Friday, February 13, 2015

Eurobarometru: Doar 36% dintre romani sunt preocupati de securitatea platilor online

Romanii nu sunt foarte preocupati de securitatea platilor on-line, avand in vedere ca doar o treime dintre acestia se declara interesati de acest aspect, desi aproape 80% dintre ei spun ca sunt ingrijorati de cresterea infractionalitatii informatice, potrivit unui sondaj Eurobarometru.

Potrivit documentului, in Romania, nivelul informarii cu privire la criminalitatea cibernetica este mult sub media din Uniunea Europeana.
 
Furtul de identitate reprezinta principalul motiv de preocupare in randul utilizatorilor de internet din Romania, 63% dintre respondenti declarand ca sunt ingrijorati sa nu le fie furate datele personale, urmat de riscul de infectare cu virusi si programe malware (62%) si spargerea conturilor de email sau cele de pe retelele de socializare (59%).

De asemenea, romanii sunt ingrijorati in privinta posibilitatii de a cadea victima unei fraude care se refera la contul bancar sau la servicii bancare online (57%) sau in legatura cu primirea de mesaje electronice sau apeluri telefonice prin care se solicita in mod fraudulos accesul la computerul personal sau date personale (54%).

Sondajul cu privire la securitatea cibernetica a fost realizat in perioada 11-20 octombrie 2014 pe un esantion de 27.878 persoane la nivelul Uniunii Europene, dintre care 1.015 cetateni romani.

Raiffeisen Bank limiteaza plata ratelor in monede la cinci operatiuni pe zi

Raiffeisen Bank limiteaza la cinci operatiuni/ zi achitarea creditelor in monede, in urma unor incidente desfasurate la una din agentiile bancii unde 10 clienti au venit in acelasi timp dorind sa faca depuneri succesive de 1 leu sau mai putin in contul ratelor la credite. 

"Am decis sa limitam depunerile de numerar consecutive, cu scopul achitarii ratelor la toate tipurile de credite, la un numar de cinci operatiuni/zi. Consideram ca fiind de rea-credinta actiunea celor care, pe de o parte, nu discuta cu banca situatia lor concreta, pe de alta parte aleg sa blocheze activitatea atat a bancii, cat si a celorlalti clienti", au transmis miercuri oficialii bancii, precizand ca restrictia se refera la depuneriele in monede.

Decizia survine dupa ce marti, in cursul dupa –amiezii, un grup de 10 clienti a dorit sa faca depuneri succesive de 1 leu sau mai putin intr-una dintre agentiile bancii din Bucuresti. „Dupa ce au fost indrumati catre ghiseul dedicat acestor operatiuni, acestia au devenit violenti, agresand verbal personalul agentiei precum si pe ceilalti clienti prezenti in agentie”, spun oficialii Raiffeisen Bank. 
 
In consecinta, a fost apelata sectia de politie din zona, mai spun oficialii bancii.

Raiffeisen Bank le cere scuze clientilor afectati de comportamentul persoanelor in cauza. „De asemenea, consideram ca aceasta modalitate de exprimare constituie un abuz de drept. Potrivit dispozitiilor art. 15 din Codul Civil, niciun drept nu poate fi exercitat in scopul de a vatama sau pagubi pe altul ori intr-un mod excesiv si nerezonabil, contrar bunei-credinte”, se mai arata in comunicatul bancii.

Locuintele premium sunt mai cautate in Bucuresti

Numarul locuintelor scoase la vanzare in Bucuresti in luna ianuarie a crescut cu peste 70% fata de aceeasi perioada din 2014, cu un avans de 81% al ofertei din centru, semicentru si Nord, unde se observa si o crestere a cererii si a preturilor, potrivit unei analize a firmei de consultanta imobiliara HomeFinders.

Analiza arata ca preturile apartamentelor situate la periferie au crescut cu doar 0,1% din ianuarie 2014 pana in ianuarie 2015, in timp ce preturile apartamentelor din zonele centrale, semicentrale si de Nord au crescut cu 4%.

Astfel, daca la nivelul lunii ianuarie 2014 pretul mediu al unui apartament dintr-un bloc din zonele marginase era de 53.900 de euro, in prima luna a anului 2015 acesta a crescut pana la 54.000 de euro. De partea cealalta, in zona centrala, semicentrala si de Nord, pretul mediu a crescut de la 73.000 la 76.000 de euro.

In ceea ce priveste numarul de oferte scoase la vanzare in luna ianuarie 2015, acesta a crescut considerabil, pe ambele segmente de piata. Ofertele din cartierele de la periferie au inregistrat o crestere de 64%, de la 1.394 la 2.287, in timp ce numarul de oferte din centru, semicentru si Nord a crescut cu 80,9%, de la 880 de apartamente in ianuarie 2014 la 1.592 in ianuarie 2015.

Asadar, in prima luna a anului 2015, volumul total de oferte s-a ridicat la 3.879, cu 70,5% mai mare decat in ianuarie 2014.

Desi oferta la locuinte din zonele centrale, semicentrale si de Nord a crescut la o pondere de cea pentru apartamente din periferia Capitalei continua sa domine, cu un procent de 59%. 

