Tuesday, May 23, 2017

Isarescu: Credibilitatea bancilor s-a erodat in ultimii ani

Credibilitatea bancilor in ochii clientilor s-a erodat in ultimii ani, iar numarul litigiilor in care acestea sunt implicate le afecteaza capitalul, sustine guvernatorul Bancii Nationale a Romaniei (BNR), Mugur Isarescu. El sfatuieste bancile sa isi cultive clientii si sa inceapa educatia financiara cu omul de la ghiseu. 
 

“Bancile nu pot lucra in afara credibilitatii. Si chiar daca va suparati, trebuie sa va recastigati credibilitatea care s-a erodat in ultimii ani”, s-a adresat Isarescu reprezentantilor bancilor in cadrul unei conferinte de specialitate. 
 
In aceste conditii, educatia financiara trebuie sa inceapa “cu bancherii”. “Trebuie sa inceapa cu omul dumneavoastra de la ghiseu. Daca omul de la ghiseu este supraincarcat, prost platit, va dati seama ce mesaj trimitem”, a punctat guvernatorul.
 
De asemenea, bancile trebuie sa isi reduca numarul de litigii in instanta, pentru ca o banca cu prea multe litigii trebuie sa-si majoreze capitalul, conform normelor europene, care sunt facute astfel incat bancile sa nu mai poata sta cu spatele la clienti, potrivit lui Isarescu. 
 
Care este explicatia creditarii reduse?

De asemenea, el considera ca bancile trebuie sa ia masuri pentru cresterea creditarii, avand in vedere contextul favorabil acestei activitati. 
 
“Economisirile sunt mai mari decat creditele date de banci, in Romania. Aveti exces de lichiditate si stabilitatea cursului. Mare lucru! Dobanzile sunt scazute. Nu se mai poate spune ca avem un credit scump si cu toate acestea creditul nu zburda. Inseamna ca alti factori il impiedica”, a subliniat guvernatorul. 
 
Astfel, bancile au nevoie sa dea credite pentru a fi profitabile, pentru ca, in caz contrar, ar putea fi nevoite sa isi majoreze capitalul. “Daca nu aveti profitabilitate, normele UE va cer sa intariti capitalul. Numai din plati si schimburi valutare nu aveti cum sa faceti profit. Trebuie sa dati credite! “, a mai spus Isarescu.  
 
In opinia sa, Romania se afla in cea mai buna situatie macroeconomica din ultimii 27 de ani, dar este expusa la cele mai mari riscuri, dar situatia sistemului bancar este una buna, care permite reluarea creditarii. 
 
“Riscul unei caderi este mai mare si efectele sunt mai mari, atunci cand ajungi acolo sus. Trebuie sa ne asumam riscuri cu o prudenta mai mare. Sunt riscuri mai mari, pe care trebuie sa va luati inima in dinti si sa le administrati mai bine. Situatia financiara a bancilor s-a intarit. Se poate vorbi de un restart al creditarii. Am putea gandi astfel: cu un mix chibzuit de politici pe care ne straduim sa il asiguram, modul de crestere economica ar putea fi preluat de creditare. Dupa o criza financiara, reluarea creditarii nu se face prima, iar cresterea nu se face pe creditare.(…) Pe masura ce politicile fiscal bugetare si monetare vor deveni mai putin stimulative, cresterea se va putea face pe creditare”, a adaugat guvernatorul BNR. 

SAL-Fin depaseste CSALB la numarul de dosare solutionate

In cursul lunii mai, centrele de solutionare alternativa a litigiilor din sectorul bancar (CSALB) si non-bancar (SAL-Fin) au facut publice rezultate inregistrate de acestea de la infiintare. Datele arata ca SAL-Fin a solutionat un numar mai mare de dosare, desi numarul solicitarilor conforme a fost mai mic decat la CSALB.

SAL-Fin a inregistrat in perioada iulie 2016 – mai 2017, un numar de 112 solicitari de solutionare a unor litigii aparute intre consumatori si entitatile de pe piata financiara non-bancara. Din totalul litigiilor, 66 de cereri au fost solutionate, suma obtinuta prin conciliere in favoarea consumatorilor fiind de peste 500.000 de lei.  

Conform statisticilor SAL-Fin, alte 25 de cereri se afla in stadiul de conciliere, dintre care 11 sunt transmise la comerciant/conciliator, pentru 2 cereri s-au inregistrat renuntari, iar 19 cereri au fost respinse. 

CSALB a inregistrat in perioada martie 2016 – martie 2017 un numar de 331 de cereri de solutionare conforme, din care 65 au fost transformate in dosare. Dintre acestea, au fost solutionate aproape 40 de dosare in favoarea consumatorilor. 

In ceea ce priveste restul dosarelor, 2 dintre acestea sunt preliminare, 11 dosare se afla in faza de discutii/sedinte cu partile, pentru 2 cereri s-a dat o hotarare de inadmisibilitate, iar 2  consumatori s-au retras din procedura.

Care sunt cele mai frecvente litigii?

Cea mai mare parte a litigiilor inregistrate de SAL-Fin, respectiv 68,75% din total, sunt aferente pietei RCA. De asemenea, 11,60% din litigii sunt in domeniul asigurarilor generale, 11,60% se refera la asigurarile facultative Casco, 2,67% la asigurarile obligatorii de locuinte, 2,67% la pensiile administrate privat din Pilonul II si III, 1,78% la asigurarile de viata, in vreme ce doar 0,93% dintre litigii vizeaza piata de capital.

Cele mai frecvente litigii apar ca urmare a diferentei mari dintre sumele propuse de catre asiguratori in dosarele de dauna si calculele pe care consumatorii le primesc in urma evaluarilor sau constatarilor din unitatile de service sau, in cazul celorlalte tipuri de asigurari, prin raportare la sumele maximale prevazute in contractele de asigurare.
 
De asemenea, un numar mare de litigii au la baza lipsa de comunicare transparenta a calculelor pe care asiguratorii le fac in stabilirea cuantumului daunelor, dar si ca urmare a lipsei de comunicare cu consumatorii.

In cazul CSALB, solicitarile consumatorilor vizeaza in principal comisioanele aplicate la soldul creditului, dobanzile considerate de consumatori ca fiind marite in mod abuziv sau mult peste nivelul actual, clauzele calificate de catre acestia ca fiind abuzive, aplicarea unor dobanzi penalizatoare, restituirea sumei ce a rezultat din majorarea marjei dobanzilor sau reducerea marjei si inghetarea cursului valutar la data incheierii contractului de credit  (in CHF).