Friday, October 17, 2014

Cursul euro-leu a urcat cu aproape 3 bani in 3 zile

Cursul de referinta BNR a urcat joi la 4,43 lei pentru un euro, dupa 3 zile de crestere repetata in care euro a castigat 2,7 bani. Acesta este cel mai mare nivel inregistrat de cursul oficial in ultimele 2 luni.

Deprecierea de 1,6 bani inregistrata joi de catre moneda nationala in raport cu euro este pusa de analistii ING Bank pe seama alinierii la tendinta de pe pietele internationale, la care s-a adaugat volumul de tranzactionare scazut.
Perechea euro-leu se situa in jurul orei 13:45 intre 4,427 si 4,432 lei pentru un euro, in crestere cu aproape 0,4% fata de valoarea de inchidere din sedinta de tranzactionare precedenta.

Cu toate acestea, cresterile inregistrate de indicii futures ai burselor europene par favorabile leului, estimarile fiind ca leul se va intoarce incet spre pragul 4,41/EUR.

Facturile autostrazilor lasate balta de Romstrade au ajuns la Astra

Curtea de Apel Bucuresti a respins apelul companiei de asigurari impotriva unei sentinte din decembrie 2013 ce prevedea ca Astra sa plateasca CNADR 94 milioane lei in baza unei polite emise in favoarea constructorului Romstrade.

Constructorul este in insolventa in prezent, suma respectiva fiind datorata deoarece abandonase tronsonul unei autostrazi pentru care exista un contract cu CNADR. 

Astra are dreptul sa atace cu recurs hotararea in termen de 30 de zile. Societatea de asigurari controlata de omul de afaceri Dan Adamescu ar putea plati in final pana la 151 milioane lei catre CNADR, contravaloarea celor doua polite de asigurari emise in favoarea Romstrade. 

Recent, actionarii Astra au respins situatiile financiare pe 2013 si bugetul de venituri si cheltuieli pe 2014 solicitand administratorului special KPMG angajarea unui nou auditor (Deloitte este auditorul statutar). Pierderile evidentiate in raportul KPMG se ridicau la 917 milioane lei, valoare apropiata de totalul subscrierilor din 2013, in conditiile in care capitalul social al Astra este de 257 milioane lei.

Romania se grabeste sa se imprumute cu 1 miliard de euro inainte de alegeri

Ministerul Finantelor intentioneaza sa revina pe pietele internationale mai devreme decat programase, cu o emisiune de eurobonduri in valoare de cel putin un miliard de euro.

Licitatia va fi organizata in urmatoarele 2 saptamani potrivit ministrului delegat pentru Buget, Darius Valcov, citat de Bloomberg, desi agenda stabilita initial plasa emisiunea pe finalul anului, dupa alegeri.
Autoritatile par sa se teama de o degradare a sentimentului investitional, pe de-o parte din cauza unei corectii mai ample incepute in pietele de actiuni si tendintei de crestere a randamentului obligatiunilor de stat, pe de alta anticipand o eventuala deteriorare a indicatorilor macro dupa alegeri, tinandu-se cont de cosmetizarile cu care se mai opereaza in campanie. 

Potrivit Reuters, ING, Raiffeisen, Societe Generale si UniCredit sunt cele patru banci europene incluse pe lista de dealeri primari aprobata de BNR. Cea mai recenta iesire pe pietele externe a avut loc in aprilie, cand Guvernul s-a imprumutat cu 1,25 miliarde de euro printr-o emisiune de eurobonduri la un randament de 3,7% pe an.

Justitia europeana amendeaza schema prin care se ramburseaza taxa auto

Curtea de Justitie a Uniunii Europene (CJUE) a hotarat ca sistemul de rambursare a taxei auto din 2008, considerata ulterior ilegala, prin instituirea taxei de mediu in 2013 astfel incat contribuabilul sa primeasca inapoi doar diferenta dintre cele doua, contravine dreptului UE.

Decizia CJUE a fost luata in contextul unei intrebari preliminare adresate curtii de Tribunalul Sibiu, in contextul unui litigiu dintre un contribuabil (Ilie Nicula) si Administratia Finantelor Publice Sibiu si Administratia Fondului pentru Mediu. 
CJUE considera ca sistemul de rambursare are ca efect, in cazul unui autovehicul de ocazie importat dintr-un alt stat membru, limitarea si chiar eliminarea totala a obligatiei de restituire a taxei pe poluare percepute cu incalcarea dreptului Uniunii, ceea ce este de natura sa mentina discriminarea in cazul taxei auto. 

In plus, sistemul are ca efect exonerarea autoritatilor nationale de obligatia de a lua in considerare dobanzile datorate contribuabilului pentru perioada cuprinsa intre perceperea nejustificata a taxei pe poluare si rambursarea acesteia.

Incasarile din timbrul de mediu in 2013 au fost de peste 732 de milioane de lei in timp ce restituirile vechii taxe auto au totalizat peste 570 de milioane de lei.