"Evolutia pozitiva a pietei rezidentiale din Capitala este vizibila inca din 2014 la nivelul ofertei, influentata in mare parte si de numarul mare de proiecte noi, prezente pe toate segmentele de piata. Se observa o crestere sustinuta a cererii pentru zona centrala, semicentrala si de Nord, care a influentat direct si cresterea preturilor solicitate de proprietari, cu o medie anuala de 4%. Cresterea interesului pentru zonele centrale, semicentrale si de Nord a condus pe parcursul anului 2014 si la scaderea timpului mediu de vanzare al proprietatilor din aceste zone, acesta fiind un alt indicator important al pietei rezidentiale", a declarat Iulia Tisaianu, property research manager HomeFinders.

Firma de consultanta imobiliara a analizat, pe baza a 6.153 de oferte scoase la vanzare in ianuarie 2014 si ianuarie 2015, preturile medii ale locuintelor, solicitate de proprietari pe doua segmente distincte de piata, respectiv piata populara (periferie) si piata mediu-premium (centru, semicentru si Nord).

BNR: Insolventa personala nu este un panaceu al debitorului

Bancile din Romania par a nu se mai opune unei legi a insolventei personale dupa ce ani de-a randul s-au declarat impotriva fara retineri, dar incearca sa influenteze pe cat posibil adoptarea unui act normtiv cat mai favorabil creditorilor, desi, in teorie, protejati ar trebui sa fie debitorii.  

Pentru ca „piata” cere o astfel de lege, si Banca Nationala a Romaniei se declara sustinatoare si a organizat joi  o dezbatere pe aceasta tema pentru a se „elimina confuziile” si pentru ca, in final, sa rezulte o lege aplicabila, dar care sa aiba drept scop final recuperarea creantei de catre creditor.

In cadrul dezbaterilor, viceguvernatorul BNR, Bogdan Olteanu, a sustinut ca „piata ne arata ca s-a copt in Romania vremea implementarii unui cadru legislativ si institutional pentru insolventa persoanei fizice”, insa a avertizat ca pot fi si clienti defavorizati de o astfel de lege. 

„In principiu, ea se potriveste celor care au luat credite pe termen scurt. Pentru cei care au luat credite pe termen lung, o legislatie a insolventei nu este solutia. Acolo trebuie sa existe alte solutii, pentru ca insolventa aduce toate datoriile la scadenta, determina executarea unei parti din datorie de indata. Cand ai un credit pe termen lung, care de obicei este luat pentru achizitionarea unei locuinte, nu este cea mai confortabila solutie", a precizat Olteanu.  

Mai mult, oficialul BNR pledeaza pentru adoptarea unei solutii care sa rezolve o parte dintre cazuri, pe baza de negociere intre client si banca, in afara instantelor de judecata, care sunt lente si costisitoare.

La randul sau, directorul Directiei Juridice din BNR, Alexandru Paunescu, vine si intareste cele spuse de Bogdan Olteanu, avertizand ca insolventa nu trebuie sa fie un panaceu al debitorului, ci o modalitate colectiva de recuperare a creantelor de catre creditori. 

„Desigur ca in final se poate ajunge la stergerea datoriilor debitorului, dar declansarea procedurii nu conduce si nu ar trebui sa conduca numai la stergerea datoriilor si in niciun caz automat”, a subliniat Paunescu. El a adaugat faptul ca o astfel de lege are avantaje dar si dezavantaje pentru debitori, la dezavantaje punctand limitarea dreptului de a dispune de bunurile proprii. Pe perioada procedurii.

La dezbatere au fost prezenti si reprezentantii bancilor comerciale, prin presedintii celor doua organizatii reprezentative, Asocatia Romana a Bancilor si Consiliul Patronatelor Bancare din Romania. 

Presedintele ARB a mers pe aceeasi linie cu reprezentantii BNR, subliniind necesitatea unei astfel de legi, dar cu conditia sa fie adresata clientilor bun-platnici si sa fie limitate posibilele abuzuri, intalnite frecvent in cazul insolventei persoanelor juridice. 

"Acum cativa ani, ARB isi exprima un punct de vedere foarte categoric si strict: nu credem ca legea insolventei persoanelor fizice ar trebui implementata in Romania. Intre timp, pozitia noastra  s-a nuantat.  In acest moment, consideram ca Legea insolventei persoanelor fizice este o necesitate, dar ar trebui sa fie aplicabila si accesibila celor care sunt debitori de buna credinta", a declarat Ghetea.

Vocea debitorilor s-a auzit extrem de slab la dezbaterea de la Banca Nationala, prin Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor, la nivel de vicepresedinte. Reprezentantul ANPC s-a rezumat la a spune ca accentul trebuie pus pe protectia debitorului, caruia trebuie sa i se asigure dreptul la o locuinta familiala in timpul procedurii de insolventa. 

Pesedintele Uniunii Nationale a Practicienilor in Insolventa din Romania (UNPIR), Arin Stanescu, prezent la dezbatere a  a pus punctul pe „i” declarand ca insolventa persoanelor fizice este o lege pe care, in afara de persoanele fizice si de cei care ii reprezinta, APNC si asociatiile de consumatori, nu o vrea nimeni, numai ca nu se poate. 

„Trebuie sa intelegeti ca a venit sorocul. Exista acordul BNR si al institutiilor internationale, care au blocat acest proiect de lege pana acum. Primul proiect a fost depus in 2009. Au trecut vreo 5-6 ani", a spus Arin Stanescu.

El a spus ca este exagerat numarul de posibile insolvente vehiculat in cazul adoptarii unei astfel de legi, de aproximativ un milion. El a criticat si proiectul de lege aflat in dezbatere parlamentara, spunand ca presupune un efort bugetar fara a fi indicata clar sursa banilor. In plus, nu exista un studiu de impact pentu acest proiect.