Friday, October 9, 2015

ASF infiinteaza propria entitate de solutionare alternativa a litigiilor

Consiliul Autoritatii de Supraveghere Financiara a aprobat infiintarea, la nivelul institutiei, a unei entitati pentru solutionarea alternativa a litigiilor (SAL) pentru piata financiara nebancara, potrivit unui comunicat de presa. ASF a primit, in prima jumatate a anului, peste 9.000 de petitii de la clientii pietelor pe care le supravegheaza.
Astfel, clientii companiilor de asigurari, cei ai fondurilor private de pensii, dar si investitorii din piata de capital vor avea la dispozitie o entitate la care sa apeleze in cazul in care sunt nemultumiti de relatia cu compania cu care au un contract in derulare. 

ASF a contribuit, in vara acestui an, la modificarea si completarea Proiectului de Lege privind solutionarea alternativa a litigiilor dintre consumatori si profesionisti, initiat de Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC). 

Actul normativ a fost aprobat, la finalul lunii august, de Guvern si vizeaza solutionarea alternativa a litigiilor dintre consumatori si profesionisti. Ordonanta adoptata in acest sens transpune in legislatia romaneasca prevederile Directivei 2013/11/UE. "Directiva impune statelor membre sa faciliteze accesul consumatorilor la proceduri de solutionare alternativa a litigiilor in cazul litigiilor nationale si al celor transfrontaliere care se refera la obligatiile contractuale prevazute in contractele de vanzari sau in contractele de prestari de servicii din toate sectoarele comerciale”, se arata intr-un comunicat emis de Guvern la acea vreme. 

In acest scop, in cadrul Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, se va infiinta o structura responsabila cu derularea acestor proceduri.

Pentru domeniul bancar, se prevede infiintarea Centrului de solutionare alternativa a litigiilor din sistem, iar activitatea acestui centru urmeaza sa fie coordonata de un Colegiu special infiintat in acest scop.

Sven Giegold (PE): Romania refuza accesul institutiilor europene la documente fiscale

Romania este acuzata de un membru al Parlamentului European (PE) ca refuza accesul celorlalte state ale Uniunii Europene la informatii din domeniul fiscal. Alte 13 state europene sunt, de asemenea, nominalizate ca fiind complet netransparente in ceea ce priveste sistemele de impozitare. 

„Cer Romaniei sa inceteze cu secretomania si sa ofere Parlamentului European acces la documente. Lipsa de cooperare in lupta impotriva dumpingului fiscal este pusa pe nota de plata a celor care platesc taxele corect”, a declarat europarlamentarul Sven Giegold, responsabil cu politicile financiare si economice din Grupul Verzilor/Alianta Libera Europeana.

El a nominalizat tarile care blocheaza accesul la documente fiscale sau ignora cererile Comisiei Europene in acest sens, respectiv: Belgia, Estonia, Finlanda, Grecia, Ungaria, Letonia, Luxemburg, Malta, Olanda, Romania, Slovenia, Spania, Suedia si Marea Britanie.

Celelalte 14 state membre (printre care se numara Germania, Franta si Italia, precum si paradisuri fiscale ca Austria, Cipru si Irlanda) au permis accesul la aceste informatii, chiar daca in unele cazuri acesta este limitat, afirma intr-o luare de pozitie europarlamentarul citat. 

Declaratiile membrului PE  vin in contextul in care Comisia Europeana a anuntat, in urma cu doua zile, ca ministrii de Finante din Uniunea Europeana au ajuns la un acord privind schimbul automat de informatii in domeniul fiscal, pentru combaterea evaziunii si a favorizarii unor companii in detrimentul altora. 

Paradisurile fiscale se tem de investigatiile Parlamentului European 

„Dupa o intarziere de cateva luni, membrii Comisiei Speciale TAXE a Parlamentului European ar putea avea acces la unele documente interne ale Comisiei Europene, Consiliului si ale statelor membre. Accesul la informatii va fi permis insa doar intr-o camera de citit, fara ca membrii comisiei sa aiba posibilitatea sa ia notite sau sa dezvaluie ulterior continutul documentelor”, a spus oficialul european. 

Sven Giegold sustine ca institutiile europene au dreptul sa solicite mare parte din aceste documente, insa nu reusesc sa isi impuna autoritatea. „Un parlament puternic, cum este Parlamentul European, nu trebuie sa implore pentru obtinerea propriilor drepturi, ci trebuie sa isi foloseasca prerogativele pentru a se face auzit. Parlamentul trebuie sa adopte solutiile legale, daca accesul la documente va fi in continuare restrictionat”, a mai spus reprezentantul Verzilor. 

