Friday, March 31, 2017

Consumatorii de servicii financiare vor sa participe la seminarele INM pe drept bancar

Consumatorii de servici financiare din Romania solicita Consiliului Superior al Magistraturii (CSM) posibilitatea de a participa la seminarele organizate de Institutul National al Magistraturii (INM) cu BNR pentru instruirea magistratilor in drept bancar. In plus, se solicita inregistrarea intalnirilor si publicarea lor pe site-ul institutiei. 
In acest scop, principalele asociatii de consumatori din domeniu au transmis o adresa atat catre CSM cat si catre INM prin care mai solicita comunicarea, respectiv publicarea desfasuratorului/agendei seminarelor, dar si publicarea numelor tuturor participantilor la aceste seminare (judecatori, formatori INM, experti propusi de catre BNR etc.) 

In adresa se mentioneaza faptul ca, anul acesta, INM va organiza, in cadrul „Programului de formare continua” publicat pe site-ul institutiei, patru astfel de seminare, doua la Sinaia si doua la Bucuresti, in colaborare cu Banca Nationala a Romaniei, prin care magistratii vor fi instruiti in domeniul dreptului bancar.

Care este scopul acestor seminare?

“Potrivit informatiilor publicate pe site-ul INM, scopul/obiectivul acestor seminare constituie abordarea unor aspecte de ordin general din domeniul economico-financiar si bancar (legislatie, concepte, aspecte institutionale, proceduri si mecanisme economic-financiare si bancare), respectiv unificarea practicii neunitare in materie”, se mai arata in documentul citat. 

Insa reprezentantii consumatorilor sustin, pornind de la informatiile aparute in presa, ca discutiile vor viza, in principal, aspecte care tin de clauzele abuzive inserate de catre profesionisti (in special de catre institutiile financiar-bancare) in contractele incheiate cu consumatorii.

De asemenea, in „Programul de formare continua” se specifica faptul ca cele 4 seminare sunt finantate si organizate in colaborare cu Banca Nationala a Romaniei. Seminarele vor fi sustinute de formatori ai INM in domeniul dreptului bancar si de experti propusi de BNR.

Discutiile pe clauze abuzive reclama participarea tuturor partilor implicate

Avand in vedere ca astfel de evenimente au fost organizate si in anii trecuti, fara participarea consumatorilor, reprezentantii asociatiilor sustin invitarea tuturor partilor implicate in dosarele pe clauze abuzive (aparatori ai bancilor, aparatori ai clientilor, reprezentanti ai Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC), reprezentanti ai Bancii Nationale a Romaniei etc.), in vederea crearii premiselor necesare pentru a fi ascultate toate punctele de vedere si toate argumentele legale.

In acelasi timp, prezentarea modalitatii de finantare si a oricarei informatii relevante in legatura cu finantarea acordata de catre BNR pentru organizarea seminarelor de catre INM este considerata importanta de catre asociatiile de consumatori. 

“Consideram ca organizarea seminarelor in cadrul programului de formare continua, reprezinta un element pozitiv si absolut normal pentru un sistem judiciar performant. De aceea, apreciem initiativa Institutului National al Magistraturii, insa, in acelasi timp, privim cu ingrijorare faptul ca Banca Nationala a Romaniei se implica in mod activ in cadrul acestor seminare, nu doar prin punerea la dispozitie a unor experti, dar si prin finantarea celor patru seminare”, se mentioneaza in adresa citata. 

Semnatarii adresei sustin ca solutionarea in mod pozitiv a solicitarilor ar fi o dovada de transparenta din partea celor doua institutii, “absolut necesara in contextul relatarilor din presa care arata ca la aceste seminare au participat atat aparatori ai bancilor in procesele pe clauze abuzive, cat si reprezentanti din partea BNR, fosti angajati in banci angrenate in procese pe clauze abuzive”.

Topul societatilor de asigurare cu cele mai multe reclamatii la ASF

Societatea de asigurare cu cele mai multe reclamatii inregistrate la Autoritatea de Supraveghere (ASF) ramane in continuare City Insurance. Numarul petitiilor chiar a inregistrat o crestere de peste 73% in 2016 fata de 2015, pana la 3.329. Pe locul urmator se afla Asirom si Euroins, conform unui raport publicat de ASF.

