Thursday, September 15, 2016

Suprematia bancilor se clatina sub amenintarea concurentei

Bancile comerciale devin tot mai putin relevante in fata clientilor, pe masura ce furnizorii non-bancari de produse financiare  castiga increderea consumatorilor. Indicele de relevanta bancara, calculat de EY pentru Romania, este de 73,4%, sub cel la nivel mondial, de 75,1%, si se estimeaza ca va continua sa scada. 

Gradul de relevanta a bancilor difera in Romania in functie de varsta, veniturile si educatia clientilor. Astfel, tinerii considera bancile mai putin relevante decant varstnicii (71,8%), la fel si cei cu venituri mici. Dar acestea sunt relevante in procent de 100% pentru clientii cu venituri anuale de peste 100.000 de dolari, reiese din sondajul EY pe baza caruia au fost calculati indicii de relevanta. 

Cei mai educati romani acorda credit redus bancilor

De asemenea, se inregistreaza o diferenta considerabila intre romanii cu un nivel scazut al educatiei – relevanta de 57,3% pentru persoanele care nu au absolvit liceul – si cei cu educatie superioara – relevanta de 77,1% pentru cei cu facultate. Interesant este faptul ca indicele relevantei scade abrupt pentru romanii cu studii post-universitare la 71,7%.

Potrivit EY, din perspectiva elementelor care constituie scorul global, reiese ca bancile din Romania sunt sub asteptarile clientilor in planificarea de viitoare produse si in privinta mix-ului curent de produse detinute. Astfel, consumatorii ar lua mai degraba in considerare in viitor un furnizor netraditional pentru cele mai multe produse financiare.

In plus, din sondaj mai reiese faptul ca, in viitor, romanii intentioneaza sa achizitioneze intr-o masura mult mai mica servicii financiare exclusiv de la banci, fapt pentru care indicele relevantei bancare va continua, probabil, sa scada in anii urm?tori.

„Consumatorii din Romania au accesat deja serviciile oferite de furnizorii non-bancari, iar un numar din ce in ce mai mare le ia in considerare pentru alegerile lor viitoare”, sustine Aurelia Costache, financial services advisory leader EY Romania.

Romania este in coada Europei si la increderea in banci

Comparativ cu alte tari europene, Romania inregistreaza al doilea cel mai slab scor de relevanta bancara, devansand doar Italia care de are un scor de 71,6%. 

Indicele realizat de EY se bazeaza indicii care definesc relatia dintre clienti si banci in prezent, dar mai ales in viitor. 

Factorii care ameninta relevanta bancilor sunt reprezentati de schimbarile rapide in randul preferintelor si asteptarilor clientilor, cresterea produselor FinTech, usor de utilizat, si a alternativelor la serviciile bancare traditionale, sau provocarile cu care se confrunta bancile in a tine pasul cu cererea consumatorilor pentru servicii digitale si de a oferi informatii usor accesibile si produse personalizate. 

Totodata, scandalurile din industrie care au erodat increderea in banci – de la stabilitatea financiara la concentrarea asupra intereselor clientilor, reprezinta un alt factor care ameninta suprematia bancilor in alegerile clientilor. 

"Cu treizeci de ani in urma, bancile se confruntau cu o concurenta foarte mica sau chiar inexistenta pe segmentul furnizarii de consiliere si de servicii financiare, iar consumatorii aveau mare incredere in ele. Drept urmare, erau extrem de relevante pentru vietile celor mai multi consumatori. Rezultatele studiului nostru scot in evidenta impactul aparitiei de noi competitori si noi servicii financiare, precum si scaderea angajamentului consumatorilor fata de banci si cresterea interesului lor pentru alternativele bancare", a mai spus Aurelia Costache.

Sondajul EY a fost derulat in randul a peste 55.000 de consumatori din 32 de piete din intreaga lume.

Pretul de referinta al RCA ingheata sase luni

Tariful de referinta pe piata RCA va fi inghetat pentru o perioada de  6 luni prin Ordonanta de Urgenta adoptata de Guvern, astfel incat institutiile cu atributii sa aiba timp sa implementeze noile reguli, a anuntat premierul Dacian Ciolos. In aceste conditii, transportatorii promit suspendarea protestului anuntat pentru 15 septembrie. 

Potrivit premierului, actul normativ va rezolva problema politelor de asigurare auto pe termen mediu si lung dand Autoritatii de Supraveghere Financiara cadrul juridic pentru o noua modalitate de calcul a costului asigurarii. 

