Wednesday, March 9, 2016

ASSAI: Proiectul de Lege a RCA contine prevederi nocive pentru asigurati

Proiectul de modificare a Legii RCA contine o serie de prevederi nocive pentru asigurati, sustine Asociatia Societatilor de Service Auto Independente. Potrivit unui comunicat al Asociatiei, prin aceste modificari, Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) protejeaza companiile, nu clientii. 
Conform comunicatului, una din prevederile defavorabile asiguratilor este cea care sustine incheierea contractului RCA pe o perioada de 12 luni si prelungirea acestuia, de fapt, la fiecare 12 luni, ”daca asiguratul nu denunta contractul RCA cu cel putin 30 de zile inainte de expirarea acestuia”. 

”Cu aceasta prevedere, ASF si asiguratorii urmaresc introducerea unui contract de asigurare multianual, care sa mentina asiguratul RCA captiv cat mai mult timp, la fel cum a fost in cazul contractelor de telefonie mobila (cu clauze de denuntare dovedite a fi abuzive). Este o situatie in care asiguratorul RCA poate atrage asiguratul RCA cu un cost mic de prima, in primul an, urmand sa profite de neatentia asiguratului la termenele de denuntare, iar in anul urmator sa ii majoreze semnificativ prima de asigurare”, se mai arata in comunicatul ASSAI. 

ASF urmareste prelungirea termenului de plata a despagubirii, sustin service-urile auto

In plus, proiectul stabileste ca despagubirea se plateste de catre asiguratorul RCA in maximum 15 zile de la data depunerii ultimului document necesar stabilirii raspunderii si cuantificarii daunei, insa ASSAI sustine ca, astfel, ASF si piata de asigurari urmaresc sa prelungeasca termenul de plata a despagubirii de la 10 zile la 15 zile.

Totodata, in document se mentioneaza ca ”daca asiguratorul RCA nu isi indeplineste obligatiile in termenul prevazut la alin. (1) sau si le indeplineste in mod defectuos, inclusiv daca diminueaza nejustificat despagubirea, se aplica o penalizare calculata pentru fiecare zi de intarziere, prin aplicarea dobanzii Bancii Nationale a Romaniei ROBOR plus o marja anualizata de 30 de puncte procentuale pentru intreaga suma de despagubire cuvenita sau la diferenta de suma neachitata, care se plateste de asigurator”. 

Reprezentantii service-urilor auto nu sunt de acord nici cu aceasta prevedere pentru ca, sustin ei, ”prin acest articol, ASF si asiguratorii urmaresc injumatatirea penalitatilor de intarziere actuale pentru abuzul de neplata sau pentru diminuarea nejustificata a despagubirii”. 

Asociatia a transmis Parlamentului propriile propuneri de modificare a legii


In aceste conditii, ASSAI a transmis catre Parlament un set de propuneri menite sa corecteze noul proiect de lege RCA. ”Propunerile au fost realizate de catre doua echipe mixte de avocati si specialisti in domeniul asigurarilor auto si sunt rezultatul unei analize comparative cu alte legislatii din tari europene, realizate in perioada 29 februarie – 7 martie”, se mentioneaza in comunicat. 


Printre modificarile propuse de Asociatie se numara posibilitatea incheierii unei polite RCA pentru o perioada de o luna sau 12 luni, in functie de nevoia asiguratului; polita RCA sa ramana valabila pana la expirarea termenului chiar si in conditiile in care asiguratul RCA nu a achitat la timp ratele, insa asiguratorul are dreptul sa aplice in acest caz, penalitati de intarziere de 0,2% pentru ziua de intarziere, iar polita RCA sa reprezinte titlu executoriu; posibilitatea suspendarii politei RCA la cererea asiguratului; termenul de plata a despagubirii sa fie de 10 zile calendaristice si nu de 15 zile; penalitatile de intarziere pentru neplata daunelor sa ramana la nivelul actual de 0,2% si nu injumatatite, asa cum a propus ASF.

In plus, ASSAI sustine ca, la solicitarea persoanei prejudiciate, asiguratorul e obligat sa transmita acceptul de plata pagubitului RCA, pentru evitarea stationarii nejustificate in service a autovehiculului pana cand asiguratorul achita despagubirea. De asemenea, orice diminuarea a platii de despagubire trebuie temeinic argumentata in baza unui raport tehnic realizat de catre un expert autorizat si se va realiza intr-un program autorizat de catre producatorul marcii autovehiculului avariat, mai spun reprezentantii Asociatiei. 

Polita RCA trebuie sa acopere si costul cu masina de schimb

Mai mult, in document se sustine ca polita RCA trebuie sa acopere mai multe costuri de despagubire, cum ar fi decontarea inchirierii unui autovehicul similar al celui avariat, pentru perioada in care pagubitul RCA nu isi poate utiliza autovehiculul avariat (similitudine cu legea franceza, germana si austriaca), costuri cauzate de diminuare a valorii bunurilor asigurate dupa efectuarea reparatiei, dar si costuri aferente expertizelor, precum si costuri cu avocati, in situatiile de conflict ce apar in relatia cu societatile de asigurari. 

In plus, in cazul daunelor totale, pagubitul RCA trebuie pus in situatia in care se afla inainte de producerea evenimentului asigurat si astfel, trebuie despagubite si costurile aferente radierii, transportului unui nou autovehicul, precum si a taxei de inmatriculare a unui nou autovehicul.

Sperante pentru pagubitii Astra

Fondul de Garantare a Asiguratilor ar putea incepe platile pentru pagubitii companiei Astra Asigurari in luna aprilie. Curtea de Apel Bucuresti a stabilit primul termen pentru judecarea apelului din dosarul de faliment al companiei pentru data de 24 martie. Daca falimentul va fi confirmat definitiv, Fondul poate incepe platile. 
Potrivit legii, dupa declararea ca definitiva a starii de faliment, Fondul de Garantare a Asiguratilor are la dispozitie trei luni sa plateasca daunele celor care au dosarele de plata definitivate. 

Tribunalul Bucuresti a luat decizia de a confirma starea de faliment a Astra Asigurari pe data de 3 decembrie 2015, dupa ce ASF a depus pe 8 septembrie 2015 cererea pentru deschiderea procedurii. Autorizatia de functionare a societatii a fost retrasa la finele lunii august, dupa ce planul de redresare financiara a esuat.

Dosarele de dauna se depun in continuare la FGA

Cu toate acestea, conform informatiilor transmise recent de lichidatorul societatii, aproximativ 400.000 de polite emise de Astra sunt inca active, iar jumatate din acestea sunt pe RCA. 

Desi initial anuntase ca, din data de 4 martie, nu va mai prelua dosare pentru daunele produse dupa aceasta data, aferente politelor Astra, Fondul de Garantare a Asiguratilor a revenit si a informat clientii ca se va ocupa si de aceste daune, intrucat Autoritatea de Supraveghere Financiara a respins cererea KPMG (lichidatorul societatii) de a prelua aceasta activitate. 

Pana in data de 29 februarie 2016, Fondul de Garantare a inregistrat in evidentele sale un numar de 21.371 de cereri de plata si 9.921 de cereri de deschidere pentru dosare noi de dauna.