Wednesday, March 4, 2015

Veniturile din castigurile de capital trebuie declarate pana pe 25 mai

Persoanele fizice care au obtinut in 2014 venituri din transferul titlurilor de valoare, altele decat partile sociale si valorile mobiliare in cazul societatilor inchise, sunt obligati sa depuna Declaratia privind veniturile realizate din Romania (formularul 200), pana la data de 25 mai 2015. 

In caz contrar, contribuabilii risca amenzi cuprinse intre 50 si 500 de lei.  

Declaratia va fi completata pe baza informatiilor primite de la intermediarii acestor tranzactii, care trebuiau sa calculeze castigurile sau pierderile contribuabililor si sa le trimita aceste date pana pe 28 februarie.

Pentru acest gen de tranzactii, efectuate in cursul anului fiscal, fiecare intermediar are obligatia sa calculeze castigul/pierderea la fiecare tranzactie efectuata pentru contribuabil si sa transmita, in forma scrisa, pana in ultima zi a lunii februarie a anului curent informatiile privind totalul castigurilor/pierderilor pentru tranzactiile efectuate in cursul anului anterior. 

Formularul 200 se completeaza de catre contribuabili sau de catre imputernicitii acestora si se depune direct la registratura organului fiscal sau la oficiul postal, prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire.

Declaratia poate fi depusa si prin mijloace electronice de transmitere la distanta, prin utilizarea serviciului de depunere declaratii on-line, existent pe portalul: e-guvernare.ro.

”Depunerea formularului 200 dupa data de 25 mai 2015, precum si nedepunerea acestuia se sanctioneaza cu amenda contraventionala cuprinsa intre 50 si 500 de lei”, se precizeaza ANAF.

Numarul insolventelor s-a injumatatit in ianuarie, la 930 de dosare

Numarul firmelor care au intrat in insolventa in luna ianuarie s-a redus la jumatate fata de prima luna a anului trecut, la 930 de dosare, de la 2.054, insa in aceeasi perioada s-au inmatriculat peste 8.500 de firme noi, tot in scadere, insa doar cu 0,16%. 

In prima luna a acestui an s-au inregistrat in Bucuresti cele mai multe intrari in incapacitate de plata, aproape un sfert din total, respective 220 de firme, potrivit Oficiului National al Registrului Comertului. Capitala este urmata de Constanta (58) si Bihor (48), in timp ce in Giurgiu (3), Bistrita Nasaud (4) si Neamt (4%) au fost cele mai putine firme care au ajuns in situatia de a nu-si putea plati datoriile.

In perioada mentionata, in toate judetele a fost consemnata o scadere a insolventelor, cu exceptia Bacaului, unde au crescut cu peste 100%, la 41 de firme, si judetului Constanta, cu 16%, la 58 de firme. Scaderile variaza de la 90,24% in Bistrita-Nasaud la 6% in Maramures.

Structura pe domenii de activitate arata o mentinere in topul insolventelor a firmelor din comert (350), constructii (132) si industria prelucratoare (100).

De asemenea, in perioada analizata au fost radiate aproape 6.500 de firme, cu 10% mai putine decat in ianuarie 2014, in timp ce 1.611 firme au fost suspendate, in scadere cu 22,6%.
Si inmatricularile de noi firme au scazut, insa cu un ritm mult mai redus, de 0,16%, la 8.501 de societati. Cele mai multe firme infiintate au ca obiect de activitate comertul (2.486), activitati profesionale, stiintifice si tehnice (906) si constructii (802).

Firmele care inlocuiesc bonul fiscal cu alt document risca penalitati

Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) avertizeaza firmele care au obligatia de a emite bonuri fiscale ca la va penaliza in cazul in care nu inmaneaza bon fiscal clientilor sau le inmaneaza alte documente care atesta plata contravalorii bunurilor achizitionate sau serviciilor prestate. 
Firmele care tin o evidenta dubla risca suspendarea activitatii.