Ciolos a precizat ca inghetarea a fost convenita la propunerea transportatorilor si dupa consultarea Consiliului Concurentei, adaugand ca spera ca, in aceste conditii, protestul pregatit de transportaori pentru data de 15 septembrie sa fie anulat.

Acestia din urma au iesit optimisti de la negocierile cu Guvernul si au declarat ca iau in calcul suspendarea protestului, dar cer in continuare demiterea conducerii Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF), careia ii reproseaza ca nu a reglementat piata.

Proiectul de Ordonanta de Urgenta privind piata RCA nu continea, initial, limitarea tarifelor RCA, insa o astfel de prevedere a fost convenita de transportatori impreuna cu reprezentantii Guvernului. In plus, transportatorii au cerut Executivului sa introduca tariful de referinta in Ordonanta de Urgenta. 

Propunerile ASF pentru rezolvarea situatiei pe piata RCA


Autoritatea de Supraveghere Financiara propune realizarea unui fond de compensare a transportatorilor afectati de liberalizarea preturilor RCA, care sa fie alimentat ”in cea mai mare parte” de de asiguratori, dar si de asigurati.

"Putem sa facem un fond temporar de compensare a transportatorilor, mai ales intreprinderi mici si mijlocii, pentru categoriile de vehicule cele mai afectate de liberalizare, luand in considerare atat situatia financiara, cat si activitatea lunara a transportatorilor. Acest fond poate fi alimentat de asiguratori in cea mai mare parte, probabil si unii asigurati, dar poate fi capitalizat eventual din economiile pe care ASF le-a realizat in bugetul propriu in ultimii 2 ani”, a declarat presedintele ASF, Misu Negritoiu, in fata comisiei de Buget Finante din Camera Deputatilor, unde a fost convocat la discutii pentru rezolvarea crizei din piata RCA.

Totodata, presedintele ASF a spus ca institutia sustine inclusiv infiintarea unei societati de asigurare cu capital de stat, la capitalizarea careia ar putea contribui prin intermediul Ministerului de Finante.

In plus, Negritoiu a declarat ca poate fi extins obiectul de activitate al Fondului pentru victimele strazii, astfel incat acesta sa acopere daunele exagerate care vin din vatamarile corporale.

Pe de alta parte, presedintele ASF a spus ca 50% din cheltuielile de dauna merg la extern pe carte verde. ”Sunt evenimente pe care noi nu putem sa le controlam sau sa le reglementam. Sunt tari in care despagubirile pentru victimele corporale sunt pe legislatie nationala si sunt nelimitate", a mai spus seful ASF.

In acest context, Negritoiu a sustinut ca ar trebui imbunatatit si comportamentul asiguratilor, inclusiv al conducatorilor si proprietarilor de vehicule, prin educare si aplicarea de tehnologii moderne, inclusiv prin instalarea pe black box (cutii negre -n.r.)

Consiliul Concurentei accepta inghetarea tarifelor ca exceptie

Pe de alta parte, presedintele Consiliului Concurentei, Bogdan Chiritoiu, prezent si el la discutiile din Comisiile de Buget Finante si Transporturi de la Camera Deputatilor, a declarat ca institutia pe care o conduce a fost de acord cu o inghetare pe termen de sase luni a tarifelor RCA, insa lucrurile nu trebuie sa ramana asa. 

"Am fost de acord cu activarea unei clauze prin care sa se inghete preturile la RCA timp de sase luni. Pe termen mediu, insa, nu trebuie sa reglementam excesiv preturile. Solutia ca transportatorii si cetatenii romani sa beneficieze de preturi RCA bune este ca piata sa functioneze de la sine. Ordonanta de Urgenta este un prim pas inainte. Politele RCA cresc in Romania pentru ca avem multe accidente fata de restul Europei. (...) Trebuie sa ne uitam nu numai la cat costa RCA, ci si la ce servicii primesc victimele accidentelor", a comentat Bogdan Chiritoiu. 

El a adaugat ca va veni cu o propunere privind introducerea in legislatia secundara a unor prevederi legate de comportamentul in trafic al soferilor. 

Criza din piata RCA s-a amplificat odata cu acuzatiile succesive venite din partea transportatorilor la adresa asiguratorilor cu privire la scumpirea excesiva a politelor RCA. Aceasta a culminat cu un amplu protest, demarat in urma cu o luna, pe soselele de centura ale marilor orase.