Thursday, July 20, 2017

Ce noutati aduce Legea RCA pentru soferi?

Legea privind asigurarile obligatorii auto (RCA), care a intrat in vigoare saptamana trecuta, aduce o serie de modificari importante pentru soferi. Printre acestea se numara decontarea directa, faptul ca asiguratul primeste masina la schimb pe perioada reparatiei si va fi anuntat din timp de asigurator ca ii expira polita.
Astfel, compensarea directa, prevazuta de legislatia anterioara si care era doar un mecanism facultativ de gestionare a daunelor, a fost inlocuita cu decontarea directa, pe care asiguiratorii vor fi obligati sa o oferteze asiguratilor. Pentru acestia din urma, insa, decontarea directa ramane optionala. 

Anuntul referitor la expirarea politei trebuie transmis cu 30 de zile inainte. Mai precis, noua lege dispune ca „asiguratorii RCA si intermediarii de asigurari RCA au obligatia sa informeze asiguratii/contractantii cu privire la incetarea contractului RCA si la posibilitatea de reinnoire a acestuia, cu 30 de zile inainte de incetarea contractului RCA”.

In plus, s-a introdus ideea de asigurat cu risc ridicat. Persoanele incadrate la aceasta categorie se pot adresa Biroului Asiguratorilor de Autovehicule din Romania ca sa obtina o oferta de asigurare, iar aceasta entitate le face o oferta si le aloca unui asigurator RCA pentru incheierea contractului de asigurare. 

Totodata, proprietarul poate suspenda contractul se asigurare in cazul in care nu mai utilizeaza masina o perioada de timp. Insa, in acest caz, procedura este usor complicata, pentru ca trebuie sa depuna placutele cu numarul de inmatriculare la autoritatea emitenta (Politie), desi pana acum nu exista o asemenea obligatie. 

Cereri de despagubire solutionate mai rapid

Referitor la solutionarea cererilor de despagubire, Legea nr. 132/2017 a venit cu o schimbare semnificativa fata de regulile vechi. Concret, asiguratorii RCA trebuie sa dea un raspuns ferm in 30 de zile de la data la care cererile de despagubire sunt inaintate de asigurati. Pana acum, legislatia era mai permisiva, fiind stabilit ca solutionarea se facea in 30 de zile de la data inaintarii cererii, dar nu mai tarziu de trei luni de la data avizarii daunei. 

De asemenea, actul normativ permite proprietarilor de masini sa obtina despagubiri daca isi repara automobilul accidentat in orice service, in afara sistemelor de referinta propuse initial de ASF.

Marea noutate pe care o introduce noua lege consta in tarifele de referinta, insa acestea au intrat in vigoare inca din data de 19 mai 2017, avand in vedere ca expira perioada de sase luni in care tarifele au fost plafonate. Concret, tarifele de referinta sunt calculate semestrial de o societate cu expertiza contractata de Autoritate si sunt publicate de aceasta din urma.

Tariful de referinta are caracter orientativ (valori maximale), fiind calculat pe baza datelor cu privire la polite (2012 – 2016) si la daune (2010 – 2016). Acesta are valori cuprinse intre 500 lei si 7.300 lei pe an. 

Pana la 2.000 de lei amenda pentru lipsa RCA

Pe de alta parte, noua lege prevede si stabilirea unor infractiuni nereglementate in trecut, respectiv emiterea si comercializarea de contracte RCA false sau falsificate si folosirea de piese contrafacute de catre service-urile auto, fapte pentru care se pot aplica pedepse penale. 

Persoanele fizice sau firmele care nu incheie contracte RCA pentru masinile pe care le au risca amenzi cuprinse intre 1.000 si 2.000 de lei. In plus, autoritatile sunt indreptatite sa retina certificatul de inmatriculare al automobilelor pana la prezentarea dovezii incheierii asigurarii RCA.

Contractul RCA se poate incheia pe o perioada cuprinsa intre o luna si 12 luni, multiplu de o luna, in functie de optiunea asiguratului, iar plata primelor de asigurare se poate face fie integral, fie in rate.

Firmele vor plati CAS si CASS mai mari pentru contractele part-time

Firmele ar putea fi obligate sa plateasca la stat contributii pentru sanatate si pensii mai mari pentru angajatii part-time sau pentru cei cu contracte pe baza de norma. Pentru veniturile mai mici decat salariul minim pe economie, CAS si CASS se vor calcula la nivelul acestuia. 
Prevederea este cuprinsa intr-un proiect elaborat de Ministerul Finantelor Publice (MFP) si este prevazut sa intre in vigoare la data de 1 august, cu aplicare pentru veniturile obtinute in aceasta luna. 