Potrivit unui comunicat al institutiei, inspectorii ANAF vor penaliza firmele unde vor descoperii ca in locul bonului fiscal clientului i se elibereaza un alt document, cum ar fi nota proforma, nota de consum, bonuri nefiscale, 

In plus, ANAF atrage atentia operatorilor economici ca tinerea unei evidente duble, inclusiv prin mijloace informatice, a activitatii prestate este sanctionata drastic de legislatia in vigoare, sanctiunea putand ajunge pana la suspendarea activitatii in punctul de lucru si sigilarea acestuia pentru o perioada cuprinsa intre o luna si 3 luni.

Banca Romaneasca poate acorda credite Prima Casa de 124 de milioane de lei in 2015

Banca Romaneasca dispune de un plafon de garantare in valoare de 62 milioane de lei pentru programul Prima Casa, pana la finalul anului 2015, astfal ca va putea acorda credite in cadrul programului in valoare de 124 de milioane de lei in acest an.
”In 2014, valoarea medie a creditelor a fost de 157.000 de lei (echivalentul a 35.000 de euro). Cea mai mare cerere a fost inregistrata pentru apartamentele cu doua si trei camere din marile orase”, a declarat Dan Grigoriu, director Divizia Produse si Segmente Retail Banca Romaneasca.

Dobanda pentru creditele acordate de Banca Romaneasca in programul Prima Casa este formata din ROBOR la 3 luni plus o marja fixa de 2,5%.

Pentru achizitia locuintelor finalizate, inclusiv cele construite si date in exploatare de catre Agentia Nationala pentru Locuinte (ANL), valoarea maxima finantata este, potrivit reglementarilor in vigoare, de 57.000 de euro (echivalentul in lei), iar pentru creditele de achizitie a locuintelor noi, limita maxima este de 66.500 de euro (echivalentul in lei). 

Clientii Bancii Romanesti beneficiaza de un avans de minimum 5% din valoarea imprumutului, nivelul minim legal, lipsa comisioanelor, preaprobare financiara valabila 90 de zile calendaristice.

De la inceputul programului guvernamental Prima Casa, in 2009, si pana la finalul lunii ianuarie 2015, Banca Romaneasca a acordat peste 5.500 de credite.

ASF a primit 20.000 de reclamatii din piata asigurarilor in 2014

Autoritatea de Supraveghere Financiara a primit, anul trecut, aproape 20.000 de reclamatii in sectorul asigurarilor, din partea a aproximativ 12.700 de clienti. 

Cele mai multe reclamatii vizeaza asigurarile general, in special RCA si Carte Verde, iar companiile Euroins, Asta si Uniqa au cumulat 66% din reclamatiile inregistrate la ASF in 2014, insa numarul acestora este in scadere fata de anul trecut. 

“In anul 2014, Directia Protectia Asiguratilor din cadrul ASF a primit, in total, 19.828 de petitii, din care au fost inregistrate in mod unic pe petent, analizate si solutionate 12.696 de petitii transmise de catre asigurati/pagubiti. Restul petitiilor au avut ca obiect: solicitari trimise de catre service-urile auto (706), reveniri/completari la petitii deja analizate (943), solicitari care nu intra in sfera de competenta a ASF (267), solicitari referitoare la obiectul de activitate al altor directii de specialitate din cadrul ASF si care au fost predate la directiile de specialitate (26). Au fost inregistrate si petitii care au fost clasate in conformitate cu prevederile OG 27/2002 in numar de 4.648”, se arata într-un comunicat al ASF.

Potrivit ASF, petitiile depuse impotriva Euroins s-au ridicat la 4.269, Astra - 3.128, Uniqa Asigurari - 974, City Insurance 855, Omniasig VIG - 815, Asirom VIG - 738, Carpatica Asig - 637, Allianz -Tiriac - 454, Groupama - 239 si Generali Romania 166.

Din cele 12.696 petitii înregistrate în mod unic pe petent, un numar de 9.316, reprezentând 73,38% din totalul anului 2014, au fost solutionate în favoarea petentilor, in crestere cu 3,77% fata de anul precedent.

Cele 12.696 petitii reprezinta 1,5% din numarul total de daune avizate de catre asiguratori - 847.296 si 0,08% din numarul total al contractelor de asigurare aflate in vigoare la sfarsitul anului 2014, respectiv 15,26 milioane.

