Friday, March 23, 2018

Cum sa te feresti de samsarii care vor sa iti vanda o masina cosmetizata?

Tot mai multe masini second-hand intra in Romania, avand in vedere ca sunt atractive prin pretul cu mult mai redus fata de cele noi. Cumparatorii trebuie, insa, sa fie atenti la mai multe aspecte cand achizitioneaza o astfel de masina, multe dintre ele mascate de vanzatori. Care sunt cele mai frecvente modalitati de inselare a cumparatorilor?

Modificarea kilometrajului este folosita preponderent in cazul masinilor vechi, insa pe piata second-hand sunt si masini aproape noi, cu kilometrajul real, care, insa, au fost implicate in accidente grave. 

Masini implicate in accidente grave, vandute ca aproape noi

"Samsarii insala cumparatorii de masini second-hand nu doar prin manipularea kilometrajului, ci si prin readucerea pe strada a unor autoturisme cu daune majore, unele declarate dauna totala, desi sunt aproape noi, au carte service si kilometri putini si reali. Din statisticile InspectorAuto.ro reiese ca 67% dintre masinile pentru care s-a verificat istoricul de daune anul acesta au avut cel putin un incident", releva studiul realizat de site-ul mentionat. 


Din studiu mai reiese ca, din totalul masinilor cu daune, 36% au suferit reparatii in suma totala de pana la 2.200 de euro, ceea ce inseamna ca avariile nu au fost grave, 79% au avut reparatii de pana la 10.000 euro, ceea ce presupune avarii medii spre mari, si 12% au fost avariate grav, cu valori ale reparatiilor de pana in 15.000 de euro, chiar si daune totale.

"Pentru foarte multi cumparatori de masini rulate kilometrii sunt principalul criteriu in alegerea unui autoturism, de aceea sunt dese situatiile in care sunt cumparate masini cu kilometri reali, dar cu foste daune, unele chiar daune majore. Kilometrii conteaza la o masina rulata, dar nu sunt singurul element de luat in calcul atunci cand vrem sa ne asiguram ca facem o alegere buna", spune Mihai Cune, fondator si director general al InspectorAuto.ro.

Alte aspecte de care trebuie sa tii cont

In opinia sa, cumparatorul unei masini second-hand trebuie sa fie atent la linia caroseriei, distanta dintre elementele de caroserie, eventuale urme de impact frontal, sa verifice grosimea stratului de vopsea cu un aparat electronic sau mecanic, sa verifice portbagajul pe interior, dar si zonele in care se afla airbag-urile la interior, si sa faca proba de drum cu masina.

"O masina rulata de 5-6 ani fara nicio avarie este relativ greu de intalnit, mai ales daca masina a circulat in Romania. De aceea, este foarte important sa putem evalua gravitatea daunelor. Daca avem o aripa vopsita sau inlocuita, o bara revopsita, un parbriz schimbat, chestiuni acceptabile, atat timp cat lucrarile sunt facute de calitate putem merge mai departe cu achizitia la un pret corect. Insa, daca am observat avarii majore care au afectat caroseria serios, lonjeroanele, stalpii, pragurile, structura de rezistenta, airbag-urile etc. trecem mai departe si cautam alta masina", spun autorii studiului.

Portalul ofera cumparatorilor posibilitatea de a verifica istoricul de kilometri si daune al unei masini second-hand si are o baza de date de peste 6 milioane de inregistrari. In acest fel, cumparatorul poate afla daca este pe cale sa cumpere o masina fara accident, una care a avut doar avarii minore sau una care a fost dauna totala. 

In 2017, in Romania s-au inregistrat aproape o jumatate de milion de tranzactii cu masini second-hand, ca urmare a eliminarii timbrului de mediu.

Ce parere are CE despre reducerea contributiei la Pilonul II de pensii?

Reducerea contributiei la Pilonul II de pensii a fost criticata si in cel mai recent Raport de tara al Comisiei Europene pentru Romania, publicat la inceputul lunii martie. Comisia a avertizat ca aceasta masura, care nu a tinut cont de performanta buna a fondurilor private de pensii, va pune probleme suplimentare sistemului de pensii.
 
