Tuesday, November 4, 2014

BNR ar putea reduce inca o data dobanda de politica monetara, la 2,75%

Participantii la un sondaj organizat de Asociatia Analistilor Financiar-Bancari pariaza in majoritate pe o noua ajustare a dobanzii de politica monetara in sedinta din 4 noiembrie. 

Acestia cred ca rata dobanzii va scadea cu inca 0,25%, dar acorda sanse mici unei reduceri simultane a rezervelor minime obligatorii la lei si valuta.

In septembrie, BNR a taiat dobanda de politica monetara de la 3,25% la 3% si a diminuat ratele rezervelor minime obligatorii (RMO) pentru pasivele in lei, de la 12% la 10%, mentinand RMO la valuta la 16%.
Anticipand parca aceasta miscare din partea BNR, indicatorul Robor a facut recent un pas inapoi, intorcandu-se de la nivelul de 3% la 2%. 

Este o veste buna pentru debitori dar una proasta pentru cei cu economii in lei, pe langa dobanzile in scadere acestia confruntandu-se si cu o tendinta de depreciere a leului fata de principalele valute.

Sectorul bancar plateste politele pentru criza financiara. Oare?

Potrivit presedintelui ARB, Radu Ghetea, sectorul bancar va incheia anul 2014 cu o pierdere majora, pe masura provizionarii accelerate a creditelor neperformante din portofoliu, BNR dorindu-si ca ponderea neperformantelor sa ajunga la media europeana. 

“Factura crizei o plateste sistemul bancar in mare parte, pentru ca toate aceste provizioane pe care trebuie sa le facem pentru creditele neperformante inseamna tot atatia bani pe care nu i-am recuperat de la clientii care au intrat în faliment, pe care probabil nu o sa ii recuperam niciodata la valoare initiala pentru ca intre timp, clientii fie nu o sa mai poata misca deloc, fie garantiile pe care le avem nu mai au valoarea pe care au avut-o”, este de parere presedintele ARB.
Inainte de a compatimi sectorul bancar, sa observam insa ca pentru eliberarea graduala a rezervelor minime obligatorii de la BNR, statul roman a trebuit in prima faza sa ia un imprumut-mamut de la FMI, imprumut rostogolit ulterior. 

Bancile au practicat in perioada de boom dobanzi si comisioane apreciabile iar faptul ca in momentul aderarii la zona euro, RMO-urile in valuta se vor contracta la cateva procente, de la 40% in 2007, nu le face in nici un caz victime (practic isi iau banii inapoi iar lichidarea neperformantelor din prezent, amanata destul de mult de BNR si impusa in momentul in care cerintele privind sistemul bancar s-au inasprit in Europa, este efectul politicilor de creditare iresponsabile si riscurilor mari asumate de banci).

Spre deosebire de banci, contribuabilii au tras deja ponoasele crizei, prin reduceri de venituri si taxe mai mari.

Utilizatorii de internet considera tranzactiile online nesigure

Potrivit unui studiu realizat de Kaspersky Lab si B2B International, aproape jumatate dintre utilizatorii de internet din Europa nu au incredere in nivelul de siguranta al tranzactiilor online, iar peste 60% se tem de fraudele financiare online.

Cercetarea arata si o parte dintre motivele motivele care-i fac pe acestia sa aiba rezerve. Astfel,  34% dintre cei care fac pentru plati online cred ca aplicatiile organizatiilor financiare pentru dispozitivele mobile necesita masuri de securitate suplimentare iar 44% dintre utilizatori spun ca au anulat o operatiune in timpul procesarii din cauza temerilor cu privire la siguranta. 
Nivelul de protectie este un factor important in alegerea unui magazin online sau a unui operator de servicii financiare: 61% dintre respondenti considera ca s-ar simti mai protejati daca organizatiile ar adopta masuri de securitate aditionale pentru protejarea datelor financiare. 

In timp ce 22% dintre utilizatori considera ca securitatea propriilor tranzactii financiare este responsabilitatea bancilor si 14% considera ca ei insisi sunt responsabili, majoritatea (59%) sunt de parere ca atat utilizatorii cat si bancile au responsabilitatea protectiei informatiilor financiare.

Prima masina: autovehiculele nu vor putea fi vandute pe toata perioada creditului

Autovehiculul achizitionat in cadrul programului guvernamental Prima masina nu va putea fi instrainat pe toata durata de valabilitate a garantiei, mai exact cat timp creditul este in derulare, potrivit proiectului de norme publicat de Ministerul Finantelor Publice.

Masina va trebui sa fie noua, produsa in spatiul intracomunitar sau provenita din import si sa indeplineasca el putin cerintele minime ale standardului EURO 5. De asemenea, aceasta trebuie sa fie achizitionata de la o persoana juridica care are ca obiect de activitate vanzarea autovehiculelor si sa aiba un pret de achizitie care nu depaseste suma de 50.000 lei, la care se adauga TVA. 

Soferii trebuie sa asigure autoturismul nou printr-o polita de asigurare de tip Full Casco fara fransiza, care va acoperi cel putin riscurile totale si partiale de furt si dauna.
Avansul se ridica la 5% pentru persoanele fizice cu varsta cuprinsa intre 18 si 35 ani, respectiv de 10% pentru cele cu varste de minim 36 de ani.

Programul va beneficia de un plafon total al garantiilor de 50 milioane lei in 2014.

Proiectul normelor de aplicare supus consultarii publice va fi transmis spre analiza si aprobare Guvernului.