Wednesday, May 29, 2013

Tinerii cu idei de afaceri se pot inscrie in competitia The Big Pitch

Tinerii intreprinzatori care au idei de afaceri pot intra in competitia The Big Pitch, care va avea loc in septembrie. Planurile de afaceri castigatoare pot primi finantare si sprijin. 

Competitia este organizata de Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania (CNIPMMR) in parteneriat cu Anglia Ruskin University din Cambridge si cu Academia de Studii Economice Bucuresti. 
In cadrul competitiei pot participa tineri intreprinzatori absolventi ai scolii Antreman, creata in cadrul proiectului Antreman, cofinantat prin Posdru. 

Proiectele particopantilor vor fi analizate de 15 jurati nationali si internationali, oameni de afaceri de succes si reprezentanti ai mediului academic. Premiile totale au o valoare de 22.500 euro. 

Pe langa premii in bani, The Big Pitch are ca scop si conectarea tinerilor intreprinzatori aflati la inceput de drum, in cautare de finantare si sprijin, cu business angels si intreprinzatori cu experienta.

Visa propune o strategie nationala de incurajare a platilor cu cardul

Visa a lansat o strategie nationala ce are ca scop incurajarea si promovarea platilor cu cardul in special in sectorul public. Strategia vizeaza reducerea economiei gri din acest sector, prin impulsionare utilizarii cardului, dar si plata beneficiilor si drepturilor sociale pe card, sustinand astfel bancarizarea zonei rurale. 

Strategia propune o serie de etape pentru inlocuirea numerarului cu platile electronice in administratia publica. 

“Datele statistice sugereaza ca exista o corelatie clara intre amploarea economiei subterane si numarul de tranzactii electronice realizate. De exemplu, in statele unde platile electronice sunt utilizate pe scara larga, precum Marea Britanie, economia subterana este semnificativ mai redusa comparativ cu tari precum Bulgaria, unde tranzactiile electronice nu sunt utilizate frecvent”, se precizeaza in strategie. 

Strategia este structurata pe 4 paliere:

1.    Imbunanatirea colectarii impozitelor si taxelor locale cu ajutorul platilor prin card

Pe termen mediu, se evidentiaza necesitatea unei practici unitare privind credentialele ce dau contribuabililor posibilitatea de a plati online impozitele si taxele locale. De asemenea, pe o perioada de 2-3 ani este nevoie sa se acorde stimulente pentru a ajunge la inrolarea a 75% din primarii in sistemul national de plata online. 

Acest lucru inseamna integrarea tuturor bazelor de date aferente, astfel incat sa se permita inclusiv depunerea online a declaratiilor fiscale, inregistrarea electronica a amenzilor de circulatie si promovarea platii online a impozitelor locale. 

Pe termen scurt, Visa propune clarificarea regimului comisionului de tranzactionare. Masura este sustinuta si de Alin Iacob, redactorul sef al Conso.ro, din pozitia sa de membru al grupului de experti Payment Systems Market Expert Group (PSMEG) de pe langa Comisia Europeana.  

2.  Plata cu cardul a cheltuielilor realizate de angajatii institutiilor publice cu deplasarile in interes de serviciu


Propunerea Visa presupune ca in urmatorii 2-4 ani sa se introduca utilizarea cardurilor bancare pentru deplasarile in interes de serviciu. Conform calculelor proprii, aceasta masura ar putea genera economii de circa 12,6 milioane lei.

3. Distribuirea ajutoarelor si beneficiilor sociale prin intermediul cardului

Aceasta propunere are ca scop cresterea gradului de control al autoritatilor publice fata de utilizarea beneficiilor sociale cu destinatie precisa dar si eficientizarea distributiei acestor ajutoare. 
Primul pas in acest sens este crearea cadrului juridic necesar folosirii cardurilor bancare pentru distributia beneficiilor sociale, introducerea in etape a cardurilor in transferul acestora. Astfel, se va permite extinderea retelei de POS-uri si ATM-uri si in mediul rural. 

Economiile realizate astfel sunt calculate la 400 milioane lei anual. Initiatorii acestei propuneri au in vedere si implementarea anumitor facilitati de cost pentru cei care vor primi beneficiile, astfel incat suma primita sa nu fie erodata de comisioane.

4. Acordarea unor facilitati fiscale la platile electronice prin card in sectoarele afectate de economia subterana


In acest segment intra in special colectarea TVA, unde gradul de conformare la plata este de 56%, unul dintre cele mai mici niveluri din Europa. 

