Thursday, March 9, 2017

Sperante pentru consumatorii europeni in scandalul Dieselgate

Consumatorii europeni, afectati de scandalul Dieselgate, in care este implicat producatorul auto Volkswagen (VW) ar putea primi sprijin pentru a obtine despagubiri. Dupa mai multe interventii ale oficialilor europeni pe aceasta tema, si Agentiile nationale pentru protectia consumatorilor dau semne ca vor sa se implice. 
Comisia Europeana a anuntat ca institutiile responsabile cu protectia consumatorilor in statele membre intentioneaza sa actioneze impreuna, astfel incat cumparatorii de masini cu sisteme de verificare a emisiilor poluante trucate din Europa sa beneficieze de aceleasi despagubiri ca si cetatenii americani aflati intr-o situatie similara. 

Comisarul european pentru Justitie, Vera Jourova, a declarant ca, la intalnirea autoritatilor din cele 28 de state membre UE, care a avut loc la Bruxelles, oficialii danezi au sustinut un demers comun impotriva producatorului german de masini.

De ce nu acorda VW despagubiri si in Europa?

VW a recunoscut in fata autoritatilor din Statele Unite ca a instalat un software ilegal, pentru trucarea testelor de emisii, pe 11 milioane de masini diesel vandute in toata lumea, in special in Europa.


Insa, in timp ce in SUA producatorul ofera compensatii financiare proprietarilor de masini implicate in scandal, in Europa sustine ca nu a incalcat nicio lege si nu considera necesar sa compenseze consumatorii din regiune.

Pentru europeni, producatorul s-a angajat doar sa repare toate masinile afectate pana in toamna.

Potrivit Reuters, in Europa, concernul german profita de o serie de reglementari care slabesc sansele cumparatorilor de a obtine o compensatie.

Este vorba in special de faptul ca puterea de decizie in UE ramane in seama autoritatilor nationale, astfel incat reglementatorii de la Bruxelles, care sustin ca statele membre par a avea o intelegere tacita cu producatorii de masini in detrimentul consumatorilor, au putine parghii la dispozitie in acest caz.  

Ce trebuie sa faca autoritatile nationale pentru a ajuta consumatorii?

Cu toate acestea, Comisia Europeana spera ca autoritatile nationale sunt de acord ca VW a incalcat doua seturi de reguli care se aplica in cele 28 de state si vor fi de accord sa fie aplicate diverse masuri, inclusiv compensatie financiara daca masinile afectate si-au pierdut din valoare.

Forul comunitar mai subliniaza faptul ca cele 28 de state nici macar nu au nevoie de unanimitate pentru a efectua un demers comun. Pentru cele care doresc sa se implice, urmatorul pas ar fi redactarea unei scrisori catre VW, care ar putea influenta cazurile consumatorilor impotriva producatorului german aflate deja pe rolul instantelor de judecata. .

„Este un instrument care pune presiune pe companii pentru a se supune regulilor”, a declarat un oficial al Uniunii Europene, citat de Reuters. 

Scandalul Dieselgate, in care grupul Volkswagen este implicat, a izbucnit dupa ce, in toamna anului 2015, concernul a recunoscut ca, in perioada 2005 - 2015, a echipat 11 milioane de vehicule vandute la nivel mondial cu un soft care falsifica rezultatele testelor antipoluare ale motoarelor diesel.

Din cele aproximativ 11 milioane de vehicule afectate la nivel global, aproximativ 8,5 milioane sunt in Europa. Anterior, Volkswagen a estimat ca majoritatea celor  8,5 milioane autovehicule cu probleme din Europa pot fi reparate in 2016, dar altele trebuie sa astepte pana in 2017. Compania nu a precizat, insa, numarul masinilor care trebuie sa astepte reparatia.

Asigurarea locuintei, desi obligatorie, lipseste in 67% din cazuri

Cultura asigurarilor patrunde greu in Romania. La mai bine de sapte ani de cand este in vigoare Legea privind asigurarea obligatorie a locuintelor, doar o treime dintre acestea sunt asigurate, majoritatea prin polita obligatorie. In acest caz, despagubirea maxima este limitata la 20.000 de euro. 

