Thursday, May 11, 2017

Oferta publica Digi, succes incontestabil dar cu surprize

Succesul inregistrat de oferta publica primara a operatorului telecom Digi Communications a surprins participantii la piata de capital din Romania. Oferta s-a incheiat miercuri la ora 12.00 insa, cu o seara inainte, subscrierea ajunsese la 2783% (aproximativ 75,92 milioane de actiuni Digi), pe segmentul de retail negarantat. 

Oferta, prin care un grup de actionari Digi Communications, actionarul majoritar al RCS&RDS, vrea sa vanda un pachet de 21.744.108 actiuni, pentru o suma cuprinsa intre 826,27 milioane de lei si 1,21 miliarde de lei, a fost lansata pe 28 aprilie. 

Astfel, subscrierile pe retail la oferta Digi insumeaza aproximativ un miliard de euro, in conditiile in care au fost facute la pretul maxim de 56 de lei/actiune. Pretul final va fi stabilit insa in urma subscrierilor de pe transa investitorilor institutionali, in intervalul 38-56 lei/actiune.

De altfel, oferta de retail garantata, pentru persoane fizice, ce cuprinde 534.000 de actiuni, a fost cumparata integral in prima zi a ofertei, in doar o ora si jumatate.

Investitorii se pot retrage pana miercuri la ora 17.00

Insa, in ciuda succesului indubitabil, procesul nu a fost lipsit de surprize. Prima a constat in faptul ca, in data de 8 mai 2017, compania RCS&RDS a fost instiintata oficial de catre DNA ca are calitatea de suspect in cadrul anchetei in curs. 

Ca urmare a acestui anunt, compania emitenta a anuntat ca investitorii isi pot retrage subscrierile pana pe 10 mai, la ora 17.00. 

O alta surpriza neplacuta, pentru micii investitori in special, a venit in momentul in care unii intermediari ai ofertei au acordat credite clientilor, pe masura ce gradul de suprasubscriere crestea, pentru a le asigura cote mai mari de alocare. In acest context, unii brokeri considera ca trebuie analizate criteriile pe care au fost acordate aceste credite. Aceste instrumente au fost utilizate si la ofertele anterioare, de exemplu Romgaz, insa nu la aceasta scara.

Aceste aspecte au fost transmise si Autoritatii de Supraveghere Financiara, insa, avand in vedere ca Digi Communications este o companie inregistrata in Olanda, prospectul ofertei a fost supus autorizarii Autoritatii din Olanda, si nu ASF.

Astfel, Autoritatea din Romania sustine ca nu are nicio responsabilitate privind aceasta oferta si clarificarea aspectelor ei pentru investitori. 

Cate actiuni sunt garantate pentru persoane fizice?

Oferta Digi a fost structurata pe doua transe, una de retail, care cuprinde 15% din actiuni, in timp ce restul, de 85%, este destinat transei investitorilor institutionali. 

Investitorilor de retail li se va acorda o alocare garantata de 100% pentru maxim 267 de actiuni oferite per investitor de retail, conform principiului "primul sosit, primul servit", pana la un numar total de 534.000 de actiuni oferite.

Investitorii de retail care au subscris in primele cinci zile lucratoare de derulare a ofertei pot obtine o reducere de 7% din pretul de oferta, iar cei care au subscris in perioada 8 -10 mai vor avea o reducere de 3%. 

Dupa incheierea ofertei, actiunile Digi vor fi listate la Bursa de Valori Bucuresti. 

Reprezentantii pietei de capital sustin ca listarea Digi va fi, probabil, cea mai mare in acest an din Europa Centrala si de Est, si va avea un impact mai mare decat listarea MedLife. Totodata, listarea va ajuta Romania sa se apropie de statutul de piata emergenta.

Romanii prefera interactiunea umana la banca

Consumatorii romani de produse si servicii financiare sunt mai reticenti decat cei din alte tari cand vine vorba de interactiunea complet digitala cu o institutie financiara. Romanii prefera in mare masura interactiunea cu un angajat al bancii si declara ca au mai mare incredere intr-o banca cu sucursale. 
 