Visa propune introducerea unor facilitati fiscale sub forma reducerii cu 4 procente a cotei TVA la platile efectuate cu cardul in sectoarele in care evaziunea fiscala are un impact major, ceea ce ar determina o crestere a TVA colectat intre 49% (358 milioane lei) si 139% (3,3 miliarde lei). 

In plus, este considerata necesara si demararea unei campanii de informare publica de promovare a acestei masuri in randul populatiei.

Timbrul de mediu - criticat si pentru birocratie

Dupa ce timbrul de mediu a fost criticat in nenumarate randuri pentru modul de stabilire al nivelului de plata, de data aceasta cei afectati acuza birocratia. Una dintre plangeri se refera la obligativitatea de a prezenta chitanta de plata a taxei auto, pentru a beneficia de scutire de la plata timbrului de mediu. 

Noua legislatie privind timbrul de mediu presupune ca pentru autoturismele pentru care s-a achitat taxa auto nu se va mai plati si timbru la schimbarea proprietarului. Pentru aceasta insa, cei care achizitioneaza un autoturism vechi si vor sa il inmatriculeze pe numele propriu trebuie sa faca dovada platii taxei auto prezentand chitanta sau ordinul de plata prin care s-a achitat taxa.

Problema rezida insa chiar din modul in care a fost incasata taxa auto in anii anteriori. Astfel, chitanta sau ordinul de plata nu au fost nominale si pe chitanta nu au fost inscrise detalii de identificare. 

In plus, la momentul respectiv nu a fost constituita o baza de date de catre niciuna din institutiile implicate in colectare, ANAF, Ministerul Mediului, Politie, in care sa fie inscrise seriile de sasiu ale masinilor pentru care s-a platit taxa auto. 

Practic, la momentul inmatricularii se prezentau la Politie actele masinii si chitanta de plata a taxei auto. Daca documentele erau corecte la momentul respectiv se inmatricula masina, fara ca detaliile sa fie arhivate intr-o baza de date. 

Lipsa de comunicare dintre autoritati afecteaza consumatorii

In consecinta, cei care vor sa fie scutiti de timbrul de mediu trebuie sa prezinte acum chitanta sau OP-ul originale care sa dovedeasca plata taxei auto. Pentru a intra in posesia acestei dovezi, cumparatorul trebuie sa ia legatura cu primul proprietar roman al autoturismului si sa il convinga sa ii dea chitanta, asta in cazul in care o mai detine. 
“In trecut nu s-a instituit obligatia de evidenta a acestor plati de taxa auto. Singura evidenta pe care o avem este cea legata de restituirile de taxa, obtinute in instanta”, a precizat Ion Busuioc, director in cadrul ANAF. 

De asemenea, se pare ca nu exista incredere nici in activitatea Politiei. Teoretic, daca o masina a fost inmatriculata in trecut inseamna ca a fost prezentata dovada platii taxei auto si astfel nu ar mai trebui sa fie necesara din nou prezentarea respectivei chitante.  Aceasta solutie nu este insa acceptata de autoritati. 

“O solutie de compromis pe care am propus-o partilor implicate presupune ca inmatricularea sa fie permisa si fara prezentarea dovezii platii taxei auto pentru clientii societatilor de leasing. Verificarile se pot face ulterior, fara a fi conditionata inmatricularea, iar societatile de leasing isi pot asuma plata timbrului de mediu daca se dovedeste ca nu a fost achitata taxa auto”, a precizat Ahciarliu. 

Conform acesteia, o decizie in acest sens nu a fost luata oficial dar propunerea ar fi fost agreata, pentru a debloca finantarea masinilor second-hand. 

Companiile nu mai pot utiliza masinile 


Problema a fost ridicata in special de Asociatia Societatilor Financiare Nebancare – ALB Romania. Acestia au precizat ca un numar de 1.300 autoturisme nu pot fi inmatriculate din acest motiv. 

“Este vorba de finantari in leasing de autoturisme second hand pentru care trebuie sa se faca dovada platii taxei auto. Dincolo de blocajul activitatii societatilor de leasing mentionam faptul ca agentii economici care au achizitionat in sistem de leasing aceste vehicule sunt in incapacitatea de a utiliza in activitatea lor economica zilnica aceste flote”, a precizat Adriana Ahciarliu, secretarul general al ALB. 

Cei care vor sa cumpere o masima second hand si vor sa evite plata timbrului de mediu trebuie sa se asigure ca intra si in posesia chitantei cu care sa demonstreze plata taxei auto. 

Similar, proprietarii de masini care nu mai au chitanta s-ar putea sa intampine probleme in gasirea unui cumparator sau sa fie nevoiti sa lase din pret astfel incat sa compenseze cheltuiala cu timbrul de mediu.