Autoritatile au incercat si in trecut sa implementeze un astfel de sistem, cu plata contributiilor cel putin la nivelul salariului minim pentru venituri din dobanzi si dividende, insa au realizat ca pot fi multiple situatii in care, pentru venituri nesemnificative (uneori cativa lei), beneficiarul era obligat sa suporte taxe mult mai mari. Astel, la jumatatea anului trecut s-a renuntat la idee.

Guvernul protejeaza angajatii pe banii firmelor

De data aceasta, insa, Guvernul isi justifica intentia prin protectia salariatilor de presupusele abuzuri ale angajatorilor, care ii inregistreaza cu norme reduse pentru a plati taxe mai mici la stat. 

Actul urmareste “descurajarea angajatorilor care, in incercarea de a reduce sarcina fiscala, incheie contracte de munca cu timp partial in situatii in care activitatea desfasurata ar presupune un program normal de munca”, se arata in proiectul citat.

Astfel, statul isi recunoaste incapacitatea de a ii controla si sanctiona pe cei incorecti, si decide sa ii pedepseasca pe cei corecti, impunandu-le taxe mai mari. Pentru ca, in cazul in care un angajat chiar lucreaza patru ore pe zi, si obtine un salariu mai mic decat salariul minim, angajatorul va fi obligat sa ii platesca la stat contributiile pentru un program de opt ore, la nivelul salariului minim.

Autoritatile sustin ca, astfel, se va elimina „munca la gri” si vor fi protejate drepturile salariatilor la pensie si sanatate. “Totodata, prin masura propusa se elimina si inechitatile existente fata de angajatorii care incheie in mod corect contracte individuale de munca cu timp normal”, se mai arata in document. 

Sunt exceptati de la prevederile actului mentionat salariatii, elevii sau studentii, cu varsta pana la 26 de ani, aflati intr-o forma de scolarizare, ucenicii in varsta de pana la 18 de ani, persoanele cu dizabilitati carora prin lege li se recunoaste posibilitatea de a lucra mai putin de 8 ore pe zi, pensionarii pentru limita de varsta din sistemul public de pensii. Nu sunt, insa, exceptati, pensionarii care beneficiaza de pensii in baza unor legi speciale si nici care obtin si alta pensie, in afara celei de stat. 

In prezent, contributiile sociale se aplica la veniturile efectiv incasate de salariat, chiar daca acesta este sub nivelul salariului minim. 

Cate contracte ar putea fi afectate?

Ministerul Finantelor prezinta si o analiza a contractelor de munca ce ar putea fi afectate de noua reglementare, din care reiese ca mai putin de 370.000 de persoane ar putea intra sub incidenta noii reglementari. Cate din aceste contracte sunt incorecte...nu se stie!

O alta contradictie consta in faptul ca autoritatile nu sustin plafonarea contributiilor, pentru cei cu venituri ridicate (aceasta a functionat doar o luna, in ianuarie 2017), dar vor sa impuna o limita minima pentru acestea.

Intentia Guvernului vine in contextul in care costurile angajatorilor cu contributiile la asigurarile sociale au crescut semnificativ dupa ce autoritatile au decis eliminarea plafonarii bazei de impunere, la 1 februarie 2017.

Platim ca in vest servicii incomparabile

Portivit unei analize Deloitte, Romania a pierdut 11 locuri intr-un clasament realizat dupa costul contributiilor de asigurari sociale, in care sunt incluse 27 de tari ale Spatiului Economic European (SEE), dupa ce plafonarea bazei de calcul a fost eliminata de la 1 februarie 2017, ajungand pe locul 7. Anterior, tara noastra se afla pe locul 18 in clasament.

Cele mai mari costuri ale contributiilor de asigurari, de peste 45%, sunt in Franta, Ungaria, Belgia, Grecia si Italia. La polul opus se pozitioneaza Malta, Bulgaria, Cipru, Islanda si Irlanda. Circa 60% dintre statele din studiu au impus un plafon la calculul contributiilor de asigurari.

