Monday, April 23, 2018

Consumatorii de energie care au platit facturi "umflate" vor fi compensati

Consumatorii de energie electrica vor beneficia de tarife reduse in perioada urmatoare, ca urmare a unor investigatii derulate de Consiliul Concurentei. Institutia a constatat ca mai multe companii, timp de cativa ani, au trucat o serie de licitatii, fapt care a dus la “umflarea” preturilor pentru consumatorii finali.
 

La inceputul acestui an, Consiliul Concurentei a anuntat ca a sanctionat cu 73 de milioane de lei sase companii din domeniu, printre care si Electrica, pentru incheierea a doua intelegeri anticoncurentiale pe piata comercializarii contoarelor si echipamentelor conexe pentru masurarea energiei electrice.


"Companiile au stabilit modul in care urmau sa participe la licitatii, astfel incat sa nu se suprapuna si fiecare dintre participanti sa castige contracte de furnizare de echipamente cu eforturi minime. Efectele intelegerilor anticoncurentiale au condus la cresterea artificiala a preturilor de achizitie pentru respectivele echipamente, costurile suplimentare fiind translatate catre consumatorii finali care plateau facturi mai mari pentru energia electrica. Vom colabora cu Autoritatea de Reglementare in domeniul Energiei (ANRE) pentru recuperarea prejudiciului”, a declarat presedintele Consiliului Concurentei, Bogdan Chiritoiu.

Acesta sustine ca actiunile formelor sanctionate au trucat licitatiile la mai multi distribuitori de electricitate si, implicit, au  “umflat“ preturile la consumatorii finali. 
”Tarifele acestea “umflate” s-au dus spre clienti. De aceea am sanctionat compania, care raspunde pentru actiunea angajatilor ei”, a explicat presedintele Concurentei.
 
Cum se stabilesc prejudiciile?

Chiritoiu spune ca nu exista o estimare privind prejudiciul creat, pentru ca e vorba de licitatii ce au avut loc de-a lungul mai multor ani, de la infiintarea companiilor. De asemenea, nu exista o estimare in ceea ce priveste procentul de crestere a facturilor.

”Practic, de cand s-au privatizat distributiile, deci vorbim de ani buni in care preturile au fost exagerate. Aici, rolul cheie il va avea ANRE, pentru ca aceasta este menirea lor. Ei pot calcula pretul corect, nu putem noi sa o facem, dar ii putem sprijini cu datele pe care noi le-am obtinut in cursul investigatiilor”, a mai spus Chiritoiu.

Cu toate acestea, prejudiciile se pot recupera scazand tariful de distributie in viitor. “E greu sa dai compensatii pentru trecut, dar cred ca, asa cum ANRE poate spune companiei: ai voie sa cresti tariful cu X lei anul viitor, poate sa ii spuna: nu mai cresti cu X lei, cresti cu X pe 2, pentru ca e de recuperat un prejudiciu din trecut”, subliniaza Chiritoiu.

La randul sau, Niculae Havrilet, consilier al ministrului Energiei si fost presedinte al ANRE, a confirmat ca, in urma investigatiei Consiliului Concurentei pe aceasta piata, consumatorii ar trebui sa simta o scadere a tarifelor de distributie.

"Prin aceasta interventie a Consiliului Concurentei, societatea in cauza trebuie sa refaca tarifele si acest lucru se realizeaza prin scaderea nivelului tarifelor practicate de societate", a spus Havrilet.