Peste jumatate dintre romanii participanti la un sondaj (54%) spun ca nu au incredere in organizatiile financiare care nu au niciun fel de sucursale fizice. Mai mult, aproapte 80% dintre acestia declara ca este important pentru ei sa poata vorbi direct cu un reprezentant al unei banci, 24 de ore pe zi, 7 zile pe saptamana, chiar daca aceasta comunicare se realizeaza prin intermediul telefonului sau a altor metode de comunicare, reiese din studiul „EY Global Consumer Banking Survey”.
 
Prin comparatie, la nivel global, doar 57% dintre participantii la studiu spun ca au nevoie de un contact direct cu un angajat al bancii. 
 
“In Romania, cei care au raspuns la intrebarea “Ati avea incredere intr-o banca fara sucursala?”, majoritatea, respectiv 44%, au spus ca ar prefera o banca cu sucursale, fata de 33% media globala”, a explicat Aurelia Costache, seful departamentului de consultanta financiara din cadrul EY Romania.
 
Cat de multe stiu consumatorii despre produsele bancare?

Studiul EY si-a propus si testarea unui nou mod de a privi segmentarea clientilor, combinand usurinta de a folosi canale digitale si intelegerea produselor financiar bancare. Din acest punct de vedere, 66% dintre romani s-au declarant “digital savvy” (educati digital), peste media globala de 57%.
 
“Este adevarat ca acest studiu s-a derulat prin internet, deci cei care au raspuns aveau deja un nivel de educatie mai mare decat restul populatiei. Insa, in acelasi timp, este surprinzator ca doar 25% dintre cei chestionati se pot condsidera “financial savvy”, adica cunosc si inteleg produsele bancare. Ceea ce lasa o zona foarte mare de educatie pentru banci. Deci nu este suficient sa avem oferte si produse pe zona digitala, ci trebuie sa ii si educam pe clienti cum sa le foloseasca”, a subliniat Aurelia Costache.
 
Din studiul citat mai reiese ca 40% dintre consumatorii romani considera ca produsele si serviciile financiare seamana intre ele, indiferent cine este furnizorul lor.
 
Care sunt motivele pentru care un client si-ar schimba banca?
 
De asemnea, in studiu s-au analizat motivele pentru care clientii ar pleca de la o banca traditionala catre un jucator netraditional, iar pe primul loc se afla usurinta de a deschide un cont, calitatea experientei si diversitatea de produse si servicii fata de jucatorii traditionali. Insa realizatorii studiului spun ca aceasta perceptie ar putea veni si din gradul redus de educatie financiara, din care reiese ca poate consumatorii nu sunt constienti de ce ofera un jucator traditional.
 
In acest context, jumatate dintre participantii romani la studiu mentioneaza ca o experienta bancara mai buna reprezinta principalul motiv al deciziei de a schimba furnizorul principal de servicii financiare.
 
In acelasi timp, experienta pe telefonul mobil devine tot mai importanta pentru imbunatatirea comunicarii si a interactiunii clientului cu banca.
 
„Bancile trebuie sa aiba in vedere ca fiecare canal de comunicare intre client si banca presupune o modalitate diferita de a comunica si implica o experienta diferita pe care clientul o poate resimti. Bancile trebuie sa se asigure ca aceasta experienta este una placuta pentru client indiferent de canalul ales. Conform studiului nostru, 74% dintre respondentii din Romania declara ca este important pentru ei sa poata sa treaca cu usurinta de la folosirea unui canal de comunicare cu banca la altul”, a precizat Aurelia Costache.
 
Astfel, specialistii EY sustin ca pentru a-si imbunatatii interactiunea cu clientii lor, bancile ar trebui sa-i ghideze si sa-i asiste pe parcursul interactiunii cu banca indiferent de canalul ales.
Studiul, realizat anul trecut in 32 de tari cu ajutorul a 55.000 de respondenti, la care a participat pentru prima data si Romania, si-a propus sa analizeze comportamentul consumatorilor, persoane fizice, pentru a se intelege cum reactioneaza acestia, si in ce masura bancile au oferte de produse si servicii relevante pentru consumatori, dar si ce trebuie sa faca acestea pentru a ramane relevante in perspectiva cresterii concurentei din partea fintech-urilor.