Sunday, May 7, 2017

CNIPMMR: Implementarea impozitului pe gospodarii in 2018 nu este fezabila

Reprezentantii mediului de afaceri din Romania solicita autoritatilor o perioada de pregatire de cinci ani pentru introducerea sistemului de impozitare pe gospodarii anuntat. Acestia sustin ca, daca se va aplica de anul viitor, noul sistem va crea probleme de finantare a bugetului, administrative, pentru ANAF si financiare pentru populatie. 

“Noul concept de administrare a impozitului pe venit, prin globalizare, implica modificari de calcul si plata impozitului anual dupa 25 mai a anului fiscal urmator celui in care s-au realizat veniturile, in doua transe - jumatate din suma datorata la data depunerii declaratiei de venit global si jumatate din suma datorata in termen de 60 de zile de la data depunerii declaratiei de venit global”, a declarat fostul ministru pentru mediul de afaceri, Florin Jianu, in cadrul unei conferinte organizata de Consiliul National pentru IMM-uri (CNIPMMR). 

Cat va costa noul sistem?

Potrivit acestuia, in 2016, 12,4% din veniturile totale ale bugetului general consolidat, adica 27,7 miliarde de lei, au provenit din impozitele din salarii si venit. 

”Plata impozitului anual dupa 25 mai a anului fiscal urmator celui in care s-au realizat veniturile va avea ca efect un gol in vistieria statului in anul 2018 de cel putin 30 de miliarde de lei, concomitent cu o crestere a cheltuielilor bugetului cu 4,2 miliarde lei pe an reprezentand onorariile celor 35.000 de consultanti fiscali, adica 10.000 lei onorariu inmultit cu 35.000 inmultit cu 12 luni”, estimeaza reprezentantii Consiliului pentru IMM-uri.

In plus, reducerea cotei de impozitare de la 16% la 10% ar insemna o diminuare a impozitului aferent anului 2018, care va fi incasat in anul 2019, cu 10 miliarde de lei raportat la cifrele din 2016.

”Analizarea impactului reglementarii raportat la consecinte bugetare trebuie sa evidentieze sursele de venit pentru acoperirea acestor costuri”, mai arata CNIPMMR. 

Ce vor pati cei care nu platesc?

Mai mult, in practica, mai mult ca sigur in primii doi-trei ani nu se va reusi o colectare a impozitului de la toate gospodariile care ar trebui sa platesca, mai spune Florin Jianu. 

In aceste conditii, el avertizeaza ca eliminarea retinerii la sursa va avea ca efect numeroase executari fiscale silite ale contribuabililor, care vor cheltui fara a economisi sumele aferente impozitului si vor fi in imposibilitatea platii acestuia.

Astfel, reprezentantii firmelor mai spun ca, in forma prezentata, noul concept de administrare a impozitului pe venit, prin globalizare, va institui ”o sarcina administrativa suplimentara imensa”, rezultata din inregistrare, stabilire obligatii, evidenta, plata, compensare si control si o crestere foarte mare a cheltuielilor birocratice si administrative. 

In opinia lui Jianu, ANAF nu face fata, in prezent, administrarii unui numar de aproximativ un milion de contribuabili, si se intreaba cum va face fata administrarii a 7 -8 milioane de gospodarii. 

”Trebuie totodata asigurat un numar optim de consultanti fiscali”, a adaugat Jianu. 

In concluzie, reprezentantii IMM-urilor sustin cota unica de impozitare, cu retinere la sursa, cu analizarea oportunitatii reducerii cotei de la 16% la 10%, inclusiv eliminarea impozitului pe dividende, coroborat cu scaderea impozitarii pe forta de munca.