Tuesday, August 19, 2014

Economia scade in trimestrul II

Datele statistice arata o inrautatire a situatiei economice, PIB inregistrand un recul cu 1% in trimestrul II comparativ cu trimestrul I din 2014.

Raportat la trimestrul II din 2013, PIB a suferit o contractie cu 1,4% (dupa ajustarea sezoniera), potrivit estimarilor “semnal” publicate de Institutul National de Statistica.
Rezultatele sunt sub prognozele analistilor, care mizau pe faptul ca economia va continua sa creasca, intr-un ritm lent.

Noile informatii atesta ca situatia macroeconomica s-a deteriorat in ultima perioada, ceea ce inseamna ca atingerea unei cresteri economice de 3% in 2014 este putin probabil sa se mai intample.

Visa incurajeaza educatia financiara printr-o platforma e-learning

Visa Europe a lansat o noua editie a programului de educatie financiara BaniIQ, prin care incurajeaza populatia sa isi imbunatateasca cunostintele financiare, prin intermediul unei platforme online interactive.
Persoanele care se inscriu in acest program pana la 30 septembrie 2014 au sansa de a castiga premii in valoare de 100 lei sau marele premiu de 1.000 euro.
Programul de training include notiuni de baza despre venituri, cheltuieli, organizarea bugetului personal, economisire, servicii financiare sau investitii. Mai mult, platforma online ofera utilizatorilor posibilitatea de a-si testa nivelul de cunostinte inainte si dupa finalizarea cursului pentru a evalua modul in care trainingul online i-a ajutat sa-si imbunatateasca aptitudinile.

Toate persoanele care finalizeaza trainingul BaniIQ vor primi o diploma personalizata care atesta nivelul de cunostinte.

“De la inceputul programului in 2012, aproape 260.000 de persoane au primit informatii utile prin trainingurile BaniIQ derulate in licee, universitati sau online si ne dorim sa ajungem la 500.000 de beneficiari pana la sfarsitul lui 2015”, afirma Catalin Cretu, subregional manager pentru Romania, Croata si Slovenia la Visa Europe.

Asiguratorii vor criterii obiective pentru evaluarea daunelor morale

Asociatia societatilor de asigurare (UNSAR) propune introducerea unor criterii normative obiective de evaluare a daunelor morale cu scopul de a creste predictibilitatea valorii daunelor, acordate de catre instantele de judecata.

In acest fel, asiguratorii vor sa elimine diferentele mari intre valoarea daunelor platite victimelor accidentelor de circulatie. 

Prin introducerea unor astfel de criterii, UNSAR sustine ca s-ar crea o predictibilitate cu privire la plafonul maxim al despagubirilor morale si un tratament egal al persoanelor similar vatamate. Din calculele UNSAR rezulta ca si costurile legate de instrumentarea daunelor s-ar diminua prin standardizarea modului de stabilire a daunelor, dupa modelul intalnit in state precum Spania, Slovacia sau Croatia.
Standardizarea despagubirilor morale este sustinata si de Autoritatea de Supraveghere Financiara, deoarece ar contribui la mentinerea interesului asiguratorului si reasiguratorilor internationali pentru piata RCA din Romania, cu efecte pozitive asupra stabilitatii financiare.

“In ceea ce priveste protectia asiguratilor, constatam ca in prezent sunt frecvente situatiile in care reprezentantii in instanta ai victimelor accidentelor de circulatie (sau ai rudelor acestora) contribuie semnificativ la erodarea despagubirilor acordate celor indreptatiti, astfel incat o parte semnificativa din daunele morale decise de instante nu ajunge la beneficiarii care au dreptul sa incaseze aceste sume”, se arata intr-un comunicat emis de ASF.

Service-urile auto vor cresterea amenzilor pentru societatile de asigurari cu multe reclamatii

ASSAI a trimis ASF o serie de propuneri pentru amendarea proiectului privind reclamatiile efectuate de asiguratii auto. Una dintre acestea presupune ca societatile de asigurare cu peste 50 de reclamatii intemeiate pe luna sa fie sanctionate cu amenzi de peste 20.000 euro si chiar cu retragerea licentei pe o perioada de 30 de zile.

Asociatia Societatilor de Service Auto Independente (ASSAI) este de parere ca trebuie sa existe criterii clare de sanctionare a societatilor de asigurari care inregistreaza un numar ridicat de petitii intemeiate. 

Astfel, pentru un numar de reclamatii cuprinse intre 51 si 150 pe luna, societatile de asigurare ar trebui sa primeasca o amenda de 20.000 euro, pentru un numar de 151 pana la 300 amenda ar trebui sa fie de 40.000 euro, iar pentru un numar intre 301 si 500 – de 70.000 euro. Daca numarul depaseste insa pragul de 500, societatea ar trebui sanctionata chiar cu retragerea licentei pentru 30 de zile.

“In prezent, nu exista o clasificare clara a sanctiunilor aplicate societatilor de asigurari care sa fie direct proportionala cu gravitatea faptelor, continuarea abaterilor identificate, prevederile legale de incadrare a faptelor sanctionabile fiind unul extrem de generale, situatie care permite institutiei sa aplice sanctiuni intr-un mod obscur - subiectiv, fara aplicarea unor criterii obiective si transparente”, argumenteaza presedintele ASSAI, Cristian Muntean.

