Friday, October 20, 2017

Cu ce produse ataca Telekom Banking piata din Romania?

Telekom Romania, in parteneriat cu banca poloneza Alior Bank, intra pe piata bancara din Romania cu produse adresate populatiei. In prima faza, portofoliul serviciului Telekom Banking este format din conturi curente, carduri de debit, depozite si o platforma de schimb valutar online, urmand ca ulterior sa ofere si o serie de produse de creditare.
 
Serviciul telekom banking pune accent pe digitalizarea operatiunilor si a achizitiei produselor,  insa aceasta abordare nu va fi una exclusiva, in conditiile in care clientii vor putea solicita  deschiderea unui cont curent si emiterea unui card de debit si in reteaua de magazine Telekom si Germanos. 

In plus, prin intermediul conceptului bancar Shop-in-Shop corner, introdus in magazinele selectate, vor fi oferite servicii bancare suplimentare, inclusiv produse de creditare. Conceptul va fi extins, treptat in urmatorul an, in pana la 120 de magazine.

Retrageri de numerar si transferuri gratuite, timp de 3 ani


Produsele se adreseaza atat clientilor Telekom, cat si celor care nu lucreaza deloc cu compania de telecomunicatii.
Contul curent poate fi solicitat online, pe site-ul Telekom Banking, direct prin aplicatia pentru mobil sau intr-unul din magazine. Procesul initiat online de deschidere a unui cont poate fi finalizat prin transmiterea gratuita prin curier a documentelor necesare deschiderii contului, precum si a cardurilor de debit. 

In cazul in care se opteaza pentru deschiderea unui cont in magazin, clientul are posibilitatea de a primi cardul pe loc si il poate utiliza imediat, dupa semnarea unui acord. Cardurile sunt nenominale si beneficiaza de tehnologia contactless. 
Desi cardurile sunt nenominale, in momentul efectuarii unei plati se procedeaza ca la orice alt card, in sensul in care atunci cand se solicita datele cardului se completeaza datele solicitantului.

Cei care isi deschid un cont curent pot beneficia, timp de 3 ani, de retrageri gratuite de la orice bancomat, in tara sau in strainatate, si de transferuri in lei gratuite, la orice banca din Romania, prin intermediul serviciilor online de internet si mobile banking.

“Nu stim cat vor fi comisioanele peste 3 ani de zile, intrucat nu putem prognoza cum va evolutia piata pe o perioada atat de mare”, a declarat Celina Waleskiewicz, director general adjunct al Alior Bank Polonia, cu ocazia lansarii serviciului Telekom Banking.

Schimburi valutare posibile fara a dispune de toata suma

Serviciul nou lansat ofera si o platforma de schimb valutar online, pentru care clientii pot efectua schimburi pentru 10 valute, cursul fiind actualizat in timp real, la un interval de maxim 10 secunde. 

Clientii au posibilitatea de a stabili conditiile in care vor sa efectueze schimburile valutare. Spre exemplu, se poate seta data si ora la care doresc sa efectueze schimbul valutar, precum si nivelul cursului la care doresc sa efectueze tranzactia.
“Se evita astfel riscul de a face tranzactii la un curs nedorit”, a precizat Claudia Butac, director general  al sucursalei Alior Bank din Romania.

De asemenea, platforma ofera optiunea “Pay later” (plateste mai tarziu), care permite clientilor sa efectueze schimburi valutare fara sa dispuna de intreaga suma. Este necesar ca acestia sa detina cel putin 5% din suma tranzactionata, urmand ca in maxim 2 zile lucratoare sa asigure diferenta necesara pentru finalizarea tranzactiei.

In jurul orei 15.00, cursul de schimb pentru euro al bancii afisat  pentru cumparare era de  4,5827 lei/ euro si de 4,6077 lei/euro la vanzare. In comparatie, pentru tranzactiile efectuate in cont, piata se incadra intre 4,52 (Raiffeisen Bank) si 4,572 (Alpha Bank)  lei pentru un euro la cumparare, respectiv intre 4,6020 (Alpha Bank) si 4,6598 (ING Bank) lei/euro pentru vanzare, conform tabelului comparativ de cursuri de schimb Conso.ro.