In opinia sa, modul in care este tratata aceasta problema in prezent este scandalos. „Este clar ca paradisurile fiscale din Europa se tem de investigatiile Parlamentului European. Este scandalos faptul ca accesul la documente este obstructionat. Chiar daca statele membre se intorc la o atitudine mai democratica, conditiile de acces la documente raman scandaloase”, a mai spus oficialul european. 

Comisia speciala TAXE a Parlamentului European a fost infiintata in primavara acestui an pentru a investiga acuzatiile la adresa unor state membre UE de favorizare a marilor corporatii multinationale in materie de impozitare. Comisia ar urma sa isi finalizeze lucrarile in aceasta toamna, prin prezentarea unui raport care sa fie votat de Parlamentul European.

Statele UE vor fi obligate la schimb automat de informatii fiscale

Ministrii de Finante din Uniunea Europeana au ajuns la un acord privind schimbul automat de informatii in domeniul fiscal, pentru combaterea evaziunii. Consensul survine la doar sapte luni de cand Comisia Europeana a prezentat un ambitios plan in domeniu, se arata intr-un comunicat al Comisiei. 

Statele membre au aprobat o directiva menita sa imbunatateasca transparenta privind modul in care sunt calculate taxele companiilor, printr-un schimb de informatii transfrontaliere, pentru a evita evaziunea si constituirea unor carteluri pentru controlul preturilor. 

”Toate statele membre au convenit sa schimbe mai multe informatii in privinta reglementarilor fiscale aplicabile companiilor multinationale. Schimbul automat de informatii fiscale va ajuta autoritatile nationale sa planifice mai bine sistemul fiscal. Este un pas inainte in vederea coordonarii mai stranse si a armonizarii reglementarilor fiscale”, a declarat comisarul european pentru afaceri economice si monetare, Pierre Moscovici.

La randul sau, presedintele Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker, a declarat ca acest acord constituie un important pas inainte catre o armonizare si o coordonare in privinta taxarii. „Actualul sistem de taxare este incorect si nepotrivit acestor scopuri. Exista o multitudine de reguli nationale care permit unor companii sa castige, in timp ce altele  pierd”, a precizat Junker.

Comisia Europeana considera ca noile reglementari ”ar trebui sa duca la o cooperare mai extinsa intre statele membre in privinta problemelor legate de taxe si sa descurajeze utilizarea frauduloasa a reglementarilor fiscale”. 

Legislatia este menita sa ajute statele membre sa obtina informatiile de care au nevoie pentru a-si proteja bazele de impozitare si pentru a lupta in mod eficient impotriva companiilor care incearca sa evite sa plateasca partea lor de impozit.

Noile reguli vor intra in vigoare la 1 ianuarie 2017


In prezent, statele membre schimba foarte putine informatii cu privire la regulile proprii de taxare. Astfel, este la discretia fiecarui stat sa decida care sunt aspectele relevante pentru alte state in privinta taxarii si care nu. In consecinta, statele membre nu isi pot da seamna ce reguli din alte state pot avea impact asupra propriei baze de impozitare. De aceea, lipsa de transparenta in domeniu pote fi exploatata de anumite companii pentru a plati taxe mai mici. 

Pentru a elimina aceste nereguli, statele membre vor fi obligate sa faca un schimb automat de informatii in privinta regulilor fiscale.
„Directiva va anula dreptul statelor membre de a decide cu privire la ce informatii va transmite, cand si cui”, se mai arata in comunicat.

Noua reglementare va trebui transpusa in legislatia nationala inainte de sfarsitul anului 2016, astfel incat noie reguli sa poata fi aplicabile incepand cu 1 ianuarie 2017.

Proiectul Finantelor privind conversia creditelor a ajuns in Parlament

Proiectul Ministerului Finantelor Publice (MFP) privind conversia creditelor din valuta in lei, initiat inca din primavara de fostul ministru, a ajuns, in sfarsit, in Parlament. Acesta a mai suferit o serie de amendamnete, convenite in aceasta vara de reprezentantii clientilor cu actualul ministru. Insa nu toate sugestiile au fost luate in calcul. 

Proiectul de act normativ, care a fost prezentat in fata Comisiei de Buget-Finante din Camera Deputatilor, prevede conversia creditelor din valuta in lei, la cursul Bancii Nationale a Romaniei (BNR) din ziua conversiei, dar cu aplicarea unui discount de 15% din soldul rezultat in urma conversiei. Reprezentantii clientilor cerusera un discount de minim 25%, avand in vedere ca o banca din sistem a oferit clientilor un discount de 22,5%, fara a avea garantia statului, cum se va intampla in celelalte cazuri daca legea trece in forma propusa. 

