Wednesday, September 6, 2017

Ce impact are plata defalcata a TVA asupra firmelor?

Plata defalcata a TVA, care presupune deschiderea unui cont bancar special pentru aceasta operatiune de fiecare entitate implicata, va bloca economia, fara sa isi atinga scopul declarat, acela de a diminua evaziunea fiscala si de a aduce mai multi bani la buget. Avertismentul vine de la reprezentantii Consiliului pentru IMM-uri.
Organizatia patronala a realizat un sondaj in randul membrilor sai care tine locul Testului IMM pe care Guvernul era obligat de legislatia in vigoare sa il deruleze pentru a vedea impactul masuri asupra firmelor. Din sondaj reiese faptul ca peste 90% dintre firme nu au fost consultate cu privire la aceasta masura, mai multe spun ca decizia le va afecta negativ activitatea si ca nu sustin noul mecanism. 

O cincime din banii firmelor vor fi blocati in contul de TVA

Mai mult, reprezentantii Consiliului spun ca ca, dupa introducerea sistemului, o cincime (20%) din banii unei firme vor fi blocati in contul de TVA. 

In aceste conditii, firmele considera ca noul mecanism nu numai ca nu le va fi de ajutor, dar le va aduce costuri suplimentare, birocratie excesiva (prin dublarea numarului de plati), necesitatea schimbarii sistemelor informatice etc. 

Cu toate acestea, in nota de fundamentare a actului normativ, care prevede introducerea platii defalcate a TVA optional de la 1 octombrie si obligatoriu de la 1 ianuarie 2018 se mentioneaza faptul ca masura nu va avea impact asupra mediului de afaceri. 

”Nu este un ajutor pentru firme. La sfarsitul anului sa ne uitam cate firme s-au inscris voluntar la TVA defalcat. E un indicator bun si ne dam seama asupra necestatii acestei masuri” - a declarat presedintele CNIPMMR, Florin Jianu intr-o conferinta de presa. 

Poate face fata ANAF la acest nou sistem?

Pe langa costurile suplimentare pentru firme, reprezentantii Consiliului pun in discutie si capacitatea administrativa a ANAF de a gestiona noul sistem, avand in vedere ca sunt peste 300.000 de firme care detin codul de TVA, iar ANAF va trebui sa verifice decontul de TVA in 5 zile. Firmele care lucreaza cu ANAF pe rambursarile de TVA stiu ca aceasta este, practic, o misiune imposibila. 

”Trezoreria functioneaza de la 10 la 12. Si inca face socoteli pe fise contabile, ca pe vremuri. Nu sunt informatizati aproape deloc”, a spus secretarul general al Consiliului IMM, Liviu Rogojinaru.

In opinia membrilor Consiliului, statul nu merge in directia cea buna in ceea ce priveste combaterea evaziunii fiscale si a stimularii conformarii voluntare, avand in vedere amanarile succesive ale implementarii caselor de marcat cu sistem electronic, ale Legii preventiei si nu numai. Mai mult, ei considera ca evaziunea fiscala poate fi diminuata cu ajutorul unui simplu sistem informatic. 

Evaziunea poate fi combatuta foarte simplu
”I-am spus ministrului de Finante, Ionut Misa, cand era secretar de stat, ca solutia este informatizarea ANAF. E foarte simplu ca printr-un soft sa detectezi persoanele straine care isi inregistreaza firme in Romania si sa le trimiti un control preventiv de la ANAF. Sunt firme care nu platesc TVA un numar de luni, ani si e foarte simplu sa le detectezi cu un soft si sa faci un red alert in sistemul informatic si sa trimiti controale la acele firme”, a explicat Jianu.

El mai acuza ca evaziunea fiscala la TVA se poate face numai prin complicitatea unor functionari din cadrul ANAF.

”Toate aceste masuri nu vor avea efectul dorit si vor duce la un blocaj in economie. Intreprinzatorii corecti se conformeaza intotdeauna, iar masurile pe care le iei pentru intreprinzatorii incorecti nu sunt si nu trebuie sa fie de aceasta natura birocratica si de supra-reglementare, pentru ca ei vor lucra in continuare incorect si nu vor fi afectati de contul de TVA” , a mai adaugat Florin Jianu.