Tuesday, August 2, 2016

ASF testeaza la stres peste 100 de fonduri de investitii

Autoritatea de Supraveghere Financiara a stabilit factorii de stres care vor fi aplicati fondurilor de investitii din Romania, in cadrul unui exercitiu de testare derulat pe mai mult de 100 de astfel de entitati. Prin acest test se urmareste evidentierea eventualelor vulnerabilitati existente pentru aceste fonduri, individual si sectorial.
”ASF a aprobat metodologia testului de stres la care vor participa 73 de fonduri deschise de investitii (OPCVM) si 29 de fonduri inchise de investitii (AOPC) autorizate in Romania, precum si demararea celei de-a doua etape a acestui exercitiu”, se arata intr-un comunicat al institutiei.

Testele de stres au ca data de referinta 31 martie 2016 si vizeaza verificarea impactului negativ in eventualitatea in care anumite riscuri, cum ar fi scaderi ale activelor financiare sau majorari ale costurilor de finantare, s-ar produce.

Care sunt factorii de stres aplicati fondurilor?

Astfel, administratorii fondurilor trebuie sa simuleze impactul unui declin de 35% al indicelui BET-XT (care reflecta evolutia in cadrul Bursei de Valori Bucuresti a celor mai tranzactionate 25 de companii) asupra portofoliilor lor, fata de valoarea la data de referita, respectiv scaderea cu 20% a indicelui STOXX 600 (care urmareste cele mai reprezentative 600 de companii listate pe pietele europene). 

De asemenea, se va estima impactul cresterii ratei de dobanda pentru leu cu 2 puncte procentuale (200 bps) si cu 1,5 puncte procentuale (150 bps) pentru obligatiunile denominate in alte valute (predominant euro si dolari). 

Totodata, fondurile trebuie sa ia in calcul, in cadrul exercitiului, scaderi ale cursului de schimb aