Monday, November 21, 2016

ANPC promite sa analizeze publicitatea bancilor

Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) are in vedere, pentru perioada urmatoare, o actiune legata de publicitatea agresiva si inselatoare pe partea de servicii financiare. Anuntul a fost facut de presedintele institutiei, Bogdan Pandelica, intr-o conferinta pe teme de finantare a populatiei.

Potrivit acestuia, inclusiv la nivel european se discuta tot mai constant ca ”practica comerciala inselatoare a devenit o afacere". 

Preseditele ANPC a mai spus ca, la nivel european, Directiva 17, transpusa in legislatia romaneasca prin Ordonanta de Urgenta 52/2016 privind creditele ipotecare, a apartut tocmai pentru ca existau exemple de comportament iresponsabil din partea unor institutii de credit in relatia cu clientii. ”Existau comportamente iresponsabile ale unor jucatori din piata, consumatorul nu beneficia de o relatie transparenta in relatia directa cu profesionistul, nu exista o informare corecta, completa si precisa a consumatorilor si o relatie transparenta in aceasta relatie intre profesionist si consumator, ceea ce a dus la aparitia acestei directive”, a subliniat Pandelica. 

De altfel, in opinia sa, Directiva impune o abordare unitara a legislatiei in toate statele membre.

Directiva 17 ofera protectie sporita debitorilor

Ordonanta de transpunere a Directivei a intrat in vigoare in Romania incapand cu 30 septembrie 2016 si ofera o protectie suplimentara clientilor in raport cu bancile.

”Se stabilesc limite maxime pentru dobanzile penalizatoare si eliminarea unor penalitati in anumite conditii. Sunt luate in discutii aspecte legate de cesionarea creditelor si a contractelor. In ceea ce priveste recuperatorii de creante, sunt reglementate anumite chestiuni legate de comportamentul inadecvat, ca sa nu spun iresponsabil, al unor societati de recuperare de creante. In momentul in care creditorul constata ca debitorul nu poate sa-si plateasca darile la zi, creditul, trebuie sa vedem ca aceasta proactivitate sa vina pliata pe nevoile financiare ale consumatorului, astfel incat el sa depaseasca aceasta situatie", a mai aratat Pandelica.

Astfel, potrivit actului normativ, bancile au obligatia de a informa clientii cu privire la variatiile de curs, dobanzile penalizatoare in caz de restante sunt limitate drastic si sunt eliminate din momentul inceperii procedurii de executare silita. In plus, clientii nu mai platesc comision in cazul in care ramburseaza anticipat creditele, nici macar daca rambursarea se realizeaza in perioada in care dobanda este fixa. 

Comisionul de rambursare anticipata a fost eliminat odata cu intrarea in vigoare a Ordonantei 50/2010, insa doar pentru creditele cu dobanda variabila. Pentru imprumuturile cu dobanda fixa, bancile mai puteau aplica un comision de rambursare anticipata de maxim 1%, daca perioada ramasa pana la scadenta creditului era mai mare de un an, sau 0,5% pentru rambursarile din ultimul an de derulare a creditului. 

In plus, actul normativ contine prevederi multiple referitoare la executarea silita a debitorilor care nu isi mai pot achita ratele la banca si la cesiunea creantelor catre o firma specializata.

Tarifele maxime pentru RCA au intrat in vigoare

Tarifele maximale pentru asigurarile obligatorii auto RCA intra vineri in vigoare, pentru o perioada de sase luni. Astfel, companiile de asigurari nu vor avea voie sa practice preturi peste cele stabilite de Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) si aprobate de Guvern. 
Astfel, in cazul persoanelor fizice, cele mai mari tarife au fost stabilite pentru soferii sub 25 de ani care conduce o masina de peste 2.500 cmc, respectiv 3.087 lei. La polul opus, se afla primele pentru soferii cu varsta de peste 60 de ani de ani pentru un autovehicul cu o capacitate de 1.201 - 1.400 cmc.

In cazul autovehiculelor destinate transportului de marfa, o persoana fizica va plati intre 749 de lei, pentru o masa maxima mai mica de 2,3 tone, si 2.979 lei pentru un autovehicul de peste 16 tone.

In cazul persoanelor juridice, pentru autovehicule cu masa maxima autorizata mai mica de 3,5 tone si maximum 9 locuri, prima RCA variaza intre 885 lei si 1.285 lei, iar pentru autovehiculele destinate transportului de marfa intre 943 lei si 7.534 lei pentru masinile de peste 16 tone.

Potrivit actului normativ, tarifele sunt valabile pentru clasa de bonus/malus B0. In functie de istoricul de dauna al asiguratului, societatile de asigurare vor aplica clasa de Bonus/Malus in care se incadreaza acesta.

Preturile pot sa scada, dar nu pot creste

Insa, in cazul societatilor care, pana la intrarea in vigoare a tarifelor maximale, practicau preturi sub acestea nu au voie sa le majoreze. ASF a introdus in actul normativ un articol special in acest scop. 


“Societatile de asigurare care practica RCA vor aplica pe perioada prevazuta (6 luni) tarifele de prima notificate anterior datei de intrare in vigoare a prezentei hotarari, fara insa a depasi tarifele de prima maxime”, stabileste actul normativ.

Stabilirea unor tarife maximale la RCA a fost decisa de Guvern in luna septembrie, in urma unor ample proteste ale transportatorilor din cauza majorarii primelor, iar ulterior ASF a calculat aceste tarife, care au fost aprobate prin Hotarare de Guvern. 

Asiguratorii contesta decizia Guvernului

Companiile de asigurari au contestat, insa, decizia Guvernului si au sesizat inclusiv Comisia Europeana cu privire la acest aspect. Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania (UNSAR) a anuntat ca plafonarea tarifelor RCA incalca principiul pietei libere, concurentiale, prevazut de Constitutia Romaniei, dar si o serie de reglementari europene, sesizand Comisia Europeana cu privire la aceste aspecte.

UNSAR sustine ca forul european a admis sesizarea transmisa, iar Guvernul are la dispozitie 10 saptamani sa raspunda Comisiei Europene pe aceasta tema si, la randul ei, Comisia are alte zece saptamani la dispozitie sa analizeze raspunsul.

Potrivit UNSAR, normele europene interzic atat plafonarea unor tarife in absenta unui sistem general de control al preturilor, cat si posibilitatea de a aplica tarife ca element de sprijin sau protectie pentru o anumita industrie.