Tuesday, August 12, 2014

Cum te ajuta MasterCard sa scapi de griji si de bani in vacanta

MasterCard deruleaza, pe durata verii, o campanie de informare care ii vizeaza pe romanii care calatoresc in strainatate. Campania evidentiaza avantajele folosirii cardurilor in vacanta, insa “uita” sa mentioneze si problemele cu care va puteti confrunta. Conso face un inventar al posibilelor necazuri, pentru a va ajuta sa nu va stricati concediul.

Intr-un comunicat de presa remis la inceputul lunii iulie, MasterCard prezenta beneficiile pe care le ai cand platesti cu cardul in afara tarii. „Stim cu totii ca vacanta de vara vine greu si trece rapid, asa ca incercam sa ne bucuram de fiecare moment si sa ne ferim de orice incident care ar putea sa ne strice buna-dispozitie. (...) Cardul MasterCard este acceptat in 34 de milioane de locatii din toata lumea, deci te poti baza pe el, orice destinatie ai alege”, declara la acel moment Georgia Baltag, Marketing Manager Romania la MasterCard. Pe site-ul propriu, campania poarta un nume si mai sugestiv: „Vacanta cu un card si 0 griji”.

Cardul MasterCard te tradeaza cand te astepti mai putin

34 de milioane de locatii. Un numar care iti ofera din start relaxare, pare evident ca intr-o destinatie turistica europeana aleasa de alte zeci sau sute de mii de oameni nu vei avea cum sa ai vreo problema si ca MasterCard iti ofera cheia rezolvarii tuturor problemelor tale.

Din pacate insa, lucrurile nu stau chiar asa. Daca ajungi intr-o gara germana si vrei sa te urci in tren platind biletele cu un card MasterCard vezi ca automatele din gari nu le accepta la plata. In orasele turistice din Belgia si Olanda, plimbarile cu barcile sau vaporasele intesate de turisti nu pot fi nici ele platite cu cardul. Inca si mai trist este ca uneori si la vizitarea de muzee sau biserici din Europa esti refuzat politicos cand vrei sa platesti cu cardul. Daca nu ai si numerar in buzunar, buna-dispozitie promisa de MasterCard si cele 34 de milioane de locatii ale sale se poate pierde foarte rapid.
Si mai rau stau lucrurile cand descoperi ca nu iti este acceptat cardul MasterCard la plata la restaurant sau taverna. Pentru platile de mai putin de 20 de euro, turistul din Oostende al unui restaurant de la marginea Marii Nordului afla ca, cu regret, tine degeaba cardul MasterCard in buzunar. Acelasi raspuns il primeste turistul din Gent al unui restaurant aflat in buricul targului, unde nota de plata trece binisor de 30 de euro. Insa aici primeste si explicatia proprietarului – comisioanele foarte mari pe care comerciantii sunt obligati sa le plateasca pentru acceptarea cardurilor la plata.

Pentru cunoscatori, explicatia invocata de comerciant este mult mai simpla. Este vorba de problema comisioanelor interbancare la plata cu cardul, cunoscute pe plan international ca „multilateral interchange fees” (MIFs). Comisia Europeana a initiat un proiect de limitare a acestora, iar in unele tari (Ungaria, Polonia) autoritatile au luat masuri chiar inainte ca initiativa comunitara sa fie aprobata. Din pacate pentru comercianti, dar indirect si pentru consumatori, MasterCard a derulat o campanie agresiva impotriva initiativei comunitare. Iar rezultatele se vad – comerciantii cauta tot felul de motive pentru a nu primi cardurile la plata.

Costuri mari si beneficii ramase pe hartie

„Daca ai un card in RON, conversia valutara se face automat, chiar daca platesti in yeni japonezi sau in lire turcesti – fara drumuri pana la casa de schimb si fara maruntis inutil, la intoarcerea din calatorie”, se afirma pe site-ul MasterCard. Informatie, ce-i drept, corecta, insa din pacate incompleta.

Comisioanele pentru conversia valutara practicate de bancile din Romania ajung la niveluri care te fac sa regreti stresul casei de schimb. Bunaoara, cardul de credit MasterCard in RON oferit de Raiffeisen Bank are un comision de conversie valutara de 2,75% (nici macar mentionat pe site in dreptul costurilor aferente utilizarii cardului), facandu-te sa calculezi daca economiile realizate prin accesarea unei oferte speciale a unui site nu sunt cumva excedate de costurile utilizarii cardului. Si la BCR, cardurile MasterCard in RON au un comision de conversie valutara de 2%. Si exemplele ar putea continua.
Dar nici existenta unui card denominat in euro – pentru care BRD, spre exemplu, iti ia din cont 12 EUR (comisionul de administrare anual) chiar inainte de a-ti trimite cardul - nu rezolva pe deplin problema. Pus in fata imposibilitatii utilizarii cardului si fara bani in buzunar, apelezi la singura solutie ramasa la dispozitie: utilizarea unui bancomat pentru retragerea de numerar. Iar aici, surprizele sunt la fel de neplacute. Utilizatorul unui card BRD sub sigla MasterCard in euro plateste, pentru retragerea unei sume de doar 200 de euro un comision de 6 euro (3%), ca sa-i piara pe viitor cheful de a mai pleca in vacante fara sa isi fi asigurat si o rezerva suficient de mare de numerar.