Sanctiuni suplimentare pentru repetarea abaterilor

Mai mult, propunerea are in vedere aplicarea unei sanctiuni suplimentare in cazul repetarii pe parcursul a trei luni consecutive a abaterilor identificate. Aceasta situatie ar trebui sa atraga astfel dupa sine o sanctiune suplimentara aferenta unei categorii superioare de sanctiuni, considerand ca societatea nu a luat masuri de corectare a acestor fapte.
O alta propunere adresata catre ASF consta in faptul ca aceasta trebuie ca pentru fiecare obligatie neindeplinita de catre asigurator sa includa in norme si sanctiuni clar prevazute, raportate la gravitatea faptei, descurajante pentru societatile care le incalca, intrucat in actuala forma a proiectului acestea lipsesc.

“In actuala propunere de norma a ASF in mod intentionat nu sunt descrise clar si transparent sanctiunile aplicabile asiguratorilor pentru neindeplinirea obligatiilor, ci se face trimitere la niste articole din legea nr. 32/2000 care contin o enumerare de posibile sanctiuni aplicabile in mod netransparent”, precizeaza Muntean.

ASSAI cere ASF sa rezolve si reclamatiile privind asigurarile facultative

In prezent, ASF isi indeplineste incomplet misiunea de protejare a asiguratilor romani, nivelul de implicare a institutiei fiind oricum superficial si doar in zona RCA, potrivit presedintelui ASSAI, dat fiind ca  politele de asigurare sunt considerate de ASF “contracte intre parti” asupra carora autoritatea nu poate interveni.

Potrivit acestuia, la fel cum ANPC intervine in “contractele intre parti” cand se constata o abatere/neindeplinire a obligatiilor vanzatorului de produse in raport cu consumatorul, si ASF ar trebui sa isi asume raspunderea supravegherii modului in care o societate de asigurari isi indeplineste obligatiile catre asigurat, beneficiar al unei polite de asigurare facultativa.

Prin urmare, ASF ar trebui sa isi asume raspunderea prin rezolvarea tuturor petitiilor adresate, indiferent de natura si tipul de asigurare reclamat.

In prezent, pentru reclamatiile pentru politele de asigurare facultativa inaintate de petenti catre ASF, institutia isi declina competenta raspunderii sub pretextul existentei unui “contract intre parti” asupra caruia nu poate interveni si ii sugereaza reclamantului sa se adreseze instantelor de judecata pentru rezolvarea situatiei reclamate.

Dat fiind ca durata medie de solutionare a actiunilor in instanta este de peste trei ani, asiguratii prejudiciati/ abuzati de firmele de asigurari renunta la o astfel de demers.

“Trebuie insa reamintit faptul ca misiunea ASF este tocmai de a interveni, rezolva si a-i proteja pe toti consumatorii de produse de asigurari si nu doar pe pagubitii RCA”, explica seful ASSAI.

Aplicatia online de petitii sa permita atasarea de documente

In ceea ce priveste aplicatia online de petitii pusa la dispozitie de catre ASF, in prezent aceasta nu permite transmiterea (atasarea) documentelor aferente unei instrumentari eficiente si rapide a reclamatiilor transmise de catre petenti. Aceasta situatie conduce in viziunea ASSAI la tergiversarea rezolvarii reclamatiilor, firmele de asigurari fiind principalii beneficiari ai prelungirii acestor termene.

Acesta da ca exemplu un petent care reclama ca societatea de asigurari nu i-a achitat indemnizatia de despagubire. In prezent, ASF cere lamuriri societatii de asigurari in urma petitiei inregistrate si, in multe cazuri, asiguratorul informeaza ASF ca petentul nu a depus un document necesar instrumentarii dosarului de dauna, iar ASF comunica aceasta stare de fapt catre petent.

“De cele mai multe ori, petentul a depus in realitate acest document “ratacit” de catre inspectorul de dauna, avand si dovada inregistrarii respectivului document de asigurator”, precizeaza Muntean.

Ulterior, petentul transmite prin posta sau curier, catre ASF, o noua petitie care contine dovada inregistrarii acelui document necesar la momentul formularii petitiei, ASF constatand ca petentul si-a indeplinit obligatiile ce ii revin si ca societatea de asigurari a dezinformat autoritatea cu privire la starea de fapt si ii pune in vedere asiguratorului sa achite indemnizatia de despagubire urmata de transmiterea dovezii  platii. Abia atunci asiguratorul achita dauna. 

Toata aceasta procedura se intinde pe aproximativ 60 de zile, potrivit presedintelui ASSAI. “Petentul, daca ar avea optiunea de a atasa documente scanate in aplicatia on-line a ASF ar putea elimina prelungirea termenului de solutionare a reclamatiei. Varianta propusa mai sus - atasarea documentelor - ar injumatati in foarte multe cazuri termenele de solutionare a pretentiilor formulate de petenti”, subliniaza acesta.

Alte propuneri trimise de ASSAI catre ASF vizeaza urmatoarele aspecte:

-    rubrica de “Reclamatii petenti” sa aiba caracter permanent pe prima pagina a site-ului societatii de asigurari
-    clientii sa fie informati in momentul achizitiei unei polite de asigurari RCA sau CASCO cu privire la numarul de reclamatii inregistrate de catre societatea de asigurari
-    continutul rezolutiei transmise de catre ASF catre petenti sa fie modificat
-    ASF sa-si asume raspunderea pentru raspunsurile transmise catre petenti
-    persoanele juridice abuzate de catre asiguratori sa fie protejate de ASF 
-    termenele de raspuns din partea ASF catre petenti sa nu depaseasca 30 de zile si sa nu poata fi prelungit
-    numarul de reclamatii inregistrate la ASF sa fie contorizate si afisate pe site-ul institutiei in permanenta, pentru fiecare asigurator in parte
-    doar anumite campuri sa fie obligatorii de completat in momentul formularii unei reclamatii on-line.