Thursday, June 8, 2017

Controverse pe solutionarea alternativa a litigiilor la SAL-Fin

Solutionarea alternativa a litigiilor in domeniul financiar non-bancar isca noi controverse. Asociatia Societatilor de Service Auto Independente (ASSAI) sustine ca 35% dintre conciliatorii SAL-Fin ar fi incompatibili cu functia pe care o detin pentru ca sunt angajati cu forme legale ai firmelor de asigurari.
La randul sau, Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) sustine ca, pana la aceasta data nu au existat contestatii privind impartialitatea conciliatorilor in cadrul procedurilor solutionate.

”ASSAI a transmis consiliului ASF o solicitare de revocare a mandatului colegiului SAL-Fin, retragerea autorizatiei de practica a conciliatorilor SAL-Fin incompatibili, retragerea autorizatiei de practica a conciliatorilor SAL-Fin care, desi nu indeplineau criteriile de experienta si/sau pregatire, au fost admisi sa practice aceasta activitate, precum si modificarea regulamentului SAL-Fin prin dezbatere publica transparenta”, se arata in comunicatul ASSAI.

Ce se intampla daca un conciliator este angajatul unui asigurator?

Potrivit ASF, insa, conciliatorii care lucreaza pentru platforma de solutionare alternativa a litigiilor in domeniul financiar non-bancar au obligatia de a se abtine de la solutionarea unei cereri in cazul in care sunt sau au fost angajati ai unui asigurator implicat in litigiul respectiv. 

”Prin urmare, nu a existat niciun caz solutionat prin intermediul SAL-Fin in care un conciliator sa fie salariat sau sa fi fost remunerat direct sau indirect de catre acesta. Mai mult decat atat, consumatorul are la dispozitie toate informatiile necesare pentru a decide daca doreste sau nu sa fie reprezentat de catre un conciliator care lucreaza in domeniu, avand posibilitatea sa sesizeze orice fel de abatere pe care o constanta in cadrul solutionarii”, se arata in comunicatul ASF.

Autoritatea a precizat ca eventualele probleme cu conciliatorii sunt judecate de plenul conciliatorilor, care reprezinta corpul expertilor, independenti de ASF, care delibereaza asupra problemelor.

”Hotararile si incheierile date de catre conciliatorii SAL-Fin au fost acceptate de parti in proportie de peste 99%, existand doar o singura hotarare atacata pe rolul instantelor judecatoresti”, se arata in comunicat.

Totodata, ASSAI sustine ca SAL-Fin a restrans drepturile consumatorului de a fi reprezentat prin mandatari in situatia in care consumatorul a decis ca despagubirea sa fie achitata in contul reparatiilor efectuate de unitatea service care detine si calitatea de mandatar al consumatorului.

In acest caz, ASF precizeaza ca “persoanele fizice si/sau juridice pot reprezenta/ asista consumatorii in cadrul procedurilor SAL-Fin doar in masura in care reprezinta interesul direct al consumatorului si nu interese comerciale sau de alta natura”. 

Care sunt termenele de solutionare a litigiilor?

In plus, reprezentantii serviceurilor reclama faptul ca termenele de solutionare a litigiilor sunt in mod deliberat extrem de lungi. “Lipsa unor termene si proceduri clare in Regulamentul SAL-Fin prin care asiguratorul sa fie obligat sa raspunda catre SalFin intr-un termen rezonabil de timp, conduce la prelungirea nejustificata a solutionarii, aceasta ajungand sa fie finalizata abia in 6 luni”, se arata in comunicatul ASSAI. 

La randul sau, ASF arata ca procedurile SAL-Fin prevad termene de 60 de zile (pentru procedura cu propunere solutie) respectiv 90 de zile (pentru procedura cu impunere), fata de termenele de 90 de zile prevazute de directiva europeana si OUG aferente. 

“Cel mai lung termen, in care comerciantul este obligat sa raspunda solicitarii venite din partea SAL-Fin, este de 15 zile si nu s-au inregistrat cazuri in care acest termen sa fie depasit. Asa cum reiese si din raportul SAL-Fin si al Colegiului de coordonare pentru anul 2016, publicat pe pagina oficiala, în luna februarie 2017, durata medie a procedurilor nu depaseste 49 de zile (exista un numar insemnat de cereri solutionate intr-un interval cuprins intre 7 si 30 de zile)”, subliniaza ASF. 

Conciliatorii SAL-Fin au primit, pana in prezent, 120 de cereri de solutionare, dintre care 98 au fost acceptate, 16 sunt in proces de conciliere, 75 sunt solutionate, iar una este contestata.