Insa cardul are si beneficii de care ar trebui sa profiti la maxim, asa cum te indeamna site-ul campaniei derulate de MasterCard – serviciile atasate, cum ar fi asigurarile de calatorie. Ce nu precizeaza campania de informare este ca, de multe ori, utilizatorul de card afla doar accidental de existenta acestor asigurari. Iar uneori, chiar si atunci cand afla, ii este foarte greu sa ajunga sa beneficieze de ele. 

BRD, care are ca partener AIG Europe, ofera doar dupa multe insistente un extras al conditiilor de asigurare (nici pe departe textul complet sau un link care sa conduca spre o pagina unde sunt postate integral aceste conditii). Iar in acest extras – surpriza – se vorbeste de existenta unui voucher care poarta un numar fara de care nu se poate beneficia de asigurare. Voucher care iti parvine totusi, intr-un final, dupa multe insistente.

Conso asteapta opiniile utilizatorilor de card
Experienta echipei Conso este insa una limitata, avand in vedere ca nu putem utiliza cardurile emise de toate bancile comerciale. De aceea ii invitam pe toti cei care au avut probleme cu utilizarea cardurilor in strainatate sau care au platit costuri mari de utilizare sa ne scrie direct, la adresa office@conso.ro sau se posteze problemele cu care s-au confruntat la Vocea Clientului, in dreptul bancii ai caror clienti sunt. 

Noi le vom prelua, posta si reflecta in alte materiale editoriale, pentru a ajuta la imbunatatirea conditiilor oferite utilizatorilor romani de carduri de banci si de organizatii internationale, cum este si MasterCard.

BRD reduce costul creditelor Prima casa

BRD a redus marja de dobanda la 2 puncte procentuale peste Robor la 3 luni in cazul creditelor Prima Casa destinate clientilor ce isi incaseaza venitul la banca.

Pentru restul clientilor, BRD practica o marja de 2,5 puncte procentuale. Banca nu percepe comisioane de analiza sau de administrare.
“Atat prin oferta proprie, cat si prin programul Prima Casa, BRD a finantat in ultimii 15 ani achizitia a peste 70.000 de locuinte in toata tara, sustinandu-i astfel pe cei care au visat sa-si cumpere sau sa-si construiasca o casa. Astazi, acordam aceasta dobanda preferentiala pentru ca vrem sa fim in continuare alaturi de clientii care isi doresc un credit pentru o locuinta, prin Prima Casa”, afirma Bogdan Spuza, director de marketing si management produse la BRD.

In primul semstru din 2014, soldul creditelor imobiliare s-a majorat cu 9% fata de semestrul I din 2013, dinamica fiind superioara mediei pietei (+7%).

Inflatia se mentine la valori foarte scazute

Rata anuala a inflatiei s-a majorat de la 0,7% in iunie la 1% in iulie 2014, in conditiile in care presiunile inflationiste se mentin la cote reduse.

Preturile la produsele alimentare au continuat sa scada, pe fondul unei recolte bune provenite din productia locala, in timp ce preturile la produsele nealimentare au stagnat. Cresterea inregistrata in termeni anuali este rezultatul efectului de baza.
Aceste evolutii favorizeaza dobanzile interbancare in lei, care se asteapta sa se mentina la valorile actuale pe parcursul trimestrului III, stimuland in acest mod creditele in lei.

Alegerile prezidentiale si o eventuala rupere a acordului cu FMI ar putea face insa ca pe final de an, dobanzile in lei sa revina la valori ceva mai mari.

Porsche Asigurari ofera polite Casco valabile in toata Europa

Porsche Asigurari ofera asigurari Casco valabile in toata Europa, pentru masinile noi si rulate, achizitionate de la companiile din grupul Porsche.

Titularii acestor polite nu trebuie sa plateasca prime suplimentare atunci cand calatoresc in alte tari. Suma maxima asigurata este de 150.000 euro.

In primele 6 luni din acest an, Porsche Asigurari a inregistrat o crestere de 124% a numarului de polite Casco incheiate, comparativ cu perioada similara din 2013.

Rezultatele pozitive au fost influentate de dinamizarea pietei auto in primul semestru, dar si de promotiile derulate de Porsche Asigurari, se arata in comunicatul companiei.

Compania pune la dispozitia clientilor asistenta rutiera non-stop, iar contravaloarea reparatiilor efectuate ca urmare a producerii unui eveniment este decontata direct catre service-urile auto ale grupului.

Un alt avantaj este ca in caz de dauna, clientul nu trebuie sa se deplaseze la sediul asiguratorului pentru evaluarea pagubelor, ci totul se finalizeaza la dealer-ul auto.