Tuesday, November 19, 2013

Ce drepturi vor avea persoanele fizice verificate fiscal?

Ministerul Finantelor Publice a publicat un proiect de ordin cu privire la drepturile pe care le vor avea persoanele fizice supuse verificarii fiscale, atat inainte cat si pe parcursul proceduri de verificare.

Codul de procedura fiscala a fost modificat pentru a include o procedura speciala de verificare a persoanelor fizice, supuse impozitului pe venit. Scopul il reprezinta identificarea veniturilor nedeclarate.

Persoanele fizice supuse acestei proceduri vor beneficia de o serie de drepturi si obligatii, conform ordinului propus de MFP. Ele vor fi insttiintate printr-un aviz special cu cel putin 15 inainte de inceperea procedurii, precizandu-se perioada ce urmeaza a fi supusa verificarii, temeiul juridic, locul desfasurarii verificarii si informatiile si inscrisurile relevante pentru verificare.
Dupa primirea avizului, termenul de prezentare a documentelor solicitate este de 60 zile.
Persoanele vizate au posibilitatea sa amane inceperea verificarii o singura data,  pot beneficia de asistenta de specialitate, pot cere schimbarea locului de desfasurare a verificarilor, iar termenul de furnizare a informatiilor poate fi extins cu maxim 30 zile, pentru motive intemeiate.

Sotul/sotia si rudele pana la gradul al 3-lea inclusiv pot refuza furnizarea de informatii. De asemenea, pot refuza sa furnizeze informatii de care au luat cunostinta in desfasurarea activitatii lor preotii, avocatii, notarii, consultantii fiscali, auditorii, expertii contabli si medicii, cu exceptia informatiilor necesare clarificarii si stabilirii situatiei fiscale a contribuabililor cu care au avut sau au raporturi juridice.

Personale fizice au dreptul de a fi verificate o singura data pentru fiecare perioada impozabila.

La inceperea verificarii, functionarii trebuie sa se legitimeze si sa prezinte ordinul de serviciu, semnat de conducatorul activitatii de verificare fiscala.

Persoanele au dreptul sa cunoasca rezultatele verificarii fiscale si pot contesta ulterior decizia, in maxim 30 de zile de la comunicarea acesteia.

Cardurile sunt folosite inca rar la plata taxelor locale

Cardul bancar este inca putin folosit la plata taxelor locale, fapt dovedit de topul primariilor unde cardul a fost cel mai des folosit. In Top 10 la nivel national se regasesc 2 comune.

Primaria sectorul 1 din capitala ocupa primul loc in top, cu 65 de tranzactii de plata cu cardul la 1.000 de locuitori, conform datelor publicate de Visa. Pe locurile urmatoare se situeaza primaria sectorului 5 (57 de tranzactii) si primaria sectorului 4 (56 de tranzactii).

In top 10 primarii se mai regasesc orase importante precum Cluj-Napoca, Brasov, Ploiesti, dar si comune precum Floresti (judetul Cluj) si Corbeanca (Ilfov).

Numarul tranzactiilor de plata cu cardul a taxelor locale a avansat cu 37%, la 323.000 de tranzactii in primele 9 luni din 2013. In cadrul acestor plati, cele online au avansat cu 50% fata de perioada similara din 2012.

Agentii Bancpost vor vinde credite la domiciliul clientilor

Bancpost si-a format o echipa de agenti directi, care vor veni la domiciliul persoanelor fizice pentru a le vinde credite de nevoi personale si carduri de credit.

Clientii pot alege spatiile in care doresc sa se intalneasca cu agentii. Pana la sfarsitul acestui an, noua metoda de vanzare va fi pusa in aplicare doar in Bucuresti, urmand ca in 2014, procedura sa se extinda si in restul oraselor din tara.

“Este un serviciu care face produsele Bancpost mai accesibile, mai usor de inteles si de achizitionat”, afirma Kyriakos Xydis, vicepresedinte executiv Bancpost.

Aceasta metoda de vanzare de credite este folosita in special de brokerii de credit, dar si de Provident Financial, principalul jucator pe piata creditelor rapide si scumpe.

Asiguratorii anunta scaderea ratei daunei la politele auto

Allianz Tiriac a anuntat reducerea cu 5 puncte procentuale, pana la 77%, a ratei daunei la asigurarile auto dupa primele 9 luni din acest an. 

Compania pune aceasta evolutie pe seama masurilor de eficientizare operationala si de subscriere. 

Primele incasate din asigurari auto – RCA si Casco – s-au majorat cu 2,7% in perioada ianuarie-septembrie 2013, comparativ cu perioada similara din 2012. Subscrierile la asigurarile Casco reprezinta 45% din primele incasate pe segmentul asigurarilor generale.
„Ramanem concentrati pe controlul daunalitatii portofoliului auto, promovand o politica conservatoare, prudentiala a subscrierii. Cu aceasta abordare asteptam ca nivelul profitabilitatii sa continue sa se imbunatateasca si in perioada ramasa pana la finele anului”, afirma Remi Vrignaud, directorul general al Allianz-Tiriac Asigurari.

Administratorii fondurilor de pensii ar trebui sa dea socoteala clientilor

Administratorii fondurilor de pensii private ar trebui sa fie obligati prin lege sa aiba intalniri anuale cu participantii, pentru a rapunde fata in fata la intrebarile acestora cu privire la strategia si politica de investitii. Astfel de practici functioneaza de exemplu, in Danemarca, si ar fi benefice si la noi.

Companiile listate la bursa sunt obligate sa convoace intalniri anuale cu actionarii, in cadrul carora managementul este obligat sa rapunda la intrebarile proprietarilor companiei. Astfel, dincolo de rapoartele periodice, actionarii au ocazia sa ceara socoteala direct managementului despre activitatea si perspectivele companiei.