Numarul caselor asigurate, desi in crestere in ultimii ani, ramane sub cel dinainte de criza, cand aproximativ 40% din locuintele din tara erau asigurate. 

In prezent sunt in vigoare aproape 1,7 milioane de polite obligatorii de asigurare si inca aproximativ 1,2 milioane de polite facultative, care, impreuna, acopera mai putin de 33% din totalul de 8,8 milioane de locuinte din Romania.

Procentul este cu atat mai ingrijorator cu cat include si locuintele achizitionate prin credit, unde asigurarea este impusa si prin contractul de finantare. 

Politele facultative, descurajate de legislatie 

Pe de alta parte, numarul de polite facultative a scazut semnificativ in ultimii ani, pe fondul falimentului companiilor Astra Asigurari si Carpatica Asig, dar si din cauza multiplelor modificari de legislatie, care au avut drept scop impulsionarea vanzarii de polite obligatorii.
 

Cea mai recenta, cea din 2016, interzice companiilor de asigurari sa mai vanda polite facultative pentru locuinte care nu detin o polita obligatorie.

In aceste conditii, multi dintre cei care aveau o polita facultativa au renuntat in favoarea uneia obligatorii care este mai ieftina (maxim 20 de euro prima de asigurare pe an), dar care acopera mai putine riscuri (doar pe cele aferente calamitatilor naturale: cutremur, inundatii, alunecari de teren). 

Ce se intampla in caz de cutremur semnificativ?

Avand in vedere aspectele mentionate, in cazul producerii unui risc major (de exemplu un cutremur), doar o treime din locuintele din Romania ar putea beneficia de despagubiri. 

Insa, potrivit specialistilor, pagubele produse de un cutremur similar celui din 1977 ar fi foarte mari, de aproximativ sase miliarde de euro, doar in sarcina Pool-ului de Asigurare Impotriva Dezastrelor (PAID) urmand sa cada despagubiri estimate la 775 de milioane de euro. 

Pentru a acoperi o astfel de suma, reprezentantii PAID au anuntat ca institutia a achizitionat un program de reasigurare, care presupune impartirea riscurilor catre 60 de reasiguratori cu rating maxim, si asigura o acoperire totala de 800 de milioane de euro.

Potrivit oficialilor companiei, acest contract garanteaza faptul ca PAID va achita toate daunele generate de un eveniment major pana la suma de 800 de milioane de euro, cu 25 de milioane de euro mai mult decât expunerea calculata.

“Este putin probabil ca daunele sa depaseasca nivelul de 800 milioane euro. Daca ar fi un cutremur de 10 grade, asa cum cineva a anuntat recent, daunele ar depasi aceasta suma. Dar cred ca, la un astfel de eveniment, nu am mai exista noi, cei de aici, sa discutam despre aceasta problema", a declarat directorul general al PAID, Nicoleta Neacsu.

Ea a mai subliniat ca, statistic vorbind, un eveniment ca cel din 1977 are loc o data la 170 de ani, potrivit unui model de evaluare.

Romanii inca nu au incredere in tranzactiile online

Perceptia generala, potrivit careia Romania sta bine la competente digitale si are angajati bine pregatiti in domeniul IT a fost, din nou, demontata de Comisia Europeana. Potrivit celui mai recent raport privind economia digitala, doar jumatate dintre romani utilizeaza regulat internetul, dar multi evita cumparaturile si platile online.
Tranzactiile online, cum ar fi serviciile bancare, au fost utilizate, in 2016, de 10% dintre romani, iar la cumparaturi online au apelat mai putin de o cincime dintre concetatenii nostri (18%). Acest aspect sugereaza neincrederea in mediul online. Totusi, ponderea utilizatorilor de internet care efectueaza achizitii online este in crestere, noteaza Comisia Europeana. 

