Wednesday, October 26, 2016

CE cere Volkswagen un angajament ferm catre consumatori

Comisia Europeana continua sa faca presiuni asupra grupului auto german, Volkswagen AG, pentru a suporta pagubele provocate clientilor de scandalul manipularii emisiilor diesel. Forul european cere concernului german sa inceapa plata despagubirilor catre consumatorii afectati si sa promita ferm ca vehiculele afectate vor fi reparate anul urmator.
"Volkswagen ar trebui sa precizeze in mod clar ce va oferi consumatorilor, iar pachetul oferit trebuie sa fie identic in cele 28 de state membre", se arata intr-o scrisoare trimisa pe data de 21 octombrie de Comisarul european pentru Justitie, consumatori si egalitate de gen, Vera Jourova, catre Volkswagen. 

Potrivit Bloomberg, scrisoarea a fost trimisa  la aproximativ o luna dupa ce grupul german a dat publicitatii un plan de actiune pentru a oferi consumatorilor mai multe informatii cu privire la reparatiile care vor fi efectuate.

Compensatiile clientilor, mai mari decat intr-o situatie uzuala

"Avand in vedere ca scandalul manipularii emisiilor pare a fi rezultatul unui comportament care presupune incalcarea mai multor prevederi UE privind practicile comerciale, planul ar trebui sa ofere consumatorilor avantaje suplimentare mai mari decat cele acordate in mod normal atunci cand sunt chemati sa isi aduca automobilele in service din cauza unor probleme tehnice neprevazute", se mai arata in scrisoare comisarului european citata de de Bloomberg.

Potrivit unor surse din cadrul comisiei, institutia vrea sa obtina de la Volkswagen garantii ferme ca reparatiile care vor fi facute vor fi favorabile clientilor si nu vor avea efecte negative asupra acestora. 

In plus, CE sfatuieste concernul german sa vina cu o propunere de despagubie in mod voluntar si sa ofere clientilor inclusiv posibilitatea rascumpararii autovehiculelor in anumite circumstante.

Oficiali ai CE au mai precizat ca Jourova urmeaza sa se intalneasca joi cu Francisco Javier Garcia Sanz, principalul negociator al Volkswagen in dosarul Dieselgate, pentru a pune la punct aspectele mentionate.

Europenii cer aceleasi avantaje pe care le au americanii

 Pe de alta parte, organizatiile europene pentru protectia consumatorilor  au criticat rezultatele primei runde de discutii intre Volkswagen si oficialii europeni. Reprezentantii acestora sustin ca planul de actiune prezentat de constructorul auto nu aduce modificari substantiale fata de promisiunea initiala a companiei ca va repara vehiculele afectate. 

Consumatorii reclama in special faptul ca europenilor li s-a promis repararea vehiculelor, in timp ce detinatorii americani de vehicule Volkswagen pot beneficia de despagubiri in valoare de mai multe mii de dolari.

Scandalul Dieselgate, in care grupul Volkswagen este implicat, a izbucnit dupa ce, in toamna anului trecut, concernul a  a recunoscut ca, in perioada 2005 - 2015, a echipat 11 milioane de vehicule vandute la nivel mondial cu un soft care falsifica rezultatele testelor antipoluare ale motoarelor diesel.

Din cele aproximativ 11 milioane de vehicule afectate la nivel global, aproximativ 8,5 milioane sunt in Europa. Anterior, Volkswagen a estimat ca majoritatea celor  8,5 milioane autovehicule cu probleme din Europa pot fi reparate in acest an, dar altele trebuie sa astepte pana in 2017. Compania nu a precizat, insa, numarul masinilor care trebuie sa astepte reparatia.

Legea conversiei, contestata la CCR

Guvernul a sesizat Curtea Constitutionala cu privire la proiectul de lege care prevede conversia creditelor din franci elvetieni in lei la cursul din momentul acordarii. Premierul Dacian Ciolos a declarat ca Executivul nu este impotriva proiectului, dar a recurs la acest gest pentru a fi duse cateva clarificari din punct de vedere constitutional.
"Este nevoie de anumite clarificari, altfel, in cateva luni, orice banca poate ataca legea", a spus Ciolos.

Obiectiile Guvernului au fost transmise Parlamentului si in cursul dezbaterilor, insa acestea nu au fost cuprinse in forma finala a actului normativ. 

Guvernul vrea criterii sociale

"Guvernul a avizat pozitiv, in Parlament, legea conversiei in franci elvetieni in conditiile in care forma votata ar fi pastrat caracterul social al initiativei parlamentare. Legislativul insa nu a tinut cont de aceasta opinie transmisa de Guvern si legea adoptata a depasit cadrul social, motiv pentru care Guvernul contesta aceasta forma la CCR", sustin surse guvernamentale. 

Executivul considera ca aplicarea legii si la creditele in derulare contravine principiului neretroactivitatii si previzibilitatii legii, consacrate de Constitutie. Pe de alta parte, spune ca aceste principii pot fi incalcate, daca exista un temei social, potrivit unui punct de vedere transmis Camerei Deputatilor anterior adoptarii proiectului.