Forul european noteaza, in raportul citat, ca recenta reducere a contributiilor la fondurile de pensii din Pilonul II a atenuat ingrijorarile fiscal-bugetare pe termen scurt, dar ar putea avea consecinte negative asupra dezvoltarii pietelor de capital.
 
Mai mult, castigul bugetar s-ar estompa pe termen lung, deoarece contributiile sociale redirectionate de la al doilea pilon ar fi insotite de obligatia de a plati pensii pentru limita de varsta in viitor. In plus, aceasta modificare va avea drept rezultat pensii mai putin diversificate. 
 
CE: Situatia fondurilor de de pensii din Romania nu a constituit motiv de ingrijorare
 
“Reducerile recente ale contributiilor la fondurile de pensii din cel de al doilea pilon au fost declansate mai degraba de problemele fiscal-bugetare pe termen scurt decat de performanta lor financiara. Situatia financiara si functionarea fondurilor private de pensii din Romania nu au constituit un motiv de ingrijorare. Conform datelor OCDE, in 2016 au fost printre cele mai performante fonduri de pensii din noile state membre ale UE, impreuna cu fondurile de pensii din Polonia si Croatia. Rata de rentabilitate neta reala a investitiilor fondurilor de pensii din cel de al doilea pilon din Romania era de aproximativ 5% in 2016, mai mare decat rata medie de rentabilitate (medie simpla) de 3,4 % a fondurilor de pensii din noile state membre ale UE”, se subliniaza in raportul Comisiei. 
 
Practic, analiza Comisiei Europene confirma atat concluziile altor institutii internationale, cat si observatiile formulate de-a lungul timpului de catre numerosi experti. “Potrivit acestora, fondurile de pensii private de Pilon II din Romania au fost in cei 10 ani de la lansare printre institutiile financiare cele mai performante atat din Romania, cat si din Europa, iar afectarea lor prin reducerea contributiei sau alte masuri negative pune probleme suplimentare sistemului de pensii, in loc sa imbunatateasca situatia”, se arata intr-un comunicat al Asociatiei pentru Pensiile Administrate Privat din Romania (APAPR). 
 
In acest context, Asociatia reitereaza ca doar mentinerea legislatiei si arhitecturii actuale a Pilonului II, fara alte modificari, este singura solutie potrivita pentru generatia actuala de romani activi, care au asteptari foarte ridicate de la sistemul de pensii.
 
”Pilonul II a avut rezultate bune in ultimii ani, fondurile de pensii private din Romania inregistrand o performanta de top in Europa. Totodata, acestea sunt printre cei mai importanti investitori institutionali din economia locala, detinand aproximativ 20% din actiunile liber tranzactionate la Bursa de Valori de la Bucuresti si circa 7% din datoria publica a Romaniei”, a declarat vicepresedintele APAPR, Andreea Pipernea.
 
AURSF a depus un amendament pentru majorarea contributiei
 
Reamintim, in acest context, faptul ca Asociatia Utilizatorilor Romani de Servicii financiare (AURSF) se afla in randul celor care au sustinut actualul sistem si care au incercat sa mentina o contributie cat mai ridicata la Pilonul II. 
 
Presedintele asociatiei a transmis, in cadrul dezbaterilor parlamentare, si un amendament Comisiei pentru Munca, Familie si Protectie Sociala din Senatul Romaniei, care viza modificarea procentului de contributie de la 3,75% (stabilit de autoritati prin OUG 82/2017) la 4,25%. Modificarea era necesara pentru a evita scaderea cu care urmau sa se confrunte participantii la Pilonul II incepand cu data de 1 ianuarie 2018.
 
Insa amendamentul nu a putut fi sustinut, intrucat presedintele Comisiei nu a permis acest lucru.
 
In acel context, Consiliul Director al AURSF si-a exprimat dezaprobarea pentru modul in care autoritatile au modificat procentul de contributie pentru Pilonul II al sistemului de pensii, scaderea de la 5,1% la 3,75% urmand sa reduca in viitor pensiile administrate privat ale unui numar extrem de mare de participanti.
 
Statul roman si-a asumat obligatia legala de a majora nivelul contributiei pentru Pilonul II pana la 6% inca din 2016. In schimb, a incetinit procesul, astfel ca in 2017 procentul abia ajunsese la 5,1% (din salariul brut virat catre Pilonul II), pentru ca, incepand din acest an, sa se reduca la 3,75%.