Anul trecut, cea mai mare pondere au detinut-o petitiile înregistrate pe clasa asigurarilor generale, cu un numar de 12.512, reprezentând 98,55% din total. Acestea au inregistrat o scadere de 5,89% fata de 2013.
“Aspectul cel mai des reclamat de catre petenti in anul 2014 a fost neplata sau plata partiala a despagubirilor/valorilor de rascumparare solicitate de catre asigurati/pagubiti - 12.073 de cazuri, acestea reprezentand un procent de 95% din total. Printre alte aspecte sesizate s-au numarat si solicitari de recalculare a valorii despagubirilor, respectiv nerespectarea conditiilor contractuale sau a normelor RCA. Din cele 12.073 petitii prin care s-a reclamat neplata despagubirilor au fost solutionate favorabil petentilor 8.995 cazuri, reprezentând 75% din total, dupa cum urmeaza: prin plata integrala (64% din total) sau plata partiala (11% din total) a despagubirilor solicitate”, se mai spune în comunicat.

In cadrul categoriei asigurarilor generale, ponderea cea mai importanta o detin petitiile inregistrate pe clasa asigurarilor obligatorii de raspundere civila auto RCA si Carte verde, cu un numar de 8.990, reprezentand 70,81% din totalul anului 2014, in scadere cu 2,78% fata de anul 2013.

Pe clasa asigurarilor facultative CASCO s-au inregistrat 2.681 petitii in anul 2014, in scadere cu 9,15% fata de anul 2013, in timp ce pe clasa asigurarilor de incendii si alte daune la proprietati s-a inregistrat o scadere cu 24,4% in anul 2014.

Pe clasa asigurarilor de viata s-a constatat o crestere cu 2,22% a numarului de petitii inregistrate in 2014 fata de 2013.

Pe clasa asigurarilor obligatorii auto, au fost solutionate in favoarea petentilor un numar de 7.170 petitii (79,76% din totalul de 8.990 inregistrat pe aceasta clasa). Pe clasa asigurarilor facultative CASCO au fost solutionate în favoarea petentilor un numar de 1.828 petitii, reprezentând 68,18% din totalul înregistrat pe aceasta clasa.

"Din analiza petitiilor primite pentru primele zece societati de asigurare care au inregistrat cele mai multe petitii la ASF, reiese faptul ca, exceptand societatie City Insurance si Allianz-Tiriac care au înregistrat cresteri ale numarului de petitii, cu 36,58%, respectiv 22,37%, celelalte societati de asigurare au înregistrat scaderi ale petitiilor in anul 2014", se mai spune in comunicat.

Separat de cele 12.696 de petitii transmise de catre asigurati/pagubiti, ASF a analizat si 706 solicitari primite din partea unitatilor reparatoare, care au prezentat mandate/imputerniciri din partea pagubitilor, in scadere cu 20,76% fata de anul 2013. Dintre acestea, 395 au fost solutionate favorabil.

Pe piata pensiilor private, ASF a primit in total 941 de sesizari, in scadere cu peste 20% fata de 2013. Principalele deficiente semnalate pe aceasta piata au vizat aderarea in fals a unor persoane la sistemul de pensii privat, utilizarea in fals a unor date personale a unor persoane eligibile sau neeligibile la sistem, incheierea actelor individuale de aderare la un fond de pensii private, cu oferirea necorespunzatoare, incompleta si incorecta a informatiilor necesare despre sistemul de pensii private potentialului participant la sistem.

Pe piata bursiera, ASF a constatat nerespectarea drepturilor actionarilor minoritari, nerespectarea prevederilor legale privind convocarea Adunarii Generale a Actionarilor, vanzarea frauduloasa a portofoliului de actiuni detinute, efectuarea de tranzactii neautorizate, efectuarea de tranzactii si operatiuni pe platforme online (de tip Forex) de catre entitati care nu sunt autorizate de catre ASF.

Pe total, ASF a primit, anul trecut, 21.349 de petitii, dintre care 92,88% au fost inregistrate in sectorul asigurarilor-reasigurarilor (19.828), 4,41% in sectorul pensiilor private (941), iar 2,72% in sectorul instrumentelor si investitiilor financiare (580), precizeaza comunicatul al ASF.