Si utilizarea retelelor sociale este in crestere, chiar cu cele mai mari rate din Europa, insa accesul la tehnologiile informatiei si comunicatiilor (TIC) ramane neuniform in randul populatiei, cu decalaje mari in special in zonele rurale. De asemenea, utilizarea retelelor mobile in banda larga este sub media UE (59 fata de 75 de abonati/100 de persoane).

Pregatim IT-isti, dar multi pleaca din tara

In ceea ce priveste forta de munca in domeniu, desi exista numerosi specialisti romani calificati, competentele digitale in rindul populatiei generale si al fortei de munca sunt printre cele mai scazute din UE (doar 26% dintre romani au competente digitale peste nivelurile de baza fata de 55% in UE).

In plus, cu toate ca jumatate dintre romani utilizeaza internetul cu regularitate (52%) comparativ cu 76% in UE, o treime (32%) nu au folosit niciodata internetul (fata de 16% in UE).

Pe de alta parte, raportul CE releva faptul ca Romania are rezultate relativ bune la absolventii din domeniile stiintei, tehnologiei si matematicii (STEM), 1,7% dintre romanii cu varsta cuprinsa intre 20-29 de ani detinand o diploma in aceste domenii. Insa acest aspect nu este suficient pentru a compensa deficitul de competente digitale, mai ales ca numerosi specialisti parasesc tara pentru a lucra in strainatate.

In ceea ce priveste conectivitatea, tara noastra se situeaza sub media UE, dar inregistreaza progrese medii. Astfel, 89% din gospodarii sunt acoperite prin retele fixe de comunicatii in banda larga, ceea ce ne plaseaza pe locul 26 in UE, unde media este de 97%).

In schimb, nivelul de acoperire a gospodariilor prin reteaua de acces de generatie urmatoare (Next Generation Access - NGA) cu viteze de peste 30 Mbps este de 72%, similar cu media UE.

La integrarea tehnologiei digitale de catre afaceri, firmele din Romania, alaturi de cele din Polonia si Bulgaria, erau ramase cel mai in urma, in anul 2016, in timp ce afacerile din Danemarca, Irlanda si Finalnda erau cele mai avansate. 

Cum sta Romania in clasamentul european

In aceste conditii, Romania se afla pe ultimul loc in clasamentul european al indexului economiei si societatii digitale (DESI) 2017. Indexul masoara 5 parametri ai dezvoltarii digitale a unei tari: conectivitatea, resursa umana, gradul de utilizare a internetului, integrarea tehnologiei digitale, serviciile publice digitale. 

Danemarca, Finlanda, Suedia si Olanda au cele mai avansate economii digitale din UE, in timp ce Romania, Bulgaria, Grecia si Italia au cele mai scazute scoruri DESI, mai arata raportul CE.

Creste concurenta pe piata RCA

La doar o saptamana de la anuntul Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF) privind intrarea unui nou jucator pe piata asigurarilor obligatorii auto (RCA), instititutia revine cu un anunt similar. Societatea Euro Insurance DAC, cu denumirea comerciala LeasePlan Insurance, a intrat, de asemenea, pe aceasta piata. 
ASF a oferit, in acest scop, un raspuns afirmativ notificarii primite din partea Bancii Centrale din Irlanda cu privire la solicitarea depusa de firma irlandeza de a accesa piata romaneasca de RCA. 

Astfel, Euro Insurance DAC poate oferi servicii pentru clasa X (RCA), incepand cu data de 3 martie 2017, "cu conditia respectarii prevederilor legislatiei specifice referitoare la asigurarile de raspundere civila auto obligatorii", mentioneaza ASF intr-un comunicat de presa. 

Cine este noua societate din piata RCA? 

Compania Euro Insurance DAC (LeasePlan Insurance) a fost infiintata in anul 1994 ca subsidiara a grupului irlandez LeasePlan Corporation. 


