Tuesday, March 1, 2016

Tarifele RCA au crescut cu pana la 256% in sase luni

Consiliul Concurentei a constatat, in raportul dat publicitatii recent, mai multe disfunctionalitati ale pietei asigurarilor obligatorii auto. Dincolo de cresterile  tarifelor, pentru transportatori, cu peste 250% din iunie 2015 pana in ianuarie 2016, institutia a constatat ca asiguratii nici nu stiu foarte bine ce drepturi au. 
Astfel, acuzatiile transportatorilor privind cresterea preturilor la asigurarile obligatorii au fost confirmate, Consiliul Concurentei mentionand ca in cazul autovehiculelor de transport calatori la o societate s-a constatat un avans de 256% al preturilor din iunie 2015 pana in ianuarie 2016. Informatiile sunt cuprinse in Raportul investigatiei privind sectorul asigurarilor auto din Romania realizat de institutia responsabila cu Concurenta. 

Pentru transportul rutier de marfuri, datele Consiliului Concurentei arata ca tarifele au urcat, in ianuarie 2016 fata de iunie 2015, cu mai mult de 50% in cazul a sapte companii, din cele noua autorizate se vanda RCA, la doua dintre ele majorarile fiind de de 131%, respectiv 183%.      

Datele Consiliului Concurentei vin in contextul in care transportatorii acuza ASF si companiile de asigurari ca nu au respectat protocolul semnat la finalul anului trecut, potrivit caruia cresterea tarifelor RCA ar fi trebuit plafonata la 50% fata de nivelul din iunie 2015. In timp ce transportatorii spun ca preturile au crescut cu 100-200%, ASF si asiguratorii sustin ca majorarile nu au depasit 50%. 

Asiguratii nu stiu ca pot obtine un bonus pentru masina noua daca au un istoric bun

Pentru persoanele fizice, in 2015 tarifele au crescut mai putin, sub 50%, insa diferentiat in functie de varsta. In acest caz, insa, Consiliul Cocnurentei a remarcat ca foarte putini asigurati RCA par sa cunoasca prevederile sistemului bonus-malus (B/M). Acest aspect a fost confirmat de numarul foarte scazut de cereri de transfer a clasei B/M pentru un autovehicul nou dobandit, mai mic de 1% din totalul inmatricularilor noi si al reinmatricularilor.


”La nivelul anului 2014 au fost inregistrate mai putin de 5.000 de cereri de transfer a clasei B/M, in conditiile in care datele DRPCIV arata ca pe parcursul anului au avut loc aproximativ 400.000 de inmatriculari noi de vehicule rutiere, reiese din raport. 

In cazul autovehiculelor detinute de persoane juridice, transferul clasei B/M este mai putin relevant si mai dificil de gestionat. In plus, istoricul de dauna al soferilor acestor autovehicule poate fi sters prin schimbarea locului de munca, deoarece acestia vor conduce alte autovehicule.

Sistemul bonus-malus ar trebui aplicat doar persoanelor fizice

Din cauza acestor inadvertente, Consiliul Concurentei sugereaza cateva posibile solutii respectiv aplicarea sistemului B/M doar in raport cu istoricul de daune al proprietarului, implementarea unui sistem B/M care sa ia in considerare istoricul de daune al soferului autovehiculului (nu al proprietarului), respectiv mentinerea sistemului B/M doar pentru proprietarii persoane fizice.

Sistemul bonus-malus (B/M) reprezinta sistemul de gratificatii prin care, la incheierea unei polite RCA, asiguratul primeste un bonus sau o penalizare in functie de istoricul sau. Concret, in caz de bonus, asiguratul care nu a produs nici un accident in anul precedent va beneficia de o reducere a primei de asigurare de 10%, care poate ajunge la 50% daca asiguratul nu inregistreaza daune intr-o perioada de sapte ani. Pe de alta parte, in cazul de malus, daca asiguratul a produs un singur accident in anul precedent, tariful RCA va creste cu 45% si poate ajunge pana la 200% in cazul a mai mult de trei accidente pentru care au fost platite daune.

Un sfert din clientii OTP au acceptat oferta de conversie

OTP Bank Romania a acordat, deja, reduceri de peste 23 de milioane de franci elvetieni unui numar de 2.600 de clienti, in cadrul programului de conversie a creditelor in CHF. Pana acum 8.400 de clienti s-au aratat interesati de program. Anuntul a fost publicat luni de reprezentantii bancii.

Potrivit bancii, peste 8.400 de clienti (83%) au contactat banca si si-au manifestat interesul fata de oferta de conversie. Peste 4.300 de clienti au semnat deja cererile de acceptare a ofertelor personalizate, iar 2.600 de clienti au semnat deja contractele de conversie si beneficiaza de reduceri totale de peste 23 de milioane de CHF la soldurile curente ale creditelor, se arata in comunicatul bancii. 

In plus, intre 140 si 180 de clienti semneaza contractele de conversie, in fiecare zi, subliniaza banca. 

"Clientii au ajuns la concluzia ca acest program de conversie a fost dezvoltat cu cele mai bune intentii, si anume reconsolidarea increderii in relatia noastra. Acestia au inteles ca le oferim reduceri semnificative si, mai ales, sigure ale soldurilor creditelor, cu un impact important asupra ratelor lunare. Au fost cazuri de clienti sceptici, care au preferat sa mearga in continuare in instanta, insa au obtinut, la final, sume mult mai mici sau au pierdut procesele, asa ca au revenit asupra deciziilor lor initiale si au solicitat ofertele propuse de noi", a declarat Laszlo Diosi, CEO OTP Bank Romania.

Clientii obtin mai mult daca intra in program decat in instanta

Banca ofera clientilor reduceri raportate la conditiile de pret ale contractelor de credit detinute. Potrivit comunicatului, reducerile aplicate la soldurile creditelor in CHF reprezinta o certitudine, spre deosebire de un litigiu cu banca, care implica atat o perioada de timp indelungata, cat si riscul obtinerii unor sume mult mai mici sau chiar pierderi. „De exemplu, unul dintre clientii inclusi in programul de conversie a refuzat reducerea propusa de banca, in valoare totala de 32.700 de CHF, alegand sa continue litigiul initial si sa mearga in instanta, unde a pierdut procesul, definitiv si integral, pe toate pretentiile”, subliniaza comunicatul bancii. . 

Un alt client a castigat, in urma litigiului, 650 de franci plus dobanda legala pentru aceasta suma, in timp ce banca i-a oferit o reducere de 10.200 de CHF pe care acesta a refuzat-o. In plus, clientul a trebuit sa acopere cheltuielile de judecata si o taxa de timbru in valoare de 4.500 de lei.

Banca are aproximativ 10.500 de clienti cu credite in CHF, ipotecare sau de consum cu ipoteca. 

Potrivit ofertei bancii, conversia creditelor in franci se realizeaza la cursul zilei, insa contine si acordarea unui discount pentru clienti. Acesta va fi variabil, in functie de situatia fiecarui client in parte. In ceea ce priveste dobanzile, acestea vor fi in linie cu media pietei la lei sau euro, mentioneaza banca.. De oferta nu vor beneficia debitorii cu restante mai mari de 90 de zile.