Pragul solicitat este de 150.000 de euro

Cabinetul Ciolos a cerut ca legea sa fie aplicata doar persoanelor fizice consumatori, cu credite de pana la 150.000 de euro (echivalent in franci elvetieni) si cu un grad de indatorare de peste 50% din veniturile nete. Deputatii au adoptat insa proiectul in unanimitate, in urma cu o saptamana, fara a tine cont de opinia Executivului.

Pe parcursul dezbaterilor, in textul proiectelor au fost introduse doua amendamente, unul referitor la gradul de indatorare de cel putin 50% din vebitul net lunar, iar altul care impunea un plafon de 250.000 de euro (echivalent in franci elvetieni) pana la care conversia ar fi fost obligatorie pentru banci. 

Ambele amendamente, insa, au fost eliminate pana la votul final in Camera Deputatilor, astfel ca orice debitor in franci elvetieni ar avea posibilitatea sa apeleze la conversia creditului din franci in lei, la cursul din momentul contractarii, daca legea ramane in forma adoptata de Parlament. 

Tot in ultima faza, insa, s-au modificat prevederile referitoare la costurile noului imprumut, rezultat in urma conversiei. Initial, in proiect se mentiona ca dobanzile si comisioanele vor fi cele din contractul in franci elvetieni la momentul contractarii, sau cele pe care banca le practica in prezent la creditele in lei, daca sunt mai avantajoase pentru client. 

In final, insa, costurile urmeaza a fi negociate intre client si banca "cu respectarea principiului bunei credinte", astfel incat obligatiile de plata sa nu fie mai impovaratoare pentru consumator, formula care lasa loc la interpretari.

Asadar, Legea privind conversia creditelor in franci elvetieni la cursul de la data acordarii nu va intra in vigoare inainte ca magistratii Curtii Constitutionale sa verifice daca actul normativ respecta sau nu Constitutia.

Despagubiri diminuate pentru pagubitii PAD

Regulile asigurarii obligatorii pentru locuinta se schimba, din nou, in defavoarea celor care detin o astfel de polita. Incepand din 24 octombrie, in cazul unei daune partiale, asiguratii nu vor mai primi suma integrala aferenta despagubirii, pentru ca firma de asigurare va retine automat o parte din aceasta pentru reintregirea sumei asigurate. 

Anterior acestor schimbari, asiguratul decidea de buna voie daca reintregeste suma asigurata, contra unei prime suplimentare, sau daca merge cu suma asigurata diminuata cu despagubirea incasata pana la expirarea politei.

Norma ASF nr 35/2016 privind forma si clauzele cuprinse in contractul de asigurare obligatorie a locuintelor impotriva cutremurelor, alunecarilor de teren si inundatiilor, a fost publicata in Monitorul Oficial in data de 25 august si intra in vigoare in 24 octombrie.

Principala modificare a legislatiei ii vizeaza pe cei afectati de riscurile cuprinse de asigurare, respectiv inundatii, alunecari de teren sau cutremur, care sufera daune partiale. 

In vechea forma, Norma prevedea ca „dupa fiecare dauna, suma asigurata se micsoreaza pentru restul perioadei de asigurare, cu incepere de la data producerii oricarui eveniment asigurat, cu suma platita drept despagubire, asigurarea continuand cu suma asigurata ramasa. Dupa plata unei despagubiri de catre PAID, asiguratul poate opta pentru reintregirea sumei asigurate, prin plata unei prime de asigurare calculata proportional cu despagubirea primita, insa numai dupa efectuarea tuturor reparatiilor pentru care a fost solicitata despagubirea”. 


In noua versiune, „dupa fiecare dauna, suma asigurata se reintregeste automat de la data evenimentului asigurat prin plata unei prime de asigurare suplimentare care se retine din despagubirea datorata. Prima suplimentara se calculeaza proportional cu despagubirea primita si perioada ramasa de asigurare".

O alta modificare a Normei stipuleaza ca polita de asigurare se poate emite si electronic, deci fara sa mai fie nevoie de semnatura fizica a beneficiarului pe hartie, ci doar a reprezentantului companiei de asigurari.

Posesori unei polite PAD, vizati de noi scumpiri

Pe langa aceste schimbari, ASF intentioneaza sa modifice, din nou, conditiile pentru asigurarea PAD, de data aceasta prin introducerea unei fransize clasice pentru riscul de cutremur. 

Potrivit Grupului de lucru privind asigurarile obligatorii de locuinte, constituit la nivelul ASF, care a avansat aceasta propunere, masura vizeaza asigurarea sustenabilitatii sistemului de asigurare, prin diminuarea despagubirii, indeosebi in cazul daunelor minore.

Asiguratul va putea renunta la fransiza, insa in acest caz va plati o prima de asigurare mai mare. 