Aceeasi regula ar trebui sa se aplice si in cazul fondurilor de pensii. Banii sunt gestionati de administratori, insa acestia nu sunt obligati sa aiba intalniri fata in fata cu proprietarii fondului: clientii. 

Situatia este extrem de ciudata, deoarece necesitatea unor astfel de intalniri este mult mai importanta in cazul pensiilor private, arata un raport publicat de asociatia ShareAction din Marea Britanie.
Sunt foarte putini actionari care isi investesc economiile de-o viata intr-o companie. Pe de alta parte, veniturile de care vor beneficia generatiile viitoare de pensionari depind exclusiv de performanta fondurilor de pensii.

Astfel de intalniri ar trebui impuse prin lege, deoarece ar da participantilor sansa sa ceara in mod direct explicatii de la management cu privire la strategia si politica de investitii. Clientii ar putea sa inteleaga mai bine de ce administratorul a luat anumite decizii. 

Rolul intalnirilor ar putea fi si unul consultativ, prin care clientii sa semnaleze administratorului anumite preferinte in ceea ce priveste strategia viitoare de investitii.

Metoda functioneaza deja in Danemarca

Acest sistem functioneaza in prezent in Danemarca, in cazul fondurilor de tip Pensionkasse, detinute si controlate de catre membri.  Aceste fonduri sunt obligate sa aiba intalniri anuale cu membrii. In acest sens, se aleg delegati din randul clientilor, in baza unor reguli de reprezentare.

Un exemplu este fondul PKA, unde membrii pot influenta deciziile de investitii participand la intalnirile anuale.

Cu cateva zile inainte, delegatii primesc informatii de la administrator astfel incat sa se documenteze inainte de intalnire, pentru a putea pune intrebari inteligente. 

Aceste intalniri permit clientilor sa inteleaga mai bine deciziile luate, perspectivele si oportunitatile de investitii si totodata, dau ocazia managementului sa afle reactia participantilor cu privire la strategia de investitii. Prin urmare, informarea functioneaza in ambele sensuri.

S-a infiintat asociatia utilizatorilor de servicii financiare

Asociatia Utilizatorilor Romani de Servicii Financiare (AURSF) a anuntat cu ocazia lansarii ca isi propune sa apere drepturile consumatorilor pentru ca fiecare sa obtina despagubirile cuvenite, pentru daunele suferite.

Asociatia doreste sa apere interesele si drepturile legitime ale clientilor bancilor, societatilor de asigurare, fondurilor de pensii si societatilor de investitii.
Un alt obiectiv este reprezentarea consumatorilor in relatia cu institutiile financiare, inclusiv in relatia cu supraveghetorii pietei financiare si sa contribuie la cresterea standardelor de transparenta pentru produsele financiare.

Initiatorii asociatiei sunt mai multi jurnalisti financiari, profesionisti care cunosc foarte bine produsele si serviciile financiare, reprezentanti de marca ai asociatiilor de consumatori si ai mediului academic, dar si clienti ai sistemului financiar care au avut curajul si tenacitatea de a reactiona atunci cand drepturile le-au fost incalcate.

UniCredit relanseaza creditul Prima Casa

UniCredit a reintrodus in oferta creditul Prima Casa de la inceputul lunii noiembrie, rata dobanzii fiind egala cu 2,5 puncte procentuale peste Robor.

In prezent, nivelul ratei dobanzii este de 5,78%.

"Reluam acordarea de credite prin programul Prima Casa, deoarece constientizam nevoia clientilor nostri de a accesa credite ipotecare in conditii cat mai avantajoase de dobanda si la un nivel al avansului minim cat mai redus", afirma Petrisor Costin, Director Produse & Segmente Divizia Retail, UniCredit Tiriac Bank.
Comisionul de garantare catre FNGCIMM se va achita lunar de catre client, fiind egal cu 0,02% din soldul creditului. Banca nu percepe comision de analiza pentru dosarul de credit.

Economia a crescut cu 2,7% in primele 9 luni

PIB s-a majorat cu 2,7% in primele 9 luni din 2013 comparativ cu perioada similara a anului anterior, conform estimarilor semnal realizate de Institutul National de Statistica.

Rata destul de inalta de crestere economica s-a datorat in special productiei agricole foarte bune din acest an. 
Agricultura are un caracter sezonier si influenteaza economia in cursului trimestrului III, cand PIB a consemnat o majorare cu 4,1% fata de trimestrul III din 2012. Aceasta a fost si cea mai inalta crestere trimestriala din intreaga UE, conform datelor Eurostat.

O dinamica inalta a PIB a mai fost intalnita in Letonia (3,9%). In medie, economia UE a crescut cu numai 0,1% in trimestrul III din 2013 (fata de trimestrul III din 2012). Cele mai slabe rezultate s-au inregistrat in Cipru, unde PIB s-a contractat cu 5,7%. 

Preturile la imobile au scazut in trimestrul III

Preturile la imobile au scazut cu 1,6% in trimestrul III din acest an, reluandu-se tendinta descendenta din ultimii ani, conform indicelui rezidential realizat de Eurobank Property Services.

Indicele Bucuresti Centru a inregistrat cel mai mic nivel din ultimii 8 ani, dupa ce preturile au coborat cu inca 6,6% in trimestrul III din 2013. O evolutie similara s-a inregistrat si cu preturile rezidentiale din judetul Ilfov, unde contractia a fost chiar mai abrupta (-7,6%).
La nivel national, Diviziunea Nord prezinta cea mai buna performanta a preturilor rezidentiale cu o crestere trimestriala si anuala pozitiva si, de departe, cea mai lenta reducere medie a nivelului de pret pe ultimii 5 ani de -2% pe an.