Societatea este activa in 23 de tari si ofera asigurari de raspundere civila auto obligatorii (RCA) pentru flota LeasePlan, companie de leasing operational membra a grupului irlandez, dar si pentru alte flote mari. LeasePlan Insurance se supune reglementarilor Bancii Centrale a Irlandei. 

Saptamana trecuta, ASF a anuntat ca si compania DallBogg din Bulgaria poate vinde RCA in Romania incepand din data de 22 februarie. Aceasta a fost infiintata in anul 2008 ca societate specializata pe domeniul asigurarilor de sanatate, iar din 2013 firma activeaza si pe piata asigurarilor generale. 

Vanzarile de RCA, crestere anuala de 30% 

Piata locala a asigurarilor a urcat cu 12% in intervalul ianuarie-septembrie al anului trecut (cele mai recente date oficiale), pana la 7,4 miliarde de lei (1,7 miliarde de euro), piata fiind în continuare sustinuta in principal de vanzarile de RCA. 

Subscrierile din politele RCA au inregistrat cel mai ridicat ritm de crestere, de peste 30% si au depasit pragul de 3 miliarde de lei. 

Preturile pe piata RCA din Romania sunt, in prezent, plafonate la nivelurile stabilite de autoritati in toamna anului trecut. Plafonarea expira, insa, la jumatatea lunii mai si nu este clar inca ce se va intampla dupa aceasta perioada, mai ales ca decizia autoritatilor a fost luata tocmai din cauza cresterii excesive a preturilor pe aceasta piata. 

In acest context, cresterea concurentei nu poate fi decat o veste buna pentru clienti, pentru ca ar putea pune presiune pe reducerea tarifelor. 

Presedintele ASF, Misu Negritoiu, anunta, recent, ca anul acesta mai sunt asteptate pe piata RCA, in afara de cele doua mentionate care opereaza pe piata romaneasca prin pasaport european, alte doua societati. Este vorba de Grawe Romania, care este deja autorizata pentru a vinde RCA, si Ergo, care probabil va primi autorizarea in martie – aprilie. 

Curtea de Conturi pierde inca o batalie cu bancile pentru locuinte

Curtea de Conturi continua sa piarda procesele in justitie cu bancile pentru locuinte. Dupa ce Curtea de Apel a dat o sentinta in favoarea BCR Banca pentru Locuinte, care anuleaza decizia Curtii de Conturi privind acordarea primei de stat, a venit si randul Raiffeisen Bank sa obtina o victorie impotriva institutiei. 

Si in acest caz, Curtea de Apel a anulat la finalul saptamanii trecute, insa in parte, raportul privind “controlul utilizarii subventiilor bugetare” la Raiffeisen Banca pentru Locuinte. Astfel, instanta a admis contestatia bancii la acest raport. 

Ca si in cazul BCR, decizia nu este definitiva si poate fi atacata cu recurs in termen de 15 zile. 

Cele doua banci, care formeaza sistemul de economisire-creditare pentru domeniul locativ in Romania, se afla in proces cu Curtea de Conturi dupa ce, in urma unor controale efectuate, institutia a stabilit ca bancile nu actioneaza legal in privinta acordarii primei de stat prevazuta de legislatia in vigoare, in special in contractele incheiate pentru minori, cele cu pensionari, dar si in cazul celor care economisesc perioada minima de cinci ani, dar nu contracteaza un credit ulterior. 

Rapoartele emise de Curtea de Conturi pentru cele doua institutii au blocat sistemul, astfel incat nu s-au mai putut incheia noi contracte si nici nu s-au mai platit primele de stat clientilor existenti.

Creste valoarea tichetului Rabla

Programul Rabla de anul acesta vine cu un tichet de o valoare mai mare. Aceasta va creste de la 6.500 la 8.000 de lei pentru fiecare masina data la casat. Anuntul a fost facut de ministrul Mediului, Daniel Constantin. Acesta a precizat ca, cel mai probabil, programul va incepe in aprilie. 
Insa bugetul alocat programului va fi acelasi ca si anul trecut, respectiv de 220 de milioane de euro, ceea ce inseamna ca numarul tichetelor emise va fi mai mic. De asemenea, o parte importanta din aceasta suma va fi destinata programului Rabla Plus, care incurajeaza romanii sa cumpere masini electrice.

