Tuesday, March 22, 2016

Doua treimi din reclamatiile pe asigurari, considerate intemeiate de ASF

Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) a primit, in 2015, 15.890 de petitii privind activitatea societatilor de asigurare. Dintre acestea, a analizat si solutionat 9.284, 62% in favoarea petentilor. Mai mult de doua treimi dintre acestea s-au finalizat prin plata despagubirilor solicitate in dosarele de dauna deschise, anunta ASF. 
Numarul petitiilor totale, pe asigurari, a scazut, in 2015, cu aproape 20% fata de nivelul din 2014, insa continua sa reprezinte circa 90% din petitiile primite de ASF de la consumatorii de produse financiare nebancare. 

„Comparativ cu varful din 2013, numarul petitiilor unice a scazut cu 31%, 2015 fiind al doilea an consecutiv de reducere a sesizarilor transmise de asigurati”, se mai arata in comunicatul ASF. 

Reclamatiile pe RCA si Carte Verde, in scadere cu 25%, raman cele mai frecvente

Reclamatiile privind asigurarile auto RCA si Carte Verde raman cele mai frecvente, cu o pondere de aproape 72,6% din totalul petitiilor din asigurari, desi au scazut cu 25% fata de 2014. 

Si numarul reclamatiilor legate de asigurari CASCO s-a diminuat cu aproape 37%, in timp ce segmentul asigurarilor de incendii si alte daune la proprietati a consemnat o scadere a reclamatiilor cu 20,5%. Cat priveste produsele de asigurari de viata, numarul petitiilor a scazut cu 10,3%, mai reiese din datele ASF. 

Asiguratii reclama in special problemele legate de plata despagubirilor

Aproape 84% din petenti au reclamat neplata sau plata partiala a despagubirilor/valorilor de rascumparare solicitate de asigurati. In 2014 acestea erau problemele reclamate de 95% din petenti.

„Alte sesizari au vizat recalcularea valorii despagubirilor, nerespectarea conditiilor contractuale sau a normelor RCA. De asemenea, in demersurile de solutionare a petitiilor, ASF a constatat deficiente precum incarcarea eronata in baza de date CEDAM a platilor dosarelor de dauna RCA, nepreluarea clasei de bonus-malus de la vechiul vehicul pentru un autovehicul nou, practici incorecte privind vanzarea on-line a politelor RCA”, se subliniaza in comunicatul citat. 

In plus, cvasitotalitatea reclamatiilor vizeaza activitatea societatilor de asigurare, mai putin de 1% fiind impotriva brokerilor.

Trei companii au strans jumatate din reclamatii

Mai mult de jumatate din petitiile unice primite de ASF au vizat trei societati de asigurare: City Insurance, cu o pondere de 20,7%, Euroins – 16,3% si Astra – 14,4%, aceasta din urma iesind de pe piata dupa ce la 27 august 2015 a ramas fara autorizatie de functionare. 

„De asemenea, in octombrie 2015 societatea Euroins a intrat in procedura de redresare financiara pe baza de plan. 
Daca in 2014, Euroins si Astra concentrau aproape 60% din petitiile trimise de asigurati, in 2015 ponderea celor doua societati s-a redus la 30,7%, desi pe numele Astra au continuat sa fie inregistrate 1.334 de petitii pana la ridicarea autorizatiei”, mentioneaza ASF. 

A crescut numarul de petitii pe RCA la City, Carpatica, Asirom si Generali 

Dintre cei noua asiguratori care continua sa activeze pe piata RCA, patru au inregistrat anul trecut cresteri ale numarului de petitii care au ajuns la ASF, in comparatie cu 2014: City Insurance (+125%), Carpatica Asig (+56,2%), Asirom (+30,9%) si Generali (+32%). Societatea Carpatica Asig s-a aflat in 2015 in procedura de redresare financiara, insa in absenta unor progrese in remedierea situatiei, ASF a decis, pe 25 ianuarie 2016, aplicarea masurilor de rezolutie.

In acelasi timp, numarul petitiilor a scazut in cazul a cinci asiguratori: Euroins (-64,6%), Uniqa (-62%), Omniasig (-13,5%), Allianz - Tiriac (-11,7%) si Groupama (-1,7%).

La pensii private, clientii continua sa reclame repartizarea aleatorie

Piata pensiilor private a generat anul trecut 1.256 de petitii inregistrate la ASF, avand o pondere de 7% din totalul petitiilor pe 2015. Mai mult de jumatate dintre petenti au solicitat informatii privind apartenenta la fondurile de pensii administrate privat, in conditiile in care majoritatea participantilor noi la Pilonul II de pensii intra in procedura de repartizare aleatorie.

De asemenea, Autoritatea a primit 758 de petitii care au vizat entitati de pe piata de capital, reprezentand 4,2% din total. Nerespectarea drepturilor actionarilor a fost reclamata in circa 50% din sesizari, in contextul lichidarii pietei RASDAQ.

La nivelul celor trei piete supravegheate - piata asigurarilor, piata pensiilor private si piata de capital, ASF a inregistrat anul trecut 17.904 petitii, in scadere cu peste 16% fata de 2014.

CE: Directiva 17 incurajeaza aplicarea unor practici de creditare responsabile

Termenul de transpunere a Directivei Europene 17/2014 privind creditele ipotecare la nivel european a expirat luni, insa in Romania este inca in stadiul de discutii. Potrivit Comisiei Europene, actul normativ are ca obiectiv introducerea unor practici de creditare responsabile. 

Comisia sustine, prin intermediul unui comunicat de presa, ca aceasta reglementare are drept obiectiv imbunatatirea protectiei consumatorilor pe teritoriul Uniunii Europene.

„Acesta este un pas important spre imbunatatirea accesului la informatii pentru consumatori si pentru incurajarea unor practici de creditare responsabile", a declarat comisarul european pentru Servicii Financiare, Jonathan Hill.

Directiva 2014/17/EC mentioneaza, in mod expres, ca prevederile sale nu se aplica contractelor incheiate inainte de 21 martie 2016.

In schimb, actul european contine mentiuni cu privire la posibilitatea ca un debitor aflat in dificultate financiara sa poata sa isi stinga complet datoria la banca prin predarea imobilului depus garantie pentru credit (darea in plata). 

Directiva contine masuri pentru protejarea consumatorilor vulnerabili


Astfel, in baza noului act normativ, consumatorii vor beneficia de informaii mai clare si mai inteligibile odata cu introducerea unor formulare standardizate la nivel european, care vor permite debitorilor sa inteleaga mai bine riscurile asociate cu contractarea unui credit ipotecar. In plus, aceste formulare vor ajuta clientii sa compare ofertele din piata in cautarea produsului care sa raspunda cel mai bine nevoilor lor si care sa fie la cel mai bun pret.

Actul european contine si prevederi pentru protejarea celor mai vulnerabili consumatori, care vor fi protejati de supra-indatorare prin standarde de evaluare a credibilitatii aplicantilor , valabile la nivel european. 

De asemenea, Directiva introduce principii pentru autorizarea si inregistrarea intermediarilor de credite. Acei intermediari de credite care respecta un nou cod de conduita vor dobandi acces la un numar mai mare de consumatori potentiali de pe piata unica.