“Observam ca tarile cu cele mai mari costuri sunt, in mod oarecum evident, si cele care nu au plafon. (...) Romania impune contributii comparabile cu Germania si Belgia, fara a oferi si beneficii comparabile asiguratilor”, sustine Monica Tariuc, manager Deloitte Romania.

Parteneriat intre CSALB si asociatiile de consumatori pentru informarea clientilor

Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB) incheie protocoale de colaborare cu asociatiile de consumatori pentru a creste gradul de informare al consumatorilor de servicii financiare. Scopul final este solutionarea a cat mai multe dispute in afara instantelor de judecata.

“CSALB a cautat si cauta in continuare sa coopereze cat mai pragmatic cu asociatiile consumatorilor, incheind protocoale al caror obiect il constituie realizarea unor parteneriate institutionale, in vederea cresterii calitative a nivelului general de informare atat a consumatorilor, cat si a bancilor si institutiilor financiare nebancare (IFN), in materia solutionarii alternative a litigiilor/disputelor in domeniul serviciilor financiare, in afara cadrului instantelor de judecata”, se arata in comunicatul organizatiei. 

Un astfel de parteneriat a fost incheiat cu Asociatia Utilizatorilor Romani de Servicii Financiare (AURSF). Asociatia are ca scop protectia consumatorilor utilizatori de servicii financiare din Romania, promovarea si apararea drepturilor si intereselor legitime ale consumatorilor utilizatori de servicii bancare, de asigurari, care realizeaza tranzactii pe pietele de capital, precum si ale participantilor la fondurile de pensii administrate privat.

Consumatorii pot fi reprezentati de asociatii in cadrul procedurilor SAL

Conform protocolului, ambele parti isi manifesta deplina disponibilitate de cooperare in toate domeniile de interes comun, printre altele, prin desfasurarea de prezentari in domeniul financiar - bancar, sustinute de CSALB si AURSF, in cadrul unor intalniri/seminarii organizate atat pentru asociatiile de consumatori, cat si pentru asociatiile industriei financiare, precum si pentru alte categorii de public interesat. 

De asemenea, specialistii CSALB si ai AURSF se angajeaza sa colaboreze in definirea/elaborarea unor proiecte de informare a tuturor partilor care pot fi implicate intr-un litigiu/diferend in domeniul financiar-bancar (consumatori, banci, IFN etc.) cu privire la activitatea Centrului SAL Bancar, la procedurile de functionare ale acestuia, precum si in legatura cu drepturile si obligatiile pe care le au atunci cand apeleaza la CSALB, inclusiv referitor la posibilitatea reprezentarii consumatorilor in cadrul procedurilor SAL de catre asociatiile de consumatori.

In plus, protocolul vizeaza colaborarea specialistilor CSALB si AURSF in elaborarea de reglementari si/sau proceduri care vizeaza solutionarea alternativa a litigiilor in domeniul financiar-bancar. 

In derularea protocolului vor fi respectate o serie de principii de colaborare, printre care se numara delimitarea clara a responsabilitatilor ce revin fiecarei parti, cooperare in procesul de elaborare a proiectelor de informare specifice, asigurarea schimbului de informatii generale, necesare realizarii proiectelor comune si asigurarea confidentialitatii datelor conform legilor in vigoare.

Prezentari ale activitatii CSALB in tara

Totodata, la inceputul acestui an, CSALB a incheiat protocoale similare cu Liga Habitat si cu Casa Plus, asociatii specializate in domeniul locativ. 

Din Liga Habitat fac parte peste 15.000 de asociatii de proprietari din 31 de judete.

La randul sau, Casa Plus are ca obiect principal de activitate realizarea de parteneriate pentru constructia de locuinte, context in care se pune si problema accesarii fondurilor banesti necesare realizarii acestor proiecte, implicit a contractarii unor credite ipotecare/pentru constructia ori cumpararea de locuinte, de la banci si IFN-uri.

“In acest context, prin implicarea directa a Ligii Habitat, CSALB a sustinut prezentari referitoare la activitatea pe care o desfasoara, in fata consumatorilor din mai multe orase ale Romaniei, respectiv in Bucuresti, Brasov, Constanta si Targu Mures”, se mai arata in comunicatul CSALB. 

In acelasi timp, reprezentantii Centrului sustin ca raman deschisi pentru cooperarea si cu alte asociatii ale consumatorilor, fiind convinsi ca astfel de proiecte sunt benefice in primul rand pentru consumatorii de servicii financiare.