Saturday, April 28, 2018

Ce probleme intampina consumatorii europeni de produse financiare?

Comisia Europeana a publicat studiul privind produsele de investitii de retail care confirma dificultatile cu care investitorii individuali se confrunta in momentul in care vor sa cumpere un astfel de produs. Federatia consumatorilor europeni saluta publicarea studiului, insa considera ca este limitat in constatarile sale. 

Printre altele, studiul constata ca investitorii de retail au acces la o gama larga de produse prin diverse canale de distributie, dar se confrunta cu provocari uriase in ceea ce priveste colectarea de informatii, compararea datelor sau obtinerea de consultanta independenta cu privire la diferitele produse oferite (fonduri de investitii, asigurari sau pensii private)
 

Totodata, costurile pentru categorii de produse similare variaza puternic de la un stat membru la altul. In acelasi timp, investitorii europeni, in majoritatea statelor membre, cauta consiliere in principal din partea unor consilieri dependenti (adica din banci si asiguratori) care tind sa propuna intre doua si trei produse interne. 

“Potentialul noilor modele de distributie bazate pe FinTech este promitator, dar trebuie monitorizat cu atentie”, se subliniaza in raport. 

Studiul ia in calcul prea putine produse de investitii
 
Beter Finance (Federatia  Europeana a Utilizatorilor de Servicii Financiare) sustine ca studiul confirma nevoia urgenta de produse de investitii simple, de mai mare transparenta in ceea ce priveste performanta si costurile acestora, dar si de instrumente independente pentru compararea produselor. 
 
“Studiul dezvaluie o imagine sumbra a acestor aspecte, detaliind obstacolele cu care se confrunta investitorii de retail atunci cand solicita consultanta financiara sau doresc sa cumpere un produs de investitii. Cu toate acestea, studiul este limitat in constatarile sale prin comparabilitatea foarte redusa a costurilor si a comisioanelor produselor de investitii de retail (se concentreaza mai ales pe fondurile de investitii care reprezinta doar 8% din economiile financiare ale gospodariilor din UE) si organizatiile de investitori individuali nu au fost consultate corespunzator”, se arata intr-un comunicat al Federatiei. 

Totodata, reprezentantii consumatorilor atrag atentia asupra faptului ca studiul a fost realizat in 2017, adica inainte de modificari semnificative de reglementare (ex:  MiFID II, PRIIPS, IDD) care au intrat in vigoare sau urmeaza. 

Site-urile pentru compararea produselor, absolut necesare
 
“Studiul CE confirma ceea ce a subliniat BETTER FINANCE de ani de zile: Un investitor individual mediu este coplesit de complexitatea si incertitudinea asociata cu produsele de investitii disponibile. Informatiile de pe site-urile web ale distribuitorilor nu sunt cu adevarat transparente si deloc standardizate in  functie de produs si de tara in care se distribuie. In ceea ce priveste costurile si comisioanele, unii distribuitori fie nu transmit deloc aceasta informatie, fie o prezinta partial. Prin urmare, este dificil pentru investitorii individuali care nu au cunostinte financiare sa gaseasca, sa inteleaga si sa compare aceste informatii, pentru a lua o decizie de investitie informata si pentru a alege un produs adecvat”, se mai arata in comunicatul Better Finance. 

De aici reiese necesitatea aparitiei de urgenta a unor site-uri de comparatie independente transfrontaliere care sa sprijine investitorii de retail in gasirea produsului potrivit.unui produs de investitii adecvat.
 
“Nu este surprinzator ca situatia este diferita in Marea Britanie si in Olanda, unde stimulentele pentru vanzarea acestor produse au fost interzise. In aceste state, investitorii individuali sunt redirectionati sistematic de catre banci si asiguratori catre consultanti financiari independenti, iar distribuitorii prezinta cele mai scazute costuri actuale pentru toate tipurile de fonduri. In consecinta, investitorii locali au devenit mai atenti la costuri si sunt mai bine informati cu privire la produsele de investitii.

Studiul CE confirma faptul ca exista diferente mari in ceea ce priveste costurile produselor de investitii cu amanuntul in statele membre si ca taxele pentru aceeasi categorie de produse de investitii variaza substantial. De asemenea, in general, ETF-urile cu costuri reduse erau rareori propuse de catre consilierii "umani", dar sunt predominanti in randul consultantilor roboti.
 
In plus, documentul confirma faptul ca produsele de investitii nu sunt cumparate, ci sunt vandute, si ca un investitor individual mediu nu este capabil sa faca diferenta intre beneficiile si riscurile diferitelor tipuri de produse.