Pe de alta parte, Grupul de lucru propune ca obligativitatea incheierii unei polite PAD sa fie restransa numai pentru imobilele cu destinatie de locuinta.

ASF vrea sa fixeze amenda pentru lipsa PAD la nivelul maxim

In plus, Autoritatea mai face o incercare pentru a-i determina pe cei care nu detin o astfel de polita, desi legea ii obliga, sa isi asigure casa si propune stabilirea unei amenzi fixe pentru lipsa asigurarii in cuantum de 500 lei. In prezent, amenda este variabila, intre 100 si 500 de lei, insa, avand in vedere gradul ridicat de neasigurare a locuintelor, se pare ca cei in drept sa aplice amenzile (primariile) nu au uzat de aceasta metoda de coercitie.  

Gradul de cuprindere a asigurarilor obligatorii de locuinte este de aproape 20% in Romania, remarca de curand chiar presedintele ASF, Misu Negritoiu. 

Si acest procent, cel mai probabil, se datoreaza in mare masura faptului ca cei care inchie o polita facultativa de asigurare a locuintei, voluntar sau obligati de banca la care au credit ipotecar, sunt obligati sa detina, in prealabil, o polita obligatorie. De fapt, compania de asigurare nu mai are voie sa emita o asigurare facultativa, decat in completarea uneia PAD. 

Potrivit legii, primele de asigurare obligatorie PAD care trebuie platite de toti proprietarii de locuinte, sunt de 10 si 20 de euro pe an, in functie de materialul din care este contruita casa. Valoarea totala asigurata este de 10.000, respectiv 20.000 de euro.

ASSAI: Tarifele RCA anuntate de ASF dezavantajeaza populatia

Tarifele maximale pentru raspunderea civila auto RCA, anuntate de Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF), avantajeaza transportatorii dar defavorizeaza persoanele fizice. Asociatia Societatilor de Service Auto Independente (ASSAI) a prezentat, intr-un comunicat de presa, o analiza a preturilor stabilite de ASF din care reiese acest aspect. 

Astfel, ASSAI sustine ca preturile anuntate de ASF reprezinta o scadere cu 40% pentru transportatori (pret plafonat la 7.534 lei/RCA pentru un an), insa se majoreaza cu 31% tariful RCA pentru persoanele fizice (de la 466 de lei la 610 lei pentru asigurarea pe un an). 

Tinerii, cei mai afectati de scumpirea RCA

Potrivit asociatiei, cei mai afectati sunt tinerii, ale caror tarife au crescut cu peste 300% in ultimii doi ani.

„Decizia de plafonare a tarifelor RCA, desi rezolva pe termen scurt problema pretului RCA pentru transportatori, are ca efect defavorizarea persoanelor fizice. Pretul RCA pentru tineri a crescut cu peste 300%, de la un cost de aproximativ 585 de lei in luna iunie 2014, la 1.760 lei in luna februarie 2016”, se mentioneaza in comunicatul citat. 

Pe de alta parte, reprezentantii Asociatiei atrag atentia asupra faptului ca si in cazul transportatorilor, chiar si dupa plafonare, tarifele maxime raman aproape duble fata de nivelul din iunie 2015 (referinta luata in calcul in protocolul dintre ASF si transportatori care stabilea ca preturile sa nu creasca cu mai mult de 50% fata de acea referinta). 

Romania, aproape cea mai scumpa piata din UE

„Pana in luna iunie 2015, prima medie RCA la un camion de peste 16 tone, clasa B0, era de aproximativ 4.000 de lei. Prima medie RCA pentru acest tip de autovehicul a crescut cu 330% in 2016, ajungand si la aberatii de pret de peste 20.000 de lei”, se mentioneaza in comunicatul ASSAI. 


Potrivit documentului, pretul mediu in UE al acestui produs, pentru acest tip de autovehicul (peste 16 tone), este de aproximativ 2.000 de euro. 

„Preturile incep de la 700 de euro – pretul mediu in Bulgaria, si sfarsesc cu aproximativ 2.800 de euro – pretul mediu in Germania, aceasta fiind considerata cea mai scumpa tara pentru produsul RCA din UE”, se subliniaza in comunicatul citat. 

Conform reprezentantilor ASSAI, in luna septembrie 2016, pretul mediu al RCA in Romania, pentru aceasta categorie, a fost de 12.500 lei (2.777 de euro). 

In plus, Asociatia noteaza faptul ca produsul RCA a cunoscut, in 2016, cea mai mare crestere de pret (24%) dintre toate produsele comercializate in Romania in ultimul an, acesta avand si caracter obligatoriu.

Tarifele trebuie aprobate de Guvern pentru a intra in vigoare

ASF a anuntat, in data de 17 octombri 2016, tarifele maximale de RCA pe care copaniile de asigurari sunt obligate sa le practice in urmatoarele sase luni. Plafoanele au fost stabilite in baza unei metodologii stabilite de ASF in urma discutilor cu transportatorii. 

Tarifele maximale vor intra, insa, in vigoare, dupa ce vor fi aprobate de Guvern.