Monday, May 18, 2015

Castiguri aproape simbolice la loteria bonurilor fiscale

Prima extragere a Loteriei bonurilor fiscale, organizata pe 13 aprilie, a atras 18.215 de cereri de revendicare a premiului. Daca toate bonurile ar fi validate, castigul la loterie ar fi de 54,9 lei, avand in vedere ca suma totala pusa in joc este de un milion de lei.
Cele mai multe cereri au fost depuse in Bucuresti, Cluj si Brasov, iar la polul opus s-au situat judetele Giurgiu, Calarasi si Ilfov. 

In Capitala au fost depuse 2.348 de cereri de catre persoanele care au avut bonuri fiscale emise pe 7 februarie, cu valori intre 6 lei si 6,99 lei, cele mai multe in Sectorul 6 (512 solicitari), urmat de Sectorul 2 (429), Sectorul 4 (415 solicitari), Sectorul 3 (399 solicitari), Sectorul 5 (338 solicitari) si Sectorul 1 (255 solicitari).

La Administratia Judeteana a Finantelor Publice Cluj s-au inregistrat 1.025 de cereri, in Brasov au fost depuse 888 de cereri, la Iasi - 767 cereri, Hunedoara - 709 cereri si in Constanta - 684 cereri.

Cele mai putine solicitari de revenidicare a premiului la loterie au fost primite de administratiile ANAF din Giurgiu (105), Calarasi (113), Ilfov (150), Mehedinti (154) si Harghita (170).

Urmatoarea extragere ocazionala va fi organizata in luna iunie 2015, pentru bonurile fiscale emise in lunile aprilie si mai 2015.

Consiliul fiscal: rezerve privind reducerea TVA la alimente

Consiliul  Fiscal avizeaza favorabil, dar cu rezerve, reducerea TVA la 9% la alimente si servicii de restaurant de la 1 iunie. Organizatia sustine ca aceasta masura poate fi sustinuta avand in vedere veniturile suplimentare incasate la buget in primele trei luni. 
„Consiliul fiscal atrage insa atentia ca o acomodare a reducerii de TVA aflate in discutie in aceasta opinie printr-o noua reducere a investitiilor publice, in conditiile in care incepand cu anul 2012 acestea au intrat pe un pronuntat trend descendent (anul 2014 consemnand de altfel minimul ultimilor 9 ani ca procent din PIB dupa standarde ESA20104) ar putea avea consecinte majore pe termen mediu si lung asupra potentialului de crestere economica", se arata in oninia Consiliului Fiscal pe aceasta tema. 

In plus, in document se mentioneaza ca Ordonanta privind reducerea TVA a fost aprobata si publicata in Monitorul Oficial fara a avea avizul Consiliului fiscal, obligatoriu potrivit Legii Responsabilitatii Fiscal-Bugetare.

„In acest context, exista ingrijorari serioase asupra angajamentului fata de respectarea in viitor a regulilor fiscale europene instituite prin preluarea in legislatia nationala a prevederilor Tratatului privind Stabilitatea, Coordonarea si Guvernanta in cadrul Uniunii Economice si Monetare (Compactul fiscal)”, se mai arata in pozitia Consiliului Fiscal. 

In ceea ce priveste impactul bugetar al reducerii TVA la alimente si sursele de compensare a impactului asupra bugetului, Consiliul Fiscal mentioneaza ca principala sursa indicata de catre Guvern in acest sens este imbunatatirea activitatii de colectare a taxelor si impozitelor de catre ANAF. „De altfel, acestea reprezentau in viziunea Guvernului principala sursa de compensare si pentru pachetul cuprinzator de relaxare fiscala propus pentru perioada 2016-2019”, se mentioneaza in documentul citat. 

In plus, Consiliul Fiscal apreciaza ca este prematura utilizarea veniturilor suplimentare incasate in primele trei luni fata de programul trimestrial pana cand exista indicii puternice ca aceste castiguri sunt de natura permanenta. Mai mult, in document se mentioneaza ca in perioda mentionata incasarile din TVA au fost mai mari fata de aceeasi perioada a anului trecut si in conditiile unor rambursari mult mai mari facute in luna decembrie 2014, „ceea ce indeamna din nou la precautie”. 

