Friday, November 7, 2014

Rezultatele Petrom dau peste cap planurile FP

Pe fondul scaderii preturilor la titei pe plan mondial, profitul net al Petrom dupa trimestrul al treilea s-a contractat cu 34% stricand socotelile managerilor Fondului Proprietatea ce cautau de ceva vreme exitul din companie. 

Profiturile conjunctural mai mici pot fi folosite si drept argument impotriva cresterii redeventelor de anul viitor.

Vanzarile OMV Petrom au scazut cu 11% in primele 9 luni ale anului fata de perioada similara a anului trecut iar profitul net cu 34%, pana la 2,4 miliarde lei. La nivel de grup (OMV), profitul net inainte de impozitare (EBIT) s-a redus la randul sau cu 24%, pana la echivalentul a 3,4 miliarde lei.
Evolutia profitului Petrom tine strict de declinul preturilor pe piata globala, cu titeiul ieftinindu-se recent pana sub 80 dolari/baril, productia Petrom ramanand insa relativ constanta (49 milioane bep-barili echivalent petrol, aici intrand si productia de gaze).

Un detaliu care sare ochi din comunicatul Petrom, din perspectiva politicii de redevente aplicata de Guvern din 2015: costul mediu de productie al companiei a crescut in intervalul ianuarie-septembrie cu 18%, de la 14,76 dolari/bep la 17,36 dolari/bep, in timp ce pretul mediu realizat la nivel de grup a scazut cu 2%, de la 96,54 dolari/bep la 94,13 dolari/bep. 

Mai exact, e mult mai ieftin sa produci in Romania in continuare, fapt ce nu rezulta deloc din redeventele actuale, unele dintre cele mai mici din Europa.

Pariati pe rubla?

Moneda ruseasca a scazut cu 25% din vara, pe fondul reducerii preturilor la petrol si aprecierii globale a dolarului. Cum preturile mici la petrol nu pot fi mentinute pe termen lung, fiind un rezultat al dezechilibrarii raportului cerere-oferta (Arabia Saudita si-a majorat productia intr-un efort conjugat de pedepsire a Rusiei demarat de lumea occidentala), pariul pe rubla se poate dovedi curand castigator.

In vara lui 2008 pretul petrolului se apropia de 150 de dolari/baril si putini se indoiau ca nu va atinge 200 dolari relativ repede. A fost insa 40 dolari in acelasi an, odata cu acutizarea crizei. 
Daca la inceputul lui 2008 am avut o bula speculativa terminata apoi prin efectul de pendul, in 2014 scaderea pretului petrolului tine mai degraba de pedepsirea Rusiei pentru criza din Ucraina, Arabia Saudita, un aliat traditional al SUA, majorand productia inexplicabil. 

Cum petrolul reprezinta totusi o resursa cu o rata destul de rapida de epuizare, preturile mici nu se pot mentine pentru o perioada lunga asa ca rubla, o moneda afectata de scaderea preturilor la petrol (Rusia este printre principalii exportatori) si sanctiunile impuse Rusiei, isi poate reveni destul de repede.

Rubla s-a depreciat cu 25% din vara iar banca centrala din Rusia a decis majorarea dobanzii de politica monetara pana la 9,5% (pariurile speculative contra rublei devin scumpe prin costurile cu diferentialul de dobanda), iar recent a anuntat ca va grabi trecerea la flotarea libera a cursului.

BCE preia supravegherea bancilor din zona euro

Din luna noiembrie 2014, Banca Centrala Europeana (BCE) si-a preluat atributiile de supraveghetor al celor mai mari banci din zona euro.

Mecanismul de Supraveghere Unica este un nou sistem de supraveghere bancara, format din BCE si autoritatile nationale din statele participante. 
Obiectivul sau este sa contribuie la siguranta si stabilitatea institutiilor de credit si sa asigure o supraveghere dupa aceleasi reguli a bancilor.

BCE va monitoriza direct 120 de grupuri bancare, care impreuna cumuleaza 82% din activele sectorului bancar al zonei euro. Restul de peste 3.500 de banci vor fi supravegheate de autoritatile nationale, care vor urma standardele impuse de BCE.

Consumatorii vor fi avertizati la ATM asupra comisioanelor platite

Consumatorii care efectueaza tranzactii la ATM vor fi avertizati pe ecranele acestora in legatura cu nivelul comisioanelor platite pentru realizarea acelor operatiuni, conform unui ordin emis de ANPC.

“Institutiile de plata care presteaza servicii de acceptare la plata prin intermediul cardurilor de debit si al cardurilor de credit emise in Romania, la terminalele ATM aflate pe teritoriul Romaniei, au obligatia de a informa consumatorii asupra tuturor comisioanelor, tarifelor, spezelor si oricaror altor tipuri de costuri pe care trebuie sa le suporte consumatorul in legatura cu operatiunile derulate la ATM, in ordinea efectuarii acestora”, potrivit ordinului.

