Thursday, January 14, 2016

ASF a modificat Norma RCA pentru plafonarea tarifelor

ASF a modificat Norma privind asigurarile de raspundere civila auto (RCA) astfel incat cresterea tarifelor va fi ”autolimitata”, sustine presedintele institutiei, Misu Negritoiu. Anuntul vine dupa ce transportatorii au acuzat ASF ca nu a respectat promisiunea de plafonare a preturilor la 50% peste nivelul din iunie 2015. 

Modificarile vor intra in vigoare in momentul publicarii in Monitorul Oficial. Propunerile Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF) se afla in dezbatere publica din 23 decembrie 2015, pentru 15 zile. 

Potrivit presedintelui ASF, preturile RCA vor fi calculate in functie de valoarea despagubirilor pentru fiecare segment de clienti, fara luarea in considerare a datelor comerciale, asa cum se intampla in prezent.


”Asiguratorii vor fi obligati sa transmita in format electronic Autoritatii de Supraveghere Financiara ipotezele folosite, metodele actuariale si justificarea aplicarii acestora pentru calculul mentionat la alin. (1), impreuna cu baza de date utilizata pentru aceste calcule; in calculul tarifului de prima, asiguratorilor le este interzis sa foloseasca indici de incarcare, coeficienti de majorare si/sau corectie sau alte instrumente de ajustare a tarifelor care sa nu fie fundamentate statistic si actuarial, asigurandu-se in acest fel o proportionalitate intre tarifele practicate in perioade succesive si evolutia daunalitatii pe segmentul respectiv de asigurati”, se mentioneaza in proiectul de modificare a Normei RCA. 

Majorarile bruste de tarife trebuie justificate, sustine ASF


Conform notei de fundamentare, modificarea Normei RCA a fost necesara ”in conditiile in care in ultima perioada se manifesta o tendinta de crestere a tarifelor pe anumite segmente de asigurati”. ”Consideram ca impunerea unei corelatii intre nivelul de crestere a tarifelor si nivelul cresterii ratei daunei pentru fiecare segment de asigurati avut in vedere este necesara si obligatorie pentru asigurarea protectiei consumatorilor de produse de asigurare si pentru asigurarea unei justificari privind evolutiile bruste ale tarifului de prima”, se mentioneaza in documentul citat.

Pe de alta parte, Consiliul ASF a aprobat introducerea unui nou articol in norma RCA care va obliga asiguratorii sa elimine componenta Carte Verde din formula de calcul a tarifelor in cazul vehiculelor de transport care nu vor efectua curse in afara Romaniei, cum ar fi tramvaie, troleibuze sau autobuze.

Asiguratorii spun ca modificarile la Norma RCA sunt neconstitutionale

Companiile de asigurari sustin, insa, ca propunerea de modificare a Normei 23/2014 contravine Constitutiei. Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania (UNSAR) a transmis ASF o scrisoare prin care afirma ca punerea in practica a schimbarilor propuse poate determina continuarea scaderii numarului de asiguratori prezenti pe piata RCA.

Asiguratorii au amintit, in acest context, de ingrijorarea Consiliului Concurentei privind eventualitatea unei situatii de oligopol in acest domeniu.

Prima Masina continua cu un plafon mult diminuat


Programul Prima Masina continua si in 2016 insa cu un plafon cu mult diminuat si redistribuit din diferenta ramasa neutilizata in 2015. Insa a fost redistribuita doar suma de 100 de milioane de lei, desi din 350 de milioane de lei nu s-au folosit decat putin peste trei milioane de lei. 

”Pentru anul 2015, plafonul alocat Programului de stimulare a cumpararii de autoturisme noi a fost de 350 de milioane de lei. Propunerea pentru anul 2016, in ceea ce priveste plafonul garantiilor care pot fi emise, este suma de 100 de milioane de lei din diferenta neutilizata din plafonul alocat pentru anul 2015. Pentru nivelul plafonului, s-au luat in considerare evolutia Programului si aspectele relevate de implementarea acestuia, precum si a gradului redus de utilizare a plafonului in cursul anului 2015”, se arata intr-un comunicat al MFP. 

Prima de casare poate inlocui avansul pentru masina noua

Prevederile sunt cuprinse intr-un proiect de Hotarare de Guvern publicat pe site-ul Ministerului. 

La capitolul schimbari fata de conditiile de anul trecut se remarca posibilitatea acoperirii avansului minim necesar finantarii, de 5%, cu prima de casare obtinuta pe o masina veche. Pentru anul trecut, valoarea acestei prime a fost stabilita la 1.500 de euro, iar pentru anul acesta urmeaza sa se stabileasca in perioada urmatoare. 

Celelalte conditii de creditare raman nemodificate, respectiv dobanda limitata la ROBOR la 6 luni plus o marja de maximum 3% pe an, iar garantia statului la 50% din finantarea acordata.

In 2015 s-au acordat doar 187 de garantii in valoare de 3,125 milioane de lei


”Din cauza timpului mai indelungat de care au avut nevoie finantatorii parteneri pentru a-si definitiva si aproba normele interne de creditare, precum si a perioadei scurte avuta la dispozitie pentru promovarea facilitatilor oferite prin Program in randul potentialilor beneficiari, a fost inregistrata o intarziere in demararea Programului, implicit o utilizare in proportie foarte redusa a  plafonului aprobat pentru anul 2015, conditiile de creditare ale acestuia fiind foarte apropiate de cele ale pietei financiare. Astfel, pana la data de 30.11.2015,  au fost acordate 187 de garantii in valoare totala de 3,125 milioane de lei”, precizeaza MFP in comunicat.


Programul de stimulare a cumpararii de autoturisme noi prevede ca persoanele fizice pot achizitiona un singur autoturism nou al carui pret de achizitie sa nu depaseasca suma de 50.000 de lei. 

La data solicitarii creditului garantat, beneficiarul Programului are varsta de minimum 18 ani si capacitate deplina de exercitiu. De asemenea, beneficiarul se obliga sa asigure autoturismul printr-o polita de asigurare de tip CASCO.