Asceasta garantie a statului va fi in proportie de 50% din soldul rezultat in urma conversiei, dupa aplicarea discount-ului. Insa suma totala a garantiilor acordate nu va putea depasi un miliard de lei. In vara, ministrul Finantelor spunea ca aceasta suma va putea fi suplimentata daca va fi cazul. Insa, avand in vedere ca legea nu va obliga nici bancile nici clientii sa apeleze la conversie,  trebuie sa se vada mai intai care va fi necesarul de garantii. 

Creditele externalizate nu sunt acoperite de proiect
Legea vizeaza creditele in valutele in fata carora leul s-a depreciat cu mai mult de 50% din momentul acordarii pana in momentul conversiei. In plus, este vorba de creditele imobiliare, ipotecare, dar si cele de nevoi personale cu ipoteca, folosite in scop locativ. Acestea din urma au fost introduse in proiect la cererea reprezentantilor clientilor. 

In schimb, nu se face nicio referire in actul normativ la creditele externalizate de banci, desi reprezentantii clientilor au cerut ca si acestea sa fie acoperite de lege. 

Doar clientii cu restante de maxim 60 de zile vor putea solicita conversia

Clientii care vor putea solicita conversia trebuie sa nu aiba restante mai mari de 60 de zile, iar gradul de indatorare la momentul solicitarii sa fie de peste 60%.

Pe de alta parte, pentru noul credit, in lei, banca nu va putea aplica o dobanda mai mare decat cea la creditul in valuta, daca este fixa. Pentru creditele cu dobanda variabila, aceasta va fi compusa din ROBOR la 1/3/6/9 sau 12 luni, dupa caz, la care se aplica o marja fixa, care nu poate depasi marja din contractul initial si nici marja unui produs similar din oferta banii, cu exceptia celor din programul Prima Casa. Mai mult, la momentul analizarii cererii de conversie, rata aferenta noului credit nu va putea depasi echivalentul in lei al ratei dinaintea conversiei.

In schimb, clientul va plati doua comisioane aferente garantiei statului, unul de 0,49% anual, la sold, catre Fondul de Garantare a Creditelor pentru IMM-uri, si unul de risc, de 0,1% din suma garantata, platibil la acordarea garantiei catre Ministerul Finantelor Publice. 

Din vechiul proiect au fost eliminate, la solicitarea reprezentantilor clientilor, limita de venit lunar, de 3.000 de lei, si de suma a creditului final, de 300.000 de lei. 

Daca va fi aprobat in forma actuala, programul va fi valabil timp de un an din momentul intrarii in vigoare a normelor de aplicare a actului normativ.

Oferta slaba a Piraeus Bank pentru clientii cu credite in franci

Piraeus Bank Romania propune clientilor cu credite in euro sau franci elvetieni, garantate imobiliar, posibilitatea reducerii ratelor lunare, in medie cu 13%. Aceasta este cea mai mica reducere oferita clientilor, din cele anuntate pana in prezent si, in plus, banca nu ofera reducere la soldul creditului.  
“Prin propunerea pe care o lansam, ratele clientilor se vor reduce in medie cu 13%, putand ajunge, in functie de conditiile specifice fiecarui credit, pana la 35%”, sustine presedintele bancii, Catalin Parvu. 

Insa, daca media reducerilor se va situa la 13%, iar o parte dintre clienti vor beneficia de o scadere a ratelor de 35%, inseamna ca vor fi clienti care nu vor beneficia deloc de reducere, sau aceasta va fi nesemnificativa. 

Banca mentioneaza ca oferta pentru clientii vizati contine costuri „sub media actuala a pietei”. Exprimarea este insa, extrem de vaga, avand in vedere ca nu se specifica despre ce medie este vorba.  

Potrivit bancii, oferta se adreseaza clientilor bun-platnici care au contractat, in perioada 2007-2008, credite imobiliare/ipotecare sau de nevoi personale cu garantie reala imobiliara, in euro sau franci elvetieni, cu dobanda variabila.

„Astfel, acesti clienti pot beneficia simplu si rapid de noua oferta, care presupune o dobanda variabila cu marja fixa pe toata durata creditului de 4,4%, la care se adaug indicele de referinta aferent monedei creditului, revizuibil la 3 luni. Nu vor exista comisioane/taxe initiale sau periodice legate de credit pentru aceasta noua oferta”, se mentioneaza in comunicatul bancii. 

De asemenea, Piraeus Bank promite ca va suporta costurile notariale si orice alte costuri legate de inregistrarea garantiilor.