Ce dobanzi primesc clientii la depozite?

Pe langa produsele si serviciile de operatiuni primare, oferta bancii cuprinde de asemenea produse de economisire. Clientii pot deschide depozite in lei, euro, dolari si lire sterline, pe o perioada de 1 luna pana la 3 ani.

Sumele depuse sunt garantate de Fondul de Garantare din Polonia, intrucat Alior Bank Romania functioneza ca sucursala a bancii poloneze. Plafonul de garantare este 100.000 de euro per deponent per banca, similar cu cel din Romania.

Dobanzile la lei afisate de banca se incadreaza intre 0,1% (depozite de 1 luna) si 1,6% (pentru depozitele pe 3 ani). La euro, acestea pornesc de la 0,01% pentru depozitul de o luna si cresc treptat direct proportional cu scadenta, pana la 0,57% in cazul depozitului pe 3 ani.

Spre exemplu, pentru un depozit de 5.000 lei pe 12 luni, Alior Bank plateste deponentilor o rata de dobanda anuala de 1,2%. La nivel de piata, conform tabelului comparativ de depozite Conso.ro, cea mai mica dobanda este de 0,6% (BCR) si cea mai mare urca la 2,8% (TBI Bank).

ANPC promite controale la toate bancile care au dat credite in CHF

Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) va controla toate bancile care au acordat credite in franci elvetieni (CHF), a anuntat presedintele institutiei, Bogdan Pandelica, prezent in Comisia Economica din Senat. Autoritatea a amendat, deja, Raiffeisen Bank pentru practici incorecte in acordarea unor astfel de imprumuturi. 

Presedintele ANPC a mai declarat, in cadrul audierilor din Comisia Economica a Senatului, ca institutia va finaliza un ordin de incetare a practicilor comerciale incorecte constatate la Raiffeisen Bank in privinta majorarii dobanzilor la creditele in franci elvetieni, iar efectul ar trebui sa fie revenirea la dobanda din primul an de creditare.

Totodata, Pandelica sustine ca din contractele de credit in CHF ale Raiffeisen Bank va trebui sa fie eliminate clauzele care presupun aplicarea acestor practici, respectivele contracte urmand sa revina la forma initiala, iar banca sa emita un nou grafic de rambursare.

"ANPC a constatat ca Raiffeisen nu doar ca nu a informat clientii cu privire la riscurile creditelor in CHF, ci, mai mult decat atat, a prezentat produsul ca fiind unul sigur, stabil, cu o dobanda mica. Controlul trebuie extins la toate bancile care au dat credite in CHF, pentru ca toate cele opt banci au mers pe acelasi scenariu", a declarat si senatorul Daniel Zamfir.

Totodata, Zamfir a solicitat presedintelui ANPC sa emita rapid ordinul de eliminare a practicilor inselatoare constatate la Raiffeissen Bank. “E bine de stiut ca odata emis ordinul, banca va fi obligata sa elimine din contracte clauzele abuzive identificate de ANPC”, a mentionat Zamfir. 

Cate reclamatii primeste ANPC de la clientii nemultumiti de banci?

Potrivit ANPC, Raiffeisen a prezentat un produs cu o dobanda favorabila, pe care apoi a crescut-o de la 4,9% la 5,9%.

Autoritatea considera ca banca a prezentat produsul ca fiind unul sigur, stabil, cu o dobanda mica, iar neinformarea corecta a consumatorilor i-a determinat pe acestia sa ia o hotarare pe care altfel nu ar fi luat-o. 

Pe de alta parte, presedintele ANPC a declarat recent ca Autoritatea primeste zilnic in jur de 40-50 de sesizari de la consumatori nemultumiti de relatia cu institutiile financiar-bancare si nebancare. 

Astfel, intr-un an si jumatate s-au adunat 16.000 de reclamatii, potrivit lui Bogdan Pandelica. Potrivit acestuia, avand in vedere situatia, bancile au fost obligate sa le asigure clientilor toate informatiile necesare in vederea accesarii in cunostinta de cauza a unui credit.