Friday, February 22, 2013

Preluare masina in leasing, fara contract cu finantatorul: Ce riscuri sunt?

Intrebare: Anul trecut am preluat un autoturism care era cumparat in leasing, eu facand preluarea de la acea persoana precum si cu acordul firmei de leasing. Preluarea s-a facut prin notariat iar ratele urmau sa le platesc firmei respective iar aceasta sa vireze banii catre firma de leasing. In luna iunie si iulie anul 2011 am descoperit ca desi eu am trimis banii la timp firma de la care am preluat masina, aceasta nu achitase mai departe banii un total de 1000 euro. S-a mers pana in prezent cu aceasta situatie, eu achitand ratele ulterior direct la firma de leasing, dar intre timp penalitatile la suma mai sus mentionata s-au dublat iar banii nu i-am mai putut recupera. 

Daca firma de leasing le reziliaza contractul ii obliga intr-un fel sau altul sa plateasca prin acele bilete la ordin care le au sau(desi ei spun ca au intrat in insolventa de plata) sau trebuie sa le achit eu gaura produsa desi eu acesti bani i-am mai dat odata? Exista posibilitatea sa imi ia masina, desi eu am platit in continuare ratele la timp? Ce as putea sa fac?

Raspuns: Din informatiile prezentate, inteleg ca masina a fost preluata de la locatar (societatea care a cumparat masina in leasing), fara a se incheia un contract separat cu compania de leasing. Ratele urma sa le platiti catre locatar, care le vira apoi la firma de leasing.

In acest caz, nu putem vorbi de a preluare a contractului de leasing, ci doar un contract prin care ati preluat dreptul de utilizare al autoturismului (unde probabil se specifica faptul ca veti deveni proprietar la sfarsitul leasing-ului).

Obligatiile asumate prin contractul de leasing cadeau mai departe in sarcina societatii de la care ati preluat masina. Astfel, neplata la timp a ratelor de catre locatar, duce la aparitia penalitatilor, chiar daca v-ati indeplinit obligatiile asumate prin contractul incheiat la notar (banii s-au virat catre locatar, dar nu au fost utilizati pentru plata ratelor). 

Din punct de vedere juridic, societatea de leasing nu isi poate recupera banii decat de la aceasta societate, cu care are contract, iar in caz de restante, poate impune procedura de reposedare a masinii.

Banii platiti si nevirati pentru plata ratelor, inclusiv penalitatile de intarziere, ar putea fi recuperati doar de la societatea de la care ati preluat masina. 

O solutie ar fi sa incercati sa negociati cu societatea de leasing ca penalitatile sa fie anulate. Daca suma datorata (sold + penalitati) este mai mare decat valoarea de piata a masinii, firma de leasing s-ar putea sa fie dispusa sa face concesii, decat sa treaca la reposedarea masinii. Revanzarea masinii s-ar putea face la preturi mult mai mici decat suma datorata si astfel ar suferi pierderi mai mari decat penalitatile respective. 

Pentru a evita aparitia unor astfel de probleme ar fi fost recomandat sa solicitati preluarea contractului de leasing, o data cu preluarea masinii.

No comments:

Post a Comment