Monday, October 17, 2016

Euro incheie saptamana peste 4,5 lei

Leul continua sa se deprecieze in fata principalelor valute si incheie saptamana la un curs peste 4,5 lei/euro.Deprecierea leului a fost chiar mai abrupta in raport cu dolarul american, dar si fata de franc moneda nationala s-a depreciat consistent in aceasta saptamana. 
Astfel, Banca Nationala a Romaniei (BNR) a cotat euro la 4,5016 lei in ultima sedinta a saptamanii, in scadere usoara, cu 0,1%, fata de nivelul precedent, dar peste inchiderea de saptamana trecuta, de 4,4949 lei/euro. 

Dolarul american, cotat indirect in piata romaneasca prin raportare la paritatea euro/dolar, s-a depreciat nesemnificativ, in ultima sedinta, de la 4,0887 lei la 4,0862 lei, dupa ce joi a atins un nivel maxim din 6 iulie. Insa comparativ cu cotatia din vinerea trecuta, cursul este mai mare cu mai mult de patru bani. 

Si francul elvetian a scazut usor in ultima sedinta a saptamanii, la 4,1312 lei, insa ramane, de asemenea, pe apreciere la nivelul saptamanii, dupa ce in urma cu o saptamana era cotat la 4,1160 lei/franc.

O serie de analisti pun deprecierea leului pe seama proiectului de lege privind conversia creditelor din franci elvetieni in lei la cursul istoric, insa Legea nu s-a adoptat, inca, votul final din Camera Deputatilor fiind amanat din lipsa de cvorum.

Internet banking cu portia

Serviciile informatice ale bancilor creeaza tot mai de des probleme clientilor, fie ca este vorba de platile cu cardul la POS, pe internet sau serviciile de internet banking. Reclamatiile referitoare la „surprizele” oferite de sistem sunt tot mai numeroase, desi si anunturile bancilor cu privire la intreruperea acestora pe motiv de „mentenanta” abunda. 
Cel mai rasunator caz recent este cel al ING Bank, ai carei clienti au reclamat, mai frecvent incepand cu luna septembrie a acestui an, disfunctionalitati ale sistemului. Acestea au culminat in data de 10 septembrie cu un incident generat „de un test al sistemului de stingere a incendiilor”, dupa cum a anuntat banca. 

Acesta a facut indisponibile reteaua de bancomate, sistemele de acceptare a cardurilor ING si serviciul Home’Bank timp de mai bine de 10 ore. 

Pagina de Facebook a bancii a fost invadata de mesaje din partea clientilor, iar institutia s-a grabit, atunci, sa anunte rezolvarea problemelor desi mesajele cu sesizarea unor incidente au continuat sa curga, pana in urma cu cateva zile.

Banca a incercat sa compenseze clientii cu „mici atentii”, cum ar fi cumparaturile pe care nu au reusit sa le faca atunci cand a picat sistemul, insa acestea nu au indepartat disconfortul creat.

ING opreste singura sistemul informatic

Pe acest fond de nemultumire a clientilor, banca se grabeste acum sa anunte ca face eforturi astfel incat clientii sa nu mai intampine astfel de probleme. Asa ca, de data aceasta, ii anunta ca va intrerupe singura sistemele mentionate, timp de cateva ore, in noaptea de vineri spre sambata, insa doua saptamani la rand. 

Institutia sustine ca a inceput, impreuna cu furnizorii, un proces etapizat de inlocuire a echipamentelor afectate si de suplimentare a capacitatii de procesare si de stocare a datelor.

"Noile solutii tehnice pe care trebuie sa le aplicam si diversitatea acestora ne obliga sa efectuam modificarile in mai multe faze succesive. Tehnic vorbind, este imposibil sa implementam aceste actiuni de la o zi la alta. Vom face insa aceste schimbari in asa fel incat sa nu iti cream inconveniente", precizeaza ING.

Incidentele si „mentenanta” tin clienti departe de banii lor

Incidentul de la ING nu este, din pacate, singular. In urma cu aproximativ doua saptamani si o serie de clienti ai BRD-Groupe Societe Generale s-au confruntat cu astfel de probleme. 

Acestia s-au plans ca timp de doua zile au intampinat probleme cu functionarea aplicatiilor de internet si mobile banking. Banca a recunoscut problema, insa nu a oferit si compensatii clientilor afectati. 

In plus, la aceste incidente reclamate de clienti se adauga si intreruperilor oficiale. Majoritatea bancilor anunta, cel putin odata la cateva luni oprirea sistemelor informatice pentru lucrari de mentenanta, timp de cateva ore, fapt care creeaza multiple inconveniente clientilor. 

Acestia reclama faptul ca platesc comisionae pentru a avea acces la astfel de servicii dar nu pot beneficia de ele intotdeauna cand au nevoie.