„Ca regula de aur, masuri permanente de reducere a taxelor ar trebui compensate prin cresteri de aceeasi natura a veniturilor bugetare si/sau scaderi permanente ale cheltuielilor”, mentioneaza Consiliul Fiscal.

ASF vrea sa impuna reguli pentru vanzarea online a asigurarilor

Autoritatea de Supraveghere Financiara a aprobat Norma privind vanzarea online a politelor de asigurare. Potrivit acesteia, au dreptul sa vanda polite online companiile de asigurari si brokerii autorizati de ASF, insa acestia din urma trebuie sa aiba o experienta de cel putin 12 luni in piata.

Potrivit normei, mijloacele electronice de comercializare a contractelor de asigurare vor fi organizate pe doua sectiuni distincte si clar delimitate. Puna va fi pentru vanzatori, iar cea de-a doua pentru clienti, care permite cererea de oferte, comparatii etc. Aceasta a doua sectiune nu permite emiterea efectiva a politei de asigurare.
Companiile de asigurari sunt obligate sa detina personal dedicat serviciilor de procesare a cererilor de oferta si/sau a comenzilor on-line,  iar brokerii trebuie sa publice o declaratie autentificata, pe proprie raspundere, din care sa rezulte ca nu se afla in litigiu cu nicio societate de asigurare privind eventualele prime de asigurare incasate si nedepuse in termenele legale si/sau contractuale. 

Mijloacele de comercializare trebuie sa respecte anumite cerinte privind informarea corecta a consumatorului si sa contina toate informatiile necesare pentru incheierea politei. 

Proiectul de act normativ va fi supus unui proces de consultare publica, fiind afisat in acest scop pe site-ul ASF. Propunerile/observatiile/comentariile se trimit pana la data de 15.06.2015.

Impozitul pe bacsis a fost eliminat

Autoritatile renunta la impozitarea bacsisului la doar cateva zile de la momentul aplicarii. Anuntul a fost facut vineri de ministrul Finantelor, Eugen Teodorovici, dupa o intalnire cu reprezentantii entitatilor afectate. Eliminarea intra in vigoare la 1 iunie dupa ce Parlamentul va elimina din Ordonanta prevederile referitoare la bacsis.

„Aceasta idee, a impozitarii bacsisului, a plecat de la o solicitare a celor din piata inca din 2012, an de cand acest lucru s-a dorit pentru a solutiona acea situatie in care controlul venea si identifica in casele de marcat sume suplimentare fata de incasarile oficiale. Acesta a fost motivul pentru care a fost reglementat bacsisul. Azi am decis, impreuna, in urma unei discutii foarte constructive ca acest lucru ar trebui scos din Ordonanta care reglementeaza bacsisul pentru a evita situatiile neplacute in aplicarea acestuia pentru ca nu poti reglementa toate situatiile care se intalnesc zi cu zi”, a explicat ministrul Finantelor. 

Cu toate acestea, comerciantii vor fi supusi amenzilor prevazute de Ordonanta de Guvern in cazul in care agentii de control vor descoperii in casele de marcat sume care nu corespuns incasarilor oficiale, potrivit pragurilor stabilite de actul normativ. 

Anterior anuntului ministrului Finantelor Publice, Avocatul Poporului a sesizat Curtea Constitutionala cu o exceptie de neconstitutionalitate pentru Ordonanta de Urgenta 8/2015, care reglementeaza taxarea bacsisului.

Institutia sustinea ca Ordonanta „incalca principiul separatiei si echilibrul puterilor in stat afecteaza drepturi si libertati consitutionale, in speta accesul liber la justitie”.

Ministrul Finantelor s-a intalnit vineri cu reprezentanti ai industriei HoReCa, inclusiv din segmentul de piata al livrarilor la domiciliu, dar si reprezentanti ai organizatiilor patronale si sindicale din industria furnizorilor de servicii de taximetrie cu care a discutat pe marginea prevederilor referitoare la impozitarea bacsisului.

Ordonanta de Urgenta 8/2015 care defineste bacsisul si stabileste evidentierea acestui tip de venit pe bonul fiscal a fost publicata, in 28 aprilie, in Monitorul Oficial.