Thursday, August 10, 2017

Minunea a tinut 8 luni: supraacciza la carburanti revine

Promisiunile mult trambitate in campania electorala sunt uitate rand pe rand. Dupa numeroasele facilitati pierdute pe parcurs, guvernantii isi incalca si cea mai “apasata” promisiune, aceea ca nu vor majora taxele. Ministerul Finantelor Publice a elaborat un proiect de Ordonanta care contine, printre altele, o acciza suplimentara la carburanti. 

Aceasta urmeaza sa se aplice de la data de 1 septembrie 2017. 

Pe de alta parte, proiectul contine eliminarea impozitului pe dividende de la 1 ianuarie 2018, dupa ce acesta a fost redus de la 16% la 5% la 1 ianuarie 2016. 


Cu alte cuvinte, cum spune un cunoscut consultant fiscal, statul ia de la saraci (pentru ca majorarea pretului carburantilor, inevitabila dupa cresterea accizelor, se transpune in pretul tuturor produselor care necesita transport) si da la bogati (cei care detin actiuni in companii). 

In aceste conditii, conform noilor taxe anuntate de minister, accizele la carburanti ar putea reveni la nivelul din anul 2016, cel dinaintea eliminarii supraaccizei instituite de guvernul Ponta in 2012, de 0,7 eurocenti pe litru (de la 1 ianuarie 2017). 

Cum isi justifica Finantele propunerea?

Ministerul Finantelor justifica majorarea accizelor prin faptul ca au scazut incasarile la buget din aceasta taxa cu 634,3 milioane de lei, iar preturile la motorina sunt printre cele mai mici din Uniunea Europeana, dupa Luxemburg si Bulgaria. 

'Scaderea nivelului accizelor pentru benzine si motorine a vizat in principal contracararea fenomenului de alimentare cu combustibil in alte state membre care practicau niveluri ale accizelor inferioare celor din tara noastra si, prin urmare, aveau preturi la pompa mai scazute. In prezent, urmare analizei efectuate in ceea ce priveste nivelurile accizelor practicate de statele membre, se constata ca Romania are printre cele mai scazute niveluri ale accizelor, aproape de nivelurile minime prevazute de legislatia Uniunii Europene. Astfel, Romania a ajuns in iulie 2017 sa inregistreze cel mai mic pret al benzinei Euro-95 din Uniunea Europeana (0,997 euro pe litru cu taxe) si al treilea cel mai mic pret pentru motorina (0,977 euro pe litru cu taxe), dupa Luxemburg (0,955 euro pe litru) si Bulgaria (0,961 euro/litru)', se mentioneaza in proiectul citat. 

De asemenea, spune institutia, ponderea taxelor in preturile de piata ale carburantilor este mai redusa in prezent in Romania comparativ cu alte tari din regiune, precum Austria (60% in cazul benzinei si 55% in cazul motorinei), Polonia (57% in cazul benzinei si 54% in cazul motorinei) sau Bulgaria (53% pentru benzina si 51% pentru motorina). 

In ceea ce priveste eliminarea impozitului pe dividende de la 1 ianuarie 2018, Ministerul nu prezinta nicio justificare. In schimb, institutia precizeaza ca se elimina si impozit pe venitul din dividende obtinut din Romania de persoanele fizice nerezidente si juridice straine, rezidenti intr-un stat membru al UE sau intr-un stat cu care Romania are incheiata o conventie pentru eliminarea dublei impuneri. In schimb, se mentine cota de impunere de 5% aplicata veniturilor din dividende pentru persoanele fizice nerezidente si juridice straine, rezidente in alte jurisdictii. 

Totodata, actul normativ propune scutirea de la plata impozitului pe venit, incepand cu data de 1 ianuarie 2018, pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor precum si din activitati independente obtinute din exercitarea profesiei de medic.