De unde vin banii pentru Rabla?

Nu se stie, insa, de unde vor fi obtinuti banii pentru sprijinirea acestui program, avand in vedere ca timbrul de mediu, din care era alimentat inclusiv programul Rabla, a fost eliminat incepand cu data de 1 februarie 2017. 


Ministrul Mediului continua sa sustina ca acest timbru nu va fi inlocuit cu o alta taxa, ci va fi inlocuit cu un “concept” care va avea costuri minimale, bazat pe  vignete emise pe baza unei analize a autoturismelor, in functie de gradul de poluare. Acestea vor fi eliberate atunci cand masinile sunt duse la ITP.

"Am vrea sa degrevam populatia de ceea ce inseamna taxe si impozite. Nu vom inlocui taxa de timbru pe care am avut-o cu alta taxa, ci cu un concept pe care incepem sa-l introducem gradual. In perioada mediat urmatoare noi vom pregati legislatia pentru a introduce acel certificat de calitate a aerului, acele vignete de care s-a vorbit in aceasta perioada, vignete care vor avea un cost redus", a explicat Constantin. 

El nu a precizat, insa, ce inseamna “cost redus”. Mai mult, ministrul sustine ca autoritatile publice din fiecare localitate vor decide daca aleg sau nu sa introduca o taxa pentru accesul masinilor in oras si tot acestea vor face zonarea in functie de care se va aplica taxa. De asemenea, autoritatile locale vor stabili cuantumul taxei, astfel ca aceasta va fi diferita de la un oras la altul.

Studiu mystery shopping: calitatea serviciilor bancare nu s-a imbunatatit

Calitatea serviciilor lasa inca mult de dorit in Romania, fapt care reiese dintr-o serie de studii de genul mystery shopping. Acestea releva faptul ca, in tara noastra, clientii sunt tratati necorespunzator si, indiferent ca vorbim de sericiile bancare, ospitaliere, telecom, taximetrie sau educatie, calitatea lor este inca la un nivel minimal.
Unul din domeniile acoperite este si cel bancar, in care s-au constatat restante la amabilitate si profesionalism. 

Studiul este realizat de VBS Business Solutions pe 8 banci din Romania, de la care specialistii au incercat sa obtina informatii legate de produsele de creditare oferite persoanelor fizice care doresc sa-si achizitioneze o locuinta prin intermediul programului ”Prima Casa” sau prin produsele standard destinate achizitiei imobiliare.

Cercetarea a fost realizata in contextul in care s-a constatat, in ultimii ani, ca perceptia clientilor asupra bancilor s-a inrautatit, acestea fiind considerate  ca fiind responsabile pentru multe  evenimente negative din piata. 

Cu toate acestea, realizatorii studiului au constatat faptul ca atitudinea profesionala a angajatilor din sistemul bancar romanesc prezinta deficiente majore, si doar 12,5% dintre bancile evaluate au reusit sa obtina nota de trecere din punctul de vedere al excelentei in relatia cu clientul.

Cum este intampinat un client cand intra in banca?

Concret, cercetarea arata ca standardele romanesti in domeniul bancar implica superficialitate, carti de vizita ”hand made” facute pe post-it-uri, iar in unele cazuri chiar necunoasterea produselor vandute si greseli grave de comportament.

„Inca de la intrarea potentialului client in unitatile bancare s-au observat neconcordante importante cu privire la respectarea regulilor de baza in relationarea interumana. Daca intampinarea clientului s-a facut doar in jumatate din cazuri, nici macar unul dintre consilierii de credite nu s-a prezentat la initierea conversatiei. Numai 37,5% dintre acestia au oferit carte de vizita clientului”, reiese din studiul citat. 

