Wednesday, November 22, 2017

Reguli mai clare pentru consumatorii europeni de servicii financiare

Parlamentul European a adoptat raportul privind serviciile financiare de retail. Documentul reprezinta un raspuns la planul de actiune al Comisiei Europene de a facilita cumpararea de servicii financiare transfrontaliere pe pietele financiare europene, in conditii de protectie sporita a consumatorilor.

„Acest raport transmite un semnal puternic pentru cresterea concurentei si a protectiei consumatorului pe piata financiara europeana. Piata Unica de Capital are sens doar daca integrarea viitoare a pietelor financiare asigura mai multa concurenta si comparabilitate a produselor in beneficiul consumatorilor. 

Serviciile financiare se vor bucura de incredere transfrontaliera doar daca este garantat, pretutindeni, un nivel ridicat de protectie a consumatorilor si de securitate juridica”, a declarat Sven Giegold, responsabil cu politicile financiare si economice din Grupul Verzilor/Alianta Libera Europeana. 

Acesta sustine ca, la initiativa Verzilor, raportul contine reguli mai stricte, dar mai simple pentru accesarea produselor si serviciilor financiare. 

„Noi trebuie sa protejam firmele si consumatorii de birocratia inutila. Consumatorii au nevoie de claritate cu privire la riscurile unui produs, mai degraba decat de o gramada de hartii cu informatii inutile. Facem apel la Comisia Europeana sa prezinte propuneri in acest sens. Totodata, Comisia este chemata sa identifice si sa dea publicitatii obstacolele existente in realizarea platilor la nivel international, descoperite prin operatiuni de tip "mystery shopping"”, mai spune europarlamentarul citat. 

In opinia sa, Comisia trebuie sa-si foloseasca puterea de reglementare pentru a crea produse financiare simple si durabile, profitabile si pentru consumatori, nu doar pentru furnizori.

Care sunt principalele actiuni cuprinse in raport

Concret, raportul adoptat de PE contine atiuni care sa duca la o protectie sporita a consumatorilor de produse financiare. Printre acestea se numara reducerea comisioanelor pentru tranzactiile transfrontaliere in toate statele membre, avand in vedere ca nu exista un sistem european comun de plati bancare online. 

De asemenea, raportul contine reguli de transparenta cu privire la conversia valutara, intrucat, desi legislatia europeana obliga comerciantii sa mentioneze clar costul unei tranzactii valutare, consumatorii ar trebui sa aiba posibilitatea sa aleaga cele mai bune rate de schimb si sa fie informati cu privire la comisioane si alte costuri aditionale ale unor astfel de tranzactii (plati transfrontaliere sau retrageri de la ATM). 

O alta actiune vizeaza simplificarea regulilor pentru schimbarea furnizorului de servcii financiare in interiorul UE, in cazul produselor bancare sau asigurarilor non-viata, astfel incat consumatorul sa il poata alege pe cel mai avantajos, inclusiv pentru terminarea contractului in derulare.

In plus, raportul contine reglementari mai clare pentru asigurarile auto, transparenta sporita pentru peturile de inchirieri auto, o piata unica mai adanca pentru credite de consum si reguli de protectie sporita a consumatorilor. 

Pe partea de digitalizare, raportul vizeaza reglementari mai clare cu privire la produsele financiare oferite de FinTech-uri, verificarea digitala a identitatii sau vanzarea online de produse financiare. 

Site european pentru compararea produselor financiare 

Totodata, se intentioneaza infiintarea unui site pentru compararea produselor financiare la nivel european. Site-ul trebuie sa contina informatii cu privire la pretul produselor, dar si la calitatea acestora. 

In acest sens, Giegold spune ca trebuie sa se renunte la „mozaicul” format de diferitele norme de protectie a consumatorilor pentru banci, companii de asigurari si fonduri de investitii, pentru a combina concurenta loiala, reducerea costurilor si a birocratiei.

„Companiile financiare nu ar trebui sa profite de avantajele de informatie in detrimentul clientilor lor. Din acest motiv si datorita contributiei noastre, raportul cere ca institutiile financiare sa furnizeze informatii cu privire la produse pe un site al UE in viitor. Astfel, clientii ar putea compara produsele oferite in intreaga Europa in conformitate cu criteriile finaniare, sociale si ecologice. Multe institutii financiare ofera credite clientilor, desi este clar ca acestia nu vor fi capabili sa le ramburseze, cu tot cu dobanzi, in viitorul apropiat. Acest comportament poate distruge mijloacele de trai personale si, daca se intampla sistematic, poate conduce la noi crize financiare. Mingea se afla acum in curtea Comisiei pentru a pune capat strategiilor de vanzari agresive si pentru a proteja mai bine consumatorii”, a subliniat Giegold. 

Acesta a mai precizat faptul ca Raportul a fost respins integral de catre partidul de Stanga, ceea ce este regretabil. 

„Sa promovezi euro, in timp ce respingi cea mai mare integrare a pietelor de capital, este, in cele din urma, impotriva solidaritatii europene. Numai pietele de capital integrate pot distribui povara crizelor economice pe cat mai multi umerii posibili in intreaga zona euro”, a mai spus reprezentantul Verzilor.