Friday, December 9, 2016

ANAF trece la poprirea electronica a conturilor

Agentia Nationala de Administrare Fiscala simplifica procedura de poprire a conturilor. Astfel, poprirea va fi instituita pe un singur cont si doar pentru suma datorata la stat. In aceste conditii, statul va incasa mult mai rapid restanta, iar debitorul va avea un singur cont blocat, pentru suma datorata si doar pana ce Fiscul isi incaseaza banii. 

Ordonanta de Guvern care prevede aceasta proceduraa fost publicata in Monitorul Oficial, iar masura referitoare la poprirea conturilor este prevazuta a intra in vigoare imediat. 

Procesul de poprire va dura cateva ore

In aceste conditii, intregul proces de poprire a contului, in sistem electronic, va dura cel mult cateva ore.

In prezent, autoritatile fiscale transmit titlurile executorii prin posta la toate bancile unde debitorul are conturi deschise, iar toate acestea sunt blocate, indiferent daca sumele sunt mai mari decat datoria contribuabilului la stat sau nu.


O alta problema este ca, desi legea da un termen de cinci zile pentru restituirea banilor retinuti in plus fata de debit, in realitate, procedurile de ridicare a popririi si restituire a sumelor pot dura cateva saptamani.

In plus, in comunicarea pe hartie mai intervin si alti factori care intarzie procesul: programul postei, al functionarilor la banca, timp in care, uneori, banii din conturi dispar, au mentionat recent reprezentantii ANAF. 

Scutirea de impozit pe profitul reinvestit, extinsa nelimitat

In afara de schimbarea procedurii de poprire a conturilor, Ordonanta de Guvern contine si alte prevederi care modifica actualul Cod fiscal si pe cel de procedura fiscala. 

Una dintre masuri, care urmeaza sa intre in vigoare de la 1 ianuarie 2017, se refera la prelungirea, pe termen nelimitat, a facilitatii privind scutirea de impozit pe profitul reinvestit. 

Masura este in vogoare de la jumatatea anului 2014 insa, la acea vreme, a fost prevazuta doar pana la finalul acestui an. 

Noi reguli pentru firmele platitoare de TVA

O alta masura stabileste ca fimele care isi pierd, temporar, codul de TVA vor putea deduce taxa pentru achizitiile de bunuri/servicii din perioada anularii codului de TVA ulterior, dupa ce acesta este redobandit. 

In prezent, companiile si persoanele carora le este anulat codul de TVA nu pot deduce taxa pentru cumparari si trebuie sa o colecteze pentru livrarile/prestarile efectuate. Totodata, beneficiarii nu isi pot deduce taxa pentru achizitiile de la acesti contribuabili, iar cheltuielile inregistrate nu sunt luate in calcul la stabilirea impozitului pe profit.

In plus, Ordonanta prevede ca declaratiile informative 392A, 392B si 393 se suspenda pana la data de 31 decembrie 2019.

Totodata, prin noul act normativ se instituie regimul special de TVA pentru agricultori. Astfel, acestia vor fi scutiti de TVA, insa vor plati o compensatie in cota forfetara, care reprezinta suma rezultata prin aplicarea procentului de compensare in cota forfetara asupra pretului/tarifului, exclusiv taxa, aferent livrarilor de produse agricole si prestarilor de servicii agricole, efectuate de un agricultor.
    
"Procentul de compensare in cota forfetara este 1% pentru anul 2017, 4% pentru anul 2018 si 8% incepand cu anul 2019", se subliniaza in Ordonanta.

In plus, actul normativ introduce noi reguli privind regimul de impozitare a microintreprinderilor, sistemul stock option plan, prin care o firma poate acorda angajatilor, administratorilor si/sau directorilor acesteia dreptul de a achizitiona la un pret preferential sau de a primi cu titlu gratuit un numar determinat de titluri de participare (actiuni-n.r.). 

De asemenea, se elimina Registrul Operatorilor Intracomunitari si se introduce deducerea cheltuielilor cu invatamantul profesional.