Si in ceea ce priveste abilitatile personalului bancar de a stabili nevoile clientului si a-l consilia spre un produs adaptat necesitatilor lui, situatia este destul de alarmanta. Doar 37,5 % dintre unitatile bancare analizate au fost interesate sa ofere o simulare personalizata clientului, aproape o treime dintre acestea nu au considerat ca merita efortul de a lista graficul de rambursare sau ca ar trebui sa-i mentioneze clientului ca aceasta simulare are un caracter informativ si poate suferi fluctuatii in functie de sumele inscrise pe actele doveditoare.

Informatiile cu privire la riscul valutar, omise

In plus, doar in jumatate dintre cazuri clientii sub acoperire au fost intrebati despre venitul lor net  sau daca doresc sa aduca un co-platitor pentru a obtine creditul. Procentul de 50 % se mentine si in cazul intrebarilor legate de preferinta clientului pentru un credit in euro sau lei, iar dintre acestia doar jumatate au dat si explicatii concrete privind avantajele corelate tipului de credit pe diferite monede.

„Concluzionand, se poate spune ca dupa anii de criza, perioada in care multe banci au inchis sucursale si agentii incercand sa devina mai profitabile, calitatea serviciilor oferite de bancile prezente in Romania nu s-a imbunatatit semnificativ. Rolul bancii de a fi un consilier pentru client nu a fost un rol asumat de bancile din Romania pana in prezent, ceea ce a condus, in ultima perioada, la contabilizarea unor rezultate cantitative dezamagitoare pentru ambele parti”, reiese din studiul citat.

CCR: Instanta poate decide conversia la cursul istoric

Curtea Constitutionala considera ca un credit trebuie platit in moneda in care a fost contractat, iar riscul valutar trebuie asumat in momentul contractarii unui credit in valuta. Dar institutia spune ca instantele trebuie sa intervina de la un anumit nivel al riscului, si sa reechilibreze contractele, inclusiv prin conversie la cursul istoric. 
Interventia poate surveni, insa, numai in cazul in care se demonstreaza impreviziunea. Toate aceste aspecte sunt cuprinse in motivarea Curtii Constitutionale cu privire la decizia de neconstitutionalitate pe Legea conversiei creditelor in franci elvetieni la cursul istoric. 

Impreviziunea se aplica si in cazul creditelor in franci

“Curtea apreciaza ca argumentele retinute in Decizia nr.623 din 25 octombrie 2016 privind Legea nr.77/2016 privind darea in plata a unor bunuri imobile in vederea stingerii obligatiilor asumate prin credite cu privire la incidenta teoriei impreviziunii sunt pe deplin aplicabile si in materia contractelor de credit in franci elvetieni”, se mentioneaza in motivare. 

Astfel, CCR trimite la impreviziune si contractele in franci elvetieni, teorie definita ca fiind ”elementul neaticipat de catre parti la momentul semnarii contractului in privinta amplorii, adica riscul supra-adaugat”. 

”Instanta judecatoreasca are competenta si obligatia sa aplice impreviziunea daca sunt indeplinite cumulativ conditiile existentei acesteia, astfel ca situatia consumatorilor de credite in franci elvetieni cunoaste un remediu judiciar viabil, de natura sa inlature efectele schimbarii circumstantelor care au condus la contractarea creditului. Aceasta are posibilitatea de a interveni asupra contractului in mod efectiv, fie in sensul dispunerii incetarii executarii sale, fie in cel al adaptarii sale noilor conditii, cu efecte juridice doar pentru viitor, prestatiile deja executate ramanand castigate contractului”, se mai arata in motivarea Curtii. 

Mai mult, Curtea sustine ca adaptarea contactului la noile conditii, survenite pe fondul impreviziunii, se poate realiza inclusiv printr-o conversie a ratelor de plata in moneda nationala la un curs de schimb pe care instanta il poate stabili in functie de circumstantele concrete ale cauzei in scopul reechilibrarii obligatiilor, ”curs valutar care poate fi cel de la data incheierii contractului, cel de la data survenirii evenimentului imprevizibil sau cel de la data efectuarii conversiei”, mai reiese din documentul citat. 