Clientii care se incadreaza in categoriile mentionate in comunicat trebuie sa mearga la banca in urmatoarele sase luni, incepand din 12 octombrie, pentru a putea obtine toate informatiile necesare si pentru a semna noile contracte. 

Oferta Piraeus este departe de ofertele celorlalte banci

Pana acum, oferta Bancpost pentru clientii cu credite in franci era considerata cea mai slaba. Aceasta presupune conversia creditelor din franci in lei, cu o dobanda la sold de 1,5% timp de trei ani, iar ulterior se va aplica o marja cuprinsa intre 3% si 4,6% peste ROBOR in functie de tipul creditului si de situatia specifica a fiecarui debitor in parte. 

In plus, in cei trei ani de dobanda fixa, rata creditelor ar scadea, in medie, cu 30%, sustin reprezentantii bancii. 

In cazul OTP, banca a transmis clientilor in cadrul negocierilor derulate cu Asociatia Utilizatorilor Romani de Servicii Financiare (AURSF) si Grupul Clientilor cu Credite in franci elvetieni ca va lansa o oferta pentru intregul portofoliu de credite garantate acordate in franci elvetieni, inclusiv pentru creditele externalizate. 

”Oferta va presupune, din spusele oficialilor bancii, un discount la soldul creditului si o conversie la lei sau euro. Pentru lei se va aplica o dobanda variabila, formata dintr-o marja fixa de 3,5 - 4% la care se va adauga ROBOR la 3 luni. Valoarea discount-ului va varia in functie de tipologia creditului, discount-ul mediu la nivelul intregului portofoliu de credite situandu-se la o valoare de aproximativ 20%. Trebuie insa retinut ca nu toti consumatorii vor beneficia de acest procent de discount, care va varia pe o plaja destul de larga,incepand de la 10-15%”, arata, la vremea respectiva echipa de negociere din partea clientilor. 

Pana acum, de departe cea mai buna ofera pentru cei cu credite in franci ramane cea facuta de Banca Transilvania clientilor preluati de la Volksbank, respectiv conversia in lei la cursul BNR din ziua conversiei, un discount la sold de 22,5% dupa diminuarea soldului cu contravaloarea comisionului de risc retinut abuziv de la acordarea creditului pana in prezent.

Asiguratii Astra au ajuns la FGA, insa platile se amana

Fondul de Garantare a Asiguratilor (FGA) a anuntat ca a preluat, la data de 1 octombrie 2015, un numar de 57.210 de dosare de dauna, inclusiv dosare de rascumparare, si peste doua milioane de contracte de asigurare in vigoare de la Astra Asigurari. Ramane ca lista cu posesorii acestor dosare sa se publice inperioada urmatoare. 
Dintre operatiunile prelute de Fond, majoritate sunt din Romania, resoectiv peste 1,82 milioane de polite si 51.566 dosare de dauna. De asemenea, FGA a mai preluat 191.241 de polite si 4.809 dosare de dauna aferente activitatii Astra in Ungaria, 22.752 de contracte in vigoare si 642 dosare de dauna aferente activitatii Astra in Slovacia, precum si 6.128 contracte in vigoare si 193 de dosare de dauna aferente activitatii Astra in Germania.

Astfel, "Fondul de Garantare a Asiguratilor (FGA) a incheiat, conform prevederilor legale, procesul de transfer al dosarelor de dauna, al contractelor de asigurare si a bazelor de date de la Societatea de Asigurare-Reasigurare Astra S.A.”, se arata in comunicatul Fondului. 


Dupa verificarea prealabila a documentelor, FGA va publica in perioada urmatoare, pe pagina oficiala de web, lista tuturor potentialilor creditori de asigurari.

In plus, institutia anunta ca, pentru a instrumenta eficient dosarele de dauna, a angajat, pana la 1 octombrie 2015, 15 inspectori evaluatori. „Prin intermediul a 12 puncte de constatare, acestia vor acoperi urmatoarele judete si zonele limitrofe acestora: Iasi, Cluj, Constanta, Timis, Prahova, Covasna, Dolj, Brasov, Vrancea, precum si municipiul Bucuresti.

Pana in prezent, FGA a primit, direct, 2.100 de cereri de deschidere de dosare de dauna, dintre care 367 au fost deja procesate, iar alte 855 de dosare sunt in faza de finalizare. 

Daunele aferente acestor dosare nu vor putea fi paltite, insa, catre asigurati decat cand decizia ASF de declansare a procedurii de faliment si retragerea autorizatiei de functionare a companiei ramane definitiva. Astra Asigurari a contestat, insa, decizia ASF in instanta, asa ca termenul de plata se prelungeste.