Sunday, April 23, 2017

Noi detalii cu privire la impozitul pe gospodarii

Ministerul Finantelor Publice incearca sa lamureasca opinia publica cu privire la modul in care urmeaza sa se plateasca impozitul pe venitul persoanelor fizice incepend de anul viitor. Institutia a transmis un draft al proiectului Codului economic la care se lucreaza in prezent. 

Codul economic, primit de ministrul Finantelor inca de la preluarea mandatului, contine si Codul fiscal, iar acesta din urma se va modifica, astfel incat veniturile populatiei se vor impozita cu cel mult 10%.  

Mecanismul de calcul este, insa, unul greoi, astfel incat va fi nevoie de un consultant fiscal care sa explice fiecarei gospodarii cum se completeaza declaratia de venit si cum se calculeaza impozitul datorat statului. 

Cum se va calcula impozitul? 

Astfel, venitul impozabil va fi stabilit dupa ce, din suma totala castigata de membrii unei gospodarii vor fi scazute o serie de cheltuieli si acordate anumite deduceri. 

Fiecare gospodarie va beneficia de un punctaj acordat in functie de numarul membrilor de familie si de un plafon neimpozabil. Venitul anual global impozabil se stabileste dupa scaderea plafonului neimpozabil din venitul anual. 

De exemplu, in cazul unei gospodarii cu o singura persoana, plafonul neimpozabil va fi de 24.000 lei/an. 

In cazul in care care venitul anual global ajustat este negativ (conform unei formule de calcul –n.r.), gospodariilor unde se afla copii minori li se va acorda un sprijin financiar de 1.600 lei/an pentru fiecare copil, cu conditia ca acesta sa mearga la scoala.  

In plus, fiecare gospodarie urmeaza sa beneficieze de o serie de deduceri. Contributia de sanatate platita, prima de asigurare obligatorie pentru casa si masina sau programele educationale pentru copii precum before si after school sau gradinite particulare, dar si abonamente la sala fitness, gimnastica, dans, alte activitati sportive, etc. urmeaza sa fie deduse la calculul venitului impozabil. 

Deducerile se acorda anual, in limita plafonului neimpozabil aferent unei luni. 

"Impozitul anual global datorat pe gospodarie se stabileste prin aplicarea urmatoarelor cote de impunere asupra venitului anual global ajustat pe gospodarie, respectiv asupra venitului net anual global impozabil, respectiv 0% pentru un venit global ajustat negativ si 10% pentru un venitul net anual global impozabil pozitiv”, se mentioneaza in proiectul citat. 

Impozitul pe venitul anual global de plata se achita in termen de 90 de zile de la data depunerii declaratiei de venit global. 

Statul renunta la retinerea impozitului pe venit la sursa 

In documentul citat se precizeaza faptul ca platitorii de venituri din salarii (angajatorii - n.r.) vor depune numai "Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale si evidenta nominala a persoanelor asigurate pentru fiecare beneficiar de venit". 

Asta inseamna ca se renunta la impozitarea la sursa pentru venituri.  

Specialistii in fiscalitate spun ca aceasta masura va crea grave prejudicii bugetului de stat, in rimul rand in 2018, cand nu va intra niciun ban din impozitul pe venit in visteria statului, avand in vedere ca impozitul global se va plati in 2019 pentru anul anterior. 

In plus, acestia sustin ca retinerea la sursa reprezinta cea mai buna modalitate de incasare a impozitelor, avand in vedere ca, in momentul in care impozitul se plateste individual, riscul de neplata creste.  

Mai mult, in conditiile in care foarte multi romani traiesc la limita saraciei, este putin probabil ca acestia sa reuseasca sa puna bani deoparte timp de un an pentru plata impozitului pe gospodarie.  

Birocratie suplimentara, venituri la buget mai mici


Referitor la proiectul de modificare a sistemului de impozitare in ansamblul sau, expertii in domeniu spun ca nu va face decat sa puna si mai mare presiune pe buget, avand in vedere riscurile mentionate deja si reducerea cotei de impozitare de la 16% la 0/10%.  

In plus, birocratia se va extinde la nivelul fiecarei gospodarii, prin obligativitatea completarii declaratiei de venit.  

O alta problema mentionata este cea legata de cei 35.000 de consultant fiscali necesari in acest demers, in conditiile in care la Camera Consultantilor Fiscali abia daca sunt inscrisi  3.000 de astfel de specialist.  

In acest conditii, Guvernul si Ministerul Finantelor promit o fundamentare solida a acestor modificari si explicarea detaliata a acestora catre populatie.  

Totusi, majoritatea expertilor in domeniu se intreaba de ce este necesara schimbarea singurului sistem de impozitare care functioneaza bine de peste 10 ani si nu se iau masuri in alte zone, cum ar fi contributiile sociale sau evaziunea pe TVA.