Cum se imparte riscul valutar?

Motivarea Curtii, consacra, de asemenea, principiul nominalismului monetar, potrivit caruia contractele sunt platite in moneda in care s-au semnat.

“In virtutea principiului nominalismului monetar, suma acordata cu titlu de imprumut trebuie restituita intocmai, indiferent de valorizarea sau devalorizarea acesteia (...) Intr-o atare situatie, ambele parti isi asuma riscul ca pe parcursul executarii contractului suma restituita de imprumutat sa valoreze mai putin sau mai mult la momentul restituirii decat la momentul acordarii, raportat la o alta moneda considerata etalon, sau, mai corect din punct de vedere obiectiv, raportat la aur”, se arata in decizie.

Legea privind conversia creditelor in franci elvetieni la cursul de la data acordarii a fost declarata de CCR neconstitutionala, dupa o sesizare a Guvernului Ciolos.

Curtea a sustinut ca actul normativ incalca principiul bicameralismului, fiind votata in Camera Deputatilor cu mari modificari de fata de varianta venita de la Senat, dar si ca are vicii pe fond.

Promisiunile brokerilor de asigurare fata de client

Brokerii de asigurare, reuniti in Patronatul Roman al Brokerilor de Asigurare-Reasigurare (PRBAR), si-au anuntat obiectivele si principalele directii de activitate pentru acest an. Printre acestea, chiar primul pe lista, este cel referitor la consilierea si informarea clientului de asigurari. 

„Clientul trebuie sa fie in centrul atentiei brokerului de asigurare. In consecinta, PRBAR promoveaza contributia brokerului in procesul de intermediere, dar mai ales in oferirea de consultanta si servicii post-vanzare. Aceasta contributie are ca scop final imbunatatirea protectiei consumatorului de produse de asigurare din Romania”. Asa suna primul obiectiv anuntat de organizatia patronala. 


In acest sens, PRBAR anunta ca este deja membru in Grupul Consultativ pentru Protectia Consumatorului al ASF.

Brokerii de asigurare au fost acuzati, in reperate randuri, in special de reprezentantii service-urilor independente, de faptul ca nu reprezinta interesele clientilor in relatia cu asiguratorii, nu ii consiliaza in caz de dauna si nu ii informeaza pe acestia cu privire la drepturile pe care le au. 

Ce alte obiective isi mai propune patronatul?

Totodata, organizatia promite ca va participa, impreuna cu ASF, la definirea corecta a ocupatiilor din domeniul asigurarilor.

In opinia membrilor organizatiei, pregatirea profesionala trebuie sa se faca diferentiat, in functie de tipul de polite emis: obligatorii, care sunt mai usor de emis, sau complexe, care presupun cunostinte deosebite de legislatie, tehnici de vanzare etc.

De asemenea, brokerii vor schimbari in relatia cu companiile de asigurare. „In spiritul egalitatii intre partile semnatare ale unui contract comercial, PRBAR isi propune reasezarea contractului de intermediere broker-asigurator in formula win-win, atat din punct de vedere juridic, cat si comercial”, mai reiese din lista citata. 

Brokerii vor sa intermedieze si alte produse financiare

Un alt obiectiv al organizatiei este reprezentat de imbunatatirea legislatiei ce reglementeaza activitatea brokerilor, in sensul acceptarii si recunoasterii conceptului de co-brokeraj conform unui studiu al pietei europene realizat de Marsh Romania, eliminarii obiectului unic de activitate la companiile de brokeraj si posibilitatea intermedierii altor produse financiare, si reglarii conceptului de mandat unic oferit de client, conform reglementarilor cuprinse in IDD - Directiva Distributiei in Asigurari. 

Pe de alta parte, PRBAR isi propune sa contribuie la elaborarea de norme de functionare a unor companii mutuale in domeniul asigurarilor, dar si operationalizarea conceptului de micro-asigurare.

