Tuesday, May 27, 2014

Asiguratorii nu vor evaluatori independenti la constatarea daunelor

Companiile de asigurari si brokerii nu sunt de acord cu propunerea legislativa ca daunele auto sa fie evaluate de inspectori tehnici independenti, autorizati in acest scop.

Conform unui proiect inregistrat la Senat, expertii tehnici auto ar urma sa evalueze toate vehiculele avariate in vederea stabilirii solutiilor tehnice pentru repararea lor si acordarea despagubirilor la politele RCA si Casco.

Asociatiile care reprezinta interesele industriei de asigurari spun ca acest proiect ar conduce la majorarea primelor de asigurare, deoarece in valoarea despagubirii se va include si onorariul pentru acesti inspectori tehnici. 

Un alt dezavantaj pentru consumatori ar fi ca procedura de solutionare a daunei va deveni mai complicata.

Conform proiectului de lege, solutia stabilita de evaluator poate fi acceptata de catre parti prin semnare sau poate fi contestata doar in instanta. Astfel, apar costuri substantiale pentru solutionarea litigiilor.

Creditul in lei continua sa castige teren

Creditul neguvernamental s-a majorat cu 0,2% in luna aprilie, pe fondul cresterii imprumuturilor in moneda nationala.

In ultimele 12 luni, creditele in lei s-au majorat cu 6,1%, in timp ce imprumuturile in valuta s-au comprimat cu 5%.

Finantarile in lei avanseaza in ritmuri similare atat pe segmentul corporate, cat si pe cel de retail. La sfarsitul lui aprilie 2014, ponderea imprumuturilor in moneda nationala era de 40%.

In prezent, bancile cauta sa isi schimbe structura portofoliului de credite pe monede, in favoarea imprumuturilor in lei. Ritmul slab al creditarii face insa ca aceasta tranzitie sa fie una extrem de lenta.

Pensii private: Cum ar trebui informati participantii?

Scrisoarea de informare trimisa anual catre participanti trebuie modernizata cat mai rapid. Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) ar putea lua ca reper noua propunere a Comisiei Europene pentru pensiile ocupationale.

Actualul format al scrisorii anuale de informare este invechit si nefolositor pentru participanti. Faptul ca afli ce suma ai in cont, nu te ajuta cu nimic sa te pregatesti mai bine pentru viitor. Exista riscul ca suma acumulata sa fie, in final, prea mica si sa nu primesti nici macar o pensie privata. In cel mai rau caz, primesti doar suma acumulata intr-o singura transa.

Consumatorii trebuie avertizati din timp cu privire la drepturile lor viitoare pentru pensia privata, prin intermediul unor proiectii care sa le arate daca platesc contributii suficiente pentru a avea un venit adecvat la pensie.

Model de urmat

In luna aprilie 2014, Comisia Europeana a publicat o propunere pentru modificarea directivei pensiilor ocupationale. Aceasta pune un accent deosebit pentru furnizarea de informatii utile catre consumatori, care sa-i ajute in procesul de luare a deciziilor.

Comisia propune introducerea unei extras de cont standardizat pentru toate schemele de pensii ocupationale. Fisa ar urma sa fie trimisa gratuit catre participanti in fiecare an, prezentand urmatoarele detalii:
-    informatii despre participant, inclusiv varsta de pensionare;
-    informatii privind administratorul;
-    garantiile pe care le ofera schema de pensii;
-    informatii despre contributiile, costurile si soldul acumulat la sfarsit de an;
-    proiectii privind venitul estimat la pensie, sub forma unor estimari cu privire la pensia privata de care ar putea beneficia atat la atingerea varstei de pensionare, cat si cu 2 ani inainte si 2 ani dupa atingerea varstei de pensionare;
-    profilul de risc al schemei de pensie;
-    informatii cu privire la performantele investitionale.

Fisa este gandita sa cuprinda doar 2 pagini, astfel incat sa fie usor de parcurs de catre consumatori.

Nu trebuie sa asteptam ca problemele locale sa fie rezolvate de la Bruxelles!

Este important de precizat ca si in situatia in care noua directiva se va aproba, consumatorii din Romania nu vor beneficia de aceste avantaje, deoarece acest act normativ se va aplica doar pensiilor private ocupationale, care la noi nu exista.

In acest sens, rolul principal revine ASF, deoarece continutul scrisorii anuale de informare este reglementat prin normele autoritatii. Avand in vedere ca ASF are ca atributii de baza si protectia participantilor la fondurile de pensii, imbuntatatirea gradului de informare al consumatorilor ar trebui sa devina o prioritate.

Rate fara dobanda cu cardurile de credit BCR in farmaciile Helpnet

Detinatorii de carduri de credit BCR pot plati produsele achizitionate in farmaciile Help Net in 2 sau 3 rate fara dobanda.

„Prin extinderea numarului de parteneri afiliati programului de plata in rate fara dobanda, prin oferirea de bani inapoi in cont la orice tip de tranzactie efectuata la comerciantii din tara/strainatate/online alaturi de acordarea unui beneficiu direct, intrunim deja 3 elemente ale unei oferte de produs unica in piata cardurilor din Romania”, a declarat Dorin Iancu, Sef Departament Acceptare Carduri in cadrul BCR. 

Clientii bancii au efectuat, in primele patru luni ale acestui an, circa 500.000 de tranzactii la POS-urile instalate in farmacii, cu o valoare totala de peste 30 milioane lei. 

Tranzactiile din domeniul farmaceutic castiga un loc important in topul cheltuielilor curente efectuate de catre clientii bancii, valoarea medie a unei tranzactii fiind de peste 60 lei.

Posesorie de carduri de credit BCR au facut tranzactii in domeniul farma, in aceeasi perioada, in valoare de peste 4,2 milioane lei iar valoarea pe care banca a inregistrat-o pentru a  fi oferita inapoi in conturile clientilor sai, a fost de peste 42.000 lei.

Cardurile American Express sunt acceptate la plata in reteaua Dedeman

Bancpost a incheiat un parteneriat cu Dedeman prin care toate cardurile emise sub sigla American Express sunt acceptate la plata prin terminalele POS ale bancii instalate in cele 37 de magazine ale retailerului. 

Bancpost este emitentul exclusiv al cardurilor de credit American Express in Romania. Acestea permit efectuarea de cumparaturi in 3 rate fara dobanda, precum si recuperarea a pana la 2% din valoarea cumparaturilor inapoi pe card printr-un program de loialitate. 

“Facilitatile multiple si programele de loialitate asociate au capacitatea de a creste optimismul consumatorilor si devin tot atatea argumente pentru clienti de a utiliza cu incredere aceste instrumente pentru achizitia avantajoasa a produselor si serviciilor dorite”, a declarat Alexandru Andrei, Head of Merchant Acquiring Business in cadrul Bancpost. 

Cardurile emise sub sigla American Express sunt acceptate la plata in peste 2.000 de locatii partenere care detin terminale POS instalate de Bancpost. Tranzactiile cu cardul realizate la comercianti nu presupun plata unui comision de catre clienti, indiferent de emitentul cardului.