Pe ecranul ATM-urilor vor fi inscrise toate informatiile legate de costurile fiecarei operatiuni efectuate: eliberare de numerar, transfer intre conturi, plata facturi sau oricare alt serviciu solicitat in mod expres de consumator prin intermediul ATM, inainte de momentul efectuarii acestuia. 
Consumatorii vor avea posibilitatea de a renunta la efectuarea tranzactiei, daca aceasta nu este oferita in mod gratuit, prin apasarea unui buton de anulare a respectivei operatiuni.

Informatiile trebuie sa fie indicate in mod vizibil si intr-o forma neechivoca, usor de citit. Inaltimea literelor si a cifrelor pentru afisarea informatiilor specifice privind costurile operatiunii trebuie sa fie egala cu a celorlalte caractere, aflate pe ecran.

Pentru cardurile de debit sau de credit costurile se vor afisa in forma procentuala pentru fiecare operatiune de plata si, dupa caz, se va afisa si suma minima de plata, in cazul in care operatiunea este efectuata la bancomatul bancii emitente a cardului.

Pe de alta parte, daca se utilizeaza bancomatele altor banci, consumatorii vor fi primi o avertizare care face referire la comisioanele existente in contract.

In cazul blocarii sau retinerii cardului la bancomatele proprii, banca are obligatia in acelasi timp sa informeze consumatorii, prin semnal video de avertizare pe ecranul terminalului asupra termenul maxim in care consumatorii pot reintra in posesia cardului si sa indice numarul de telefon pe care trebuie sa il apeleze in aceasta situatie, precum si intervalul orar in care pot contacta banca.

Ordinul nu intra imediat in vigoare, ci la 120 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei.

ASF creste transparenta politelor RCA

Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) a adoptat un set de masuri prudentiale in vederea protectiei asiguratilor. Politele RCA vor fi mai strict reglementate.

De la 1 ianuarie 2015, normele RCA prevad ca asiguratorii RCA au obligatia de a practica aceeasi prima de asigurare indiferent de canalul de distributie utilizat.

Totodata, este interzisa acordarea oricaror avantaje colaterale asiguratilor la incheierea unei polite de asigurare RCA.

Oferta asiguratorului trebuie sa fie valabila pentru o perioada de minimum 3 zile si trebuie sa contina in mod obligatoriu informatii despre  comisionul de intermediere sau cheltuiala medie de achizitie directa.
In plus, oferta trebuie sa contina criteriile specifice clientului care sunt utilizate pentru determinarea primei de asigurare, inclusiv raspunsurile oferite de catre potentialul asigurat.

Normele interzic modificarea tarifelor de prima mai devreme de 12 luni de la ultima modificare, iar asiguratorul trebuie sa stabileasca tarifele astfel incat sa se acopere toate obligatiile ce decurg din incheierea contractelor de asigurare RCA. Nu este premisa acoperirea pierderilor pe RCA din alte forme de asigurare.

Asiguratorii au obligatia sa efectueze analize trimestriale privind nivelul cheltuielilor de achizitie inregistrate si sa adopte masurile care se impun pentru a asigura concordanta politicilor de achizitie cu obligatiile asumate prin politele incheiate. 

ASF isi rezerva dreptul ca, pe baza analizei indicatorilor raportati, in scopul protejarii asiguratilor/pagubitilor, sa intervina prin limitarea comisionului de intermediere.

Intermediarii au obligatia de a incasa prima de asigurare pentru RCA direct in contul asiguratorului, iar in cazul platilor in numerar sa vireze integral in contul societatii de asigurare prima incasata aferenta politelor RCA in cel mult 5 zile lucratoare de la data incasarii.

Asiguratorul trebuie sa restituie diferenta de prima de asigurare RCA in cazul rezilierii politelor (spre exemplu transferul dreptului de proprietate asupra vehiculului) in termen de maximum 10 zile.

In ceea ce priveste daunele, norma permite externalizarea activitatii de constatare si lichidare a daunelor RCA.

In cazul daunelor totale, stabilirea valorii reale a vehiculului se va face pe baza sistemelor de specialitate (eliminandu-se grila de uzura). La o dauna partiala, despagubirile se vor limita la nivelul preturilor practicate de reprezentantele auto din Romania.

ASF a modificat si norma privind procedura de solutionare a petitiilor, pentru a permite solutionarea mai rapida si eficienta a reclamatiilor. In cazul solicitarilor intemeiate de prelungire a termenelor de transmitere a documentatiilor solicitate de catre ASF, limita temporala se reduce de la 7 zile lucratoare la 5 zile calendaristice.