Tuesday, June 13, 2017

Guvernul a detaliat procedura insolventei personale

Procedura privind insolvanta personala prinde contur dupa aparitia normelor de aplicare a legii, care ar trebui sa intre in vigoare la data de 1 august. Prin norme sunt stabilite modalitatea de desfasurare a sedintelor de conciliere, modul de comunicare cu debitorul si creditorii, dar si componentele planului de rambursare.

Deschiderea procedurii de insolventa se va face pe baza unei cereri depuse la comisia de insolventa din judetul in care isi are domiciliul sau resedinta de cel putin 6 luni. 

Cererea se poate depune personal sau prin posta, cu confirmare de primire sau pe e-mail cu semnatura electronica certificata. 

In termen de 5 zile de la data primirii cererii, va fi organizata "o sedinta de ascultare" a debitorului. Daca debitorul este persoana cu handicap auditiv sau surdocecitate, ascultarea va fi realizata cu asigurarea unui interpret in limbaj mimicogestual. 

Ulterior, administratorul procedurii va verifica datoriile, in baza informatiilor transmise atat de creditori, cat si de debitori. Creantele exprimate sau consolidate in valuta vor fi inregistrate intr-un tabel preliminar la valoarea lor in lei, la cursul Bancii Nationale la data deschiderii procedurii insolventei, exceptand cazurile in care legislatia speciala cuprinde prevederi diferite.

Planul de rambursare prezentat de administratorul procedurii de insolventa trebuie sa fie fezabil si sa tina cont de perspectivele reale de redresare si circumstantele aplicabile debitorului. In acest sens, normele metodologice aprobate de Guvern detaliaza reperele la care comisia de insolventa la nivel central se va raporta pentru stabilirea nivelului de trai rezonabil si pentru evaluarea nevoilor de locuit ale debitorilor si familiilor acestora, in situatia insolventei persoanelor fizice. 

Cum se stabileste nivelul de trai rezonabil?

La stabilirea planului de rambursare se va tine cont de: 

- valoarea cosului minim lunar de consum, stabilit in baza informatiilor primite de la Institutul National de Statistica si/sau Institutul pentru Calitatea Vietii; 
- particularitati de ordin financiar, structura pietei fortei de munca; 
- valoarea minima a cheltuielilor profesionale si/sau de scolarizare; 
- pretul utilitatilor, al alimentelor si al produselor de baza; 
- componenta si structura familiei debitorului, tinand cont si de persoanele aflate in intretinerea debitorului si de cele cu care convietuiesc; 
- existenta unor situatii speciale de sanatate, integritate fizica, dizabilitati in cazul debitorului ori al persoanelor aflate in intretinere sau cu care convietuiesc; 
- cheltuielile minime legate de functionarea si intretinerea unui vehicul indispensabil; 
- cheltuielile minime necesare pentru cresterea, ingrijirea si educarea copilului aflat in intretinerea debitorului, raportat la varsta copilului; 
- exigentele minimale ale unei locuinte convenabile pentru debitor si persoanele aflate in intretinerea sa sau cu care convietuieste. 

Planul de rambursare astfel elaborat este transmis comisiei de insolventa de catre administratorul procedurii, pentru a fi evaluata fezabilitatea lui, in termen de 15 zile.

Actul normativ stabileste, totodata, ca sedintele de conciliere intre creditor si debitor trebuie sa serveasca exclusiv intereselor legitime ale partilor si ca niciuna dintre parti nu poate impune celeilalte parti o solutie. 

Legea insolventei persoanelor fizice a fost adoptata de Parlament in mai 2015 si ar fi trebuit sa intre in vigoare la finalul aceluiasi an. Insa aplicarea Legii a fost amanata in doua randuri, atualul termen de aplicare fiind 1 august 2017. 

Guvernul a justificat, la finalul anului trecut, amanarea cu inca 7 luni a intrarii in vigoare a acestui act normativ prin faptul ca, pentru aplicarea lui, este nevoie "de un sistem complex": infiintarea a 42 de comisii de insolventa la nivel teritorial, a aparatului tehnic necesar si adoptarea normelor de aplicare a legii. 

Potrivit actului normativ, romanii care au datorii pe care nu le mai pot sustine vor avea posibilitatea sa-si declare falimentul personal. Acestia vor beneficia de doua proceduri: una administrativa, care prevede ca, in fata unei comisii de insolventa, isi vor putea face un plan de reesalonare a datoriilor pe 5 ani, si o procedura de lichidare in fata instantelor de judecata.