Noi acuzatii privind plata despagubirilor pe RCA

O alta companie de asigurari din piata RCA este acuzata de societatile de service ca intarzie platile, diminueaza despagubirile la care asiguratii au dreptul si face presiuni pentru reparatii ieftine. Este vorba de noul leader al pietei, Asirom, despre care reprezentantii service-urilor spun ca a preluat practicile Astra si Carpatica.
Asociatia Societatilor de Service Auto Independente (ASSAI) sustine faptul ca pagubitii societatii Asirom – Vienna Insurance Group intampina probleme grave atunci cand trebuie sa isi primeasca despagubirea, in contextul in care politele RCA reprezinta peste 70% din afacerea Asirom, aceasta societate avand o cota de aproximativ 23% din piata RCA (465 milioane lei in semestrul I al anului 2016).

“Toti colosii cu picioare de lut din piata RCA au avut aceiasi soarta in ultimii doi ani. Cu totii au acumulat o cota de piata ridicata pe segmentul de risc ridicat cum este produsul RCA, au detinut un portofoliu format preponderant din acest produs obligatoriu, au vandut un RCA mai ieftin, au intampinat grave probleme atunci cand a fost vorba de plata daunelor, au avut un numar ridicat de reclamatii si care, in final, s-au prabusit in bratele Fondului de Garantare a Asiguratilor”, a declarat presedintele ASSAI,  Cristian Muntean.

Despagubirile sunt platite doar partial si cu intarziere


Potrivit Asociatiei, la aceasta societate despagubirea se efectueaza de regula, in afara termenului legal, de multe ori doar partial, iar pagubitii RCA sunt programati la constatarea daunelor, in multe situatii, in afara termenului legal. 

„Asiguratorul nu raspunde in multe situatii, in termen legal, la solicitarea de comunicare a valorii maxime de despagubire solicitata de catre pagubit. Valoarea maxima de despagubire comunicata pagubitului RCA este, de regula, subevaluata semnificativ, pagubitul RCA primind o despagubire mult mai mica, cu 30% – 50%, decat cea care i se cuvine. Sunt introduse abuziv in cercetari sub pretextul unor suspiciuni de frauda foarte multe dosare de dauna, cercetari ce dureaza 90 de zile”, se mai arata in comunicatu citat. 


In plus, pentru peste 90% dintre dosarele de dauna introduse in cercetari nu se confirma suspiciunile de frauda, aceasta procedura constituind in realitate, un fals pretext al asiguratorului de a amana plata despagubirii in mod legal, dar abuziv, inca 90 de zile, mai sustine ASSAI. 

Totodata, constatarea daunelor se realizeaza superficial si incomplet de catre inspectorii de dauna, mai spun reprezentantii serviceurilor. 

Service-urile Dacia au renuntat la contractele cu Asirom


Acuzatiile ASSAI nu sunt singulare, ci vin la doar cateva luni de la momentul in care Asociatia Concesionarilor Dacia, Renault si Nissan din Romania (ACODAREN), care reuneste majoritatea service-urilor Dacia, Renault si Nissan de pe pia?a romaneasca, a anuntat ca reziliaza 55 de contracte pe care le avea cu Asirom. 

Asociatia acuza, la vremea respectiva Asirom ca foloseste aceleasi metode ca Astra si Carpatica (societati in faliment –n.r.), precum intarzierea platilor catre service-uri cu lunile si impunerea folosirii unor piese cat mai ieftine pentru reparatii, de calitate incerta.

"Asirom isi regleaza socotelile financiare pe seama service-urilor noastre, nu ne plateste facturile, trage de timp pentru a aduna bani din piata si ne creeaza probleme cu clientii”, a declarat directorul ACODAREN, Marius Ghiban.

Asociatia sustine ca metoda folosita de Asirom, pe care au folosit-o anterior Astra si Carpatica Asig, este de a incheia cu service-ul un contract cu plata despagubirii la termen, numita decontare directa, dar fara penalitati pentru nerespectarea termenului de plata.

De altfel, si ASF mentiona, la transmiterea datelor privind reclamatiile pe piata RCA la sase luni, ca Asirom este a doua cea mai reclamata companie din piata.

Asirom a devenit in acest an liderul pietei RCA, ocupand locul lasat liber de Astra Asigurari.