care pe segmentul de masa maxima cuprinsa intre 3,5 si 7,5 tone a fost inregistrata chiar o scadere substantiala, de 19%.

"
In cazul autocamioanelor de peste 16 tone, prima medie RCA a scazut, in martie, cu 3% fata de februarie, pana la 8.095 de lei, ajustarea fiind de minus 4% pe segmentul detinatorilor persoane juridice. De asemenea, prima medie pentru autoutilitare cu masa de pana la 3,5 tone s-a redus cu 2%", se mai arata in comunicatul ASF. 

Pentru vehiculele destinate transportului de persoane, prima medie RCA aferenta politelor pe douasprezece luni a scazut, in martie, cu 41% fata de februarie pe segmentul cuprins intre 18 si 40 de locuri si avand ca detinatori persoane fizice, respectiv cu 11% pe segmentul microbuzelor cu pana la 18 locuri detinute tot de persoane fizice.

Pentru transportul de persoane, RCA s-a scumpit

Pe de alta parte, la mijloacele de transport de persoane, per ansamblu, prima medie RCA a urcat, in martie, cu 5% fata de februarie, pana la 4.848 de lei, pe fondul cresterii cu 5% a tarifelor pentru grupa 18-40 locuri. "De asemenea, au continuat s? creasca tarifele pentru vehiculele in leasing, cu pana 18-19%", se mai arata in comunicatul ASF. 

Astfel, potrivit ASF, luna martie marcheaza consolidarea unui fenomen de temperare si, pe anumite segmente, de corectie a majorarilor de prime inregistrate pe fondul reasezarii pietei RCA din ultimele luni.

Romania renunta la tinta pentru euro

Anul 2019 nu mai reprezinta tinta oficiala a Romaniei pentru adoptare monedei unice europene. Din noul program de convergenta  pe acest an, pe care Romania urmeaza sa il transmita Comisiei Europene in perioada urmatoare, Guvernul a eliminat complet data la care urmeaza sa se faca trecerea de la leu la euro. 

Tara noastra este obligata, potrivit Tratatului de aderare la Uniunea Europeana, sa treaca la euro, insa nu exista un termen limita stabilit in acest sens. 

Decizia Guvernului de a elimina tinta 2019 din programul de convergenta este o simpla formalitate, avand in vedere ca acest teremen a fost contestat inca de la anuntul initial (in 2014), fiind considerat mult prea ambitios. La vremea respectiva, atingerea acestei tinte, desi ambitioasa, parea, totusi, realizabila. Intre timp, obiectivul a devenit din ce in ce mai greu, iar apoi imposibil de realizat. 

De-a lungul timpului, autoritatile romane au stabilit cate un an ca tinta pentru adoptarea monedei euro, pe motiv ca astfel doresc sa arate angajamentul tarii pentru a intra in zona euro, insa nu au facut si eforturile necesare in acest scop. Drept urmare, termenele au fost abandonate, rand pe rand, cum s-a intamplat si cu cel mai recent, respectiv 2019. 

Pentru a trece la euro in 2019, Romania trebuia sa intre deja in ERM II

In cazul in care Romania mentinea ca data de adoptare a euro anul 2019, in prima parte a acestui an ar fi trebuit deja sa ceara Comisiei Europene si bancii Centrale Europene permisiunea de a intra in Mecanismul Ratelor de Schimb (ERM II), faza care presupune ca, timp de cel putin doi ani, trebuie sa mentina stabili o serie de indicatori, astfel incat sa demonstreze stabilitate si sustenabilitate economica in timp. 

Guvernatorul Bancii Nationale a Romaniei, Mugur Isarescu, a anuntat, inca din toamna anului trecut, ca obiectivul 2019 pentru trecerea la euro nu mai este fezabil, iar pentru stabilirea unui nou termen este nevoie de o foaie de parcurs, agreata la nivel national, cu termene si cu responsabilitati foarte clar stabilite. La nivelul Bancii Nationale a Romaniei este constituit, inca din 2010, si un Comitet interministerial pentru trecerea la euro, format din reprezentanti ai tuturor institutiilor implicate, insa activitatea acestuia a fost aproape inexistenta in acesti ani. 

Criza financiara a schimbat viziunea cu privire la euro


Pe de alta parte, economistii, in marea lor majoritate, sustin ca Romania nu este pregatita, din punct de vedere economic sa adopte euro, desi indeplineste de ceva vreme toate cele cinci criterii de la Maastricht, considerate in trecut suficiente pentru adoptarea euro, respectiv stabilitatea preturilor, a cursului de schimb, a deficitului bugetar, datoriei publice si convergenta ratelor dobanzilor pe termen lung 

Insa criza financiara recenta a infirmat faptul ca aceste criterii ar fi suficiente pentru ca o economie sa faca fata restrictiilor impuse de adoptarea euro. Astfel, tot mai multi economisti sunt de parere ca adoptarea monedei euro trebuie realizata in momentul in care s-a atins un grad cat mai inalt de convergenta reala ceea ce inseamna, printre altele, o crestere a productivitatii si a PIB-ului pe cap de locuitor la un nivel cat mai aproape de media statelor din Zona Euro.

Desi a dovedit o inconsecventa ridicata in ceea ce priveste respecxtarea termenelor de adoptare a euro, Romania nu face nota discordanta in regiune. In ultimii ani, mai multe state din Europa Centrala si de Est au amanat termenele pentru trecerea la moneda unica, desi acest proces reprezinta o obligatie asumata de toate statele din Uniunea Europeana, cu cateva exceptii. In afara de pregatirea insificienta a statelor respective pentru trecerea la euro, un alt motiv de amanare a termenelor este reprezentat si de problemele cu care se confrunta, in aceasta perioada, zona euro in interiorul sau.