In acelasi timp, patronatul sustine independenta decizionala si functionala a celor 3 sectoare ale ASF, care, potrivit membrilor acestuia, poate fi realizata doar cu profesionisti, oameni de specialitate si cu experienta in asigurari.

Tot in acest an, PRBAR isi propune sa semneze un parteneriat cu PAID pentru a putea vinde direct polite obligatorii PAD, fara intermedierea asiguratorilor. „In acest fel, PRBAR poate contribui la cresterea gradului de cuprindere in asigurare a locuintelor din Romania”, anunta organizatia.

Veste buna pentru clientii sistemului Bauspar

BCR Banca pentru Locuinte (BCR BpL) a obtinut la Curtea de Apel Bucuresti o sentinta care anuleaza decizia Curtii de Conturi, privind acordarea primei de stat. Decizia nu este definitiva, insa banca spera ca aceasta va constitui baza clarificarii situatiei sistemului de economisire-creditare din Romania (Bauspar). 
Sistemul este blocat, in acest moment, de aproximativ doi ani, dupa ce Curtea de Conturi a stabilit, in urma unor controale la cele doua banci din sistem, ca prima de stat nu se poate acorda decat in anumite situatii:  daca clientii demonstreaza ca au investit banii economisiti, chiar mai mult de cinci ani, in locuinta, daca acceseaza un credit ulterior perioadei de economisire, si doar daca sunt adulti, cu exceptia pensionarilor. 

Cele doua banci au contstat in instanta raportul mentionat.

Curtea de Apel infirma deciziile Curtii de Conturi

Astfel, BCR Bpl anunta faptul ca, prin sentinta anuntata pe 1 martie, Curtea de Apel Bucuresti confirma faptul ca legislatia actuala nu obliga clientii care au economisit minim cinci ani in sistem la justificarea utilizarii banilor pentru domeniul locativ, iar accesarea creditului ulterior perioadei de economisire este o optiune a clientului, nu o obligativitate. 

De asemenea, instanta a confirmat faptul ca persoanele fizice minore ori cele in varsta de peste 65 de ani sunt eligibile sa primeasca prima de stat.

„Desi hotararea pronuntata de Curtea de Apel Bucuresti nu este definitiva, aceasta reprezinta un important pas inainte spre normalizarea si consolidarea sistemului Bauspar din Romania“, se arata intr-un comunicat al BCR BpL.

Totodata, banca anunta ca este deschisa sa coopereze cu toate autoritatile relevante (Curtea de Conturi a Romaniei, Ministerul Dezvoltarii, Ministerul de Finante, Parlamentul Romaniei) pentru un deblocarea sistemului, care poate genera imbunatatirea situatiei locative a romanilor.

Banca a platit prima din surse proprii

Mai mult, banca sustine ca, pe parcursul desfasurarii procedurilor legale, a acoperit din fonduri proprii echivalentul primelor care au fost platite de catre stat pentru a respecta drepturile clientilor si a pastra increderea in sistemul de economisire-creditare. 

„Sistemul Bauspar rezolva o problema a milioane de romani care vor sa isi renoveze locuintele. Este un sistem european care functioneaza de o suta de ani in Germania si Austria. Intentia de a investi in locuinta, in 2015, a crescut in randul romanilor. Sunt 580 de mii de familii de romani, potrivit unui sondaj IRSOP care au ca prioritate renovarea locuintei“, a declarat presedintele bancii, Lucian Anghel.

Sistemul Bauspar din Romania a fost introdus in anul 2002 si in prezent, este format din doua banci. Prima este de 25% din suma economisia anual, dar nu poate depasi 250 de euro pentru fiecare participant. 

Insa cele doua banci locale (Raiffeisen BpL si BCR BpL) nu au mai incheiat in 2016 niciun contract nou. Pe de alta parte, primele de stat nu au ajuns in contul clientilor nici pentru anului 2014, integral. 

In Parlament exista un proiect de lege pentru modificarea modului in care functioneaza sistemul, insa si acesta este amanat de ceva vreme.