Asirom, care in 2015 ocupa locul 4 in clasamentul cu cele mai multe reclamatii inregistrate la ASF a ajuns pe locul 2 in 2016, cu un total de 1.813 de clienti nemultumiti, in crestere cu 87,7%.

Pe de alta parte, in cazul Euroins, numarul petitiilor a scazut de la 1.513 in 2015 la 1.103 in 2016 (-27,1%), trecand astfel de pe locul 2 pe locul 3.


Si in cazul Carpatica Asig, care ocupa in 2016 locul 4, s-a inregistrat o scadere de 22,6% la numarului de reclamatii fata de perioada anterioara, pana la un nivel de 770 petitii. 

Pe locurile urmatoare se regasesc asiguratorii cu mai putin de 500 de reclamatii inregistrate in 2016, respectiv Omniasig, Allianz-Tiriac, Uniqa Aigurari, Forte Asigurari, Groupama si Generali.

Cate reclamatii au fost formulate in total?

ASF a primit un numar de 15.419 de reclamatii de la asigurati in 2016, cu 2,96% mai putine fata de anul precedent. Cele mai multe petitii vizeaza asigurarile RCA, procentul ridicandu-se la 78,94%, in crestere cu 7,2% fata de 2015.

Aspectul cel mai des reclamat in 2016 de catre petenti (7.345 cazuri, reprezentand 80,22% din total) a fost neplata sau plata partiala a despagubirilor sau valorilor de rascumparare solicitate de catre asigurati.

Printre alte aspecte sesizate s-au numarat si solicitari de recalculare a valorii despagubirilor, respectiv nerespectarea conditiilor contractuale si a normelor RCA.

Care sunt cele mai reclamate produse de asigurare?

In anul 2016, cea mai mare pondere o detin petitiile inregistrate pe clasa asigurarilor generale, cu un numar de 8.956, reprezentand 97,82% din total. 

In cadrul categoriei asigurarilor generale, ponderea importanta o detin petitiile inregistrate pe clasa asigurarilor obligatorii de raspundere civila auto RCA si Carte verde, cu un numar de 7.228 petitii, reprezentand 78,94% din totalul perioadei analizate, in crestere cu 7,22% fata de anul 2015.  

Pe locul urmator in topul celor mai reclamate tipuri de asigurare se regasesc cele de tip Casco cu un procent de 13,15% (1.204 petitii), in scadere cu 29% fata de anul precedent.

In ce constau reclamatiile?


Din totalul petitiilor, au fost inregistrate in mod unic pe petent, analizate si solutionate 9.156 petitii transmise de catre asigurati, respectiv pagubiti, care intra in sfera de competenta a ASF, in scadere cu 1,38% fata de anul 2015.

Dintre acestea, au fost analizate separat un numar de 1.327 solicitari de informatii, care au vizat, in principal: aspecte legate de legislatia aplicabila anumitor produse de asigurare, demersurile care trebuie intreprinse in vederea avizarii si deschiderii unor dosare de dauna, modalitatile de stabilire a valorilor de rascumparare in cazul asigurarilor de viata, etc;  

Pe de alta parte, au fost analizate separat un numar de 1.378 solicitari ale petentilor referitoare la societatile de asigurare Astra, Carpatica Asig si Forte Asigurare-Reasigurare, societati carora ASF le-a retras autorizatia de functionare.

In unele situatii petentii au fost informati cu privire la modalitatile legale de solutionare a daunelor in speta, fiind indrumati sa se adreseze Fondului de Garantare a Asiguratilor (FGA), iar in alte situatii au fost solicitate puncte de vedere FGA.

Procentul reclamatiilor intemeiate se ridica la 70%

Din totalul petitiilor solutionte, ponderea petitiilor finalizate in favoarea petentilor datorita motivatiilor legitime ale solicitarilor a fost de 70,05% (respectiv 6.414 petitii). Dintre acestea, peste 68% au fost finalizate prin plata.  

Petitiile constatate ca neintemeiat formulate, in numar de 2.742 sau asupra carora ASF nu are capacitatea de interventie in aplicarea legislatiei actuale, au avut ca principale cauze, urmatoarele: concluziile investigatiilor proprii ale asiguratorilor si ale expertizelor tehnice efectuate, care nu au confirmat dinamica accidentelor  declarata  de parti (domeniu in care ASF nu poate interveni in interpretare, fiind apanajul clarificarii doar la nivelul instantelor de judecata sau al Entitatii de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul financiar non-bancar); pretentii care excedeaza cadrul legal/contractual: repere  neconstatate in procesele verbale de constatare a avariilor, reparatii efectuate in unitati neautorizate RAR, avarii preexistente.

Analiza petitiilor raportata la clasa de asigurare arata ca, pentru clasa asigurarilor generale, 6.361 petitii (71,03% din total de 8.956) au fost solutionate in favoarea petentilor:  5.500 petitii pe clasa asigurarilor obligatorii auto (76,09% din totalul de 7.228 inregistrat pe aceasta clasa), 709 petitii pe clasa asigurarilor facultative casco (58,89% din totalul clasei), 87 petitii pe clasa asigurarilor de incendii si alte daune la proprietati (27,97% din totalul clasa).

Care sunt obligatiile asiguratorilor in procedurile SAL?

Companiile si brokerii de asigurari, supravegheate de ASF,  vor fi obligate sa informeze consumatorul cu privire la dreptul acestuia de a apela la solutionarea alternativa a litigiilor. De asemenea, conducerile acestora vor fi obligate sa asigure participarea la astfel de proceduri sau la arbitraj, atunci cand se solicita acest lucru.  
Prevederile sunt cuprinse intr-un proiect de norma privind procedura de solutionare a petitiilor referitoare la activitatea societatilor de asigurare si reasigurare si brokerilor de asigurare publicat de Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF). 

Proiectul mai prevede, printre altele, ca societatile de asigurari trebuie sa publice pe site-ul propriu numarului total al solicitarilor de solutionare alternativa a litigiilor sau arbitraj, a numarului total al solicitarilor de solutionare alternativa a litigiilor sau arbitraj solutionate efectiv si a celor solutionate favorabil asiguratilor, contractantilor, beneficiarilor, persoanelor prejudiciate sau reprezentantilor acestora.  

Ce alte schimbari mai aduce norma?

Totodata, a fost actualizata sectiunea de raportari transmise catre ASF si anume mentinerea obligatiei societatilor de raportare a unei situatii cu privire la urmarirea la nivel intern a solutionarii petitiilor. Scopul in acest sens este sa se poate identifica si trata eventualele probleme recurente sau sistemice, precum si potentialele riscuri juridice si operationale aparute in activitatea acestora, respectiv „Situatia petitiilor” si „Informatii privind principalele probleme identificate in activitatea de solutionare si gestionare a petitiilor”.  


De asemenea, se introduce obligativitatea transmiterii informatiei privind provenienta petitiei in cazul societatilor care practica activitate de asigurare in baza dreptului de stabilire si libertatii de a presta servicii, in alte state membere.  

Norma mai prevede stabilirea obligatiei societatilor de raportare a „Situatiei privind dosarele de dauna deschise in baza politelor RCA (aferente activitatii din Romania)” si a situatiei privind „Numarul daunelor avizate”; stabilirea obligatiei brokerilor de asigurare de transmitere semestriala a raportarilor „Situatia petitiilor” si „Informatii privind principalele probleme identificate in activitatea de solutionare si gestionare a petitiilor”.  

In plus, se are in vedere clarificarea unor aspecte referitoare la activitatea de solutionare a petitiilor desfasurata de catre societati. 

In acest sens a fost clarificata procedura de solutionare a petitiilor impotriva unei societati care practica activitate de asigurare in baza libertatii de a presta servicii sau dreptului de stabilire, iar contractul este incheiat in baza legislatiei din Romania. 

Pe de alta parte, s-a stabilit obligatia societatilor de a transmite nota de fundamentare intocmita de catre colectivul de analiza si solutionare a petitiilor semnata electronic cu semnatura digitala extinsa de unul dintre membrii conducerii societatii si de coordonatorul colectivului de analiza si solutionare a petitiilor.

Totodata, au fost stabilite noi documente care trebuie transmise ASF si petentului si s-a determinat modalitatea de transmitere a raportarilor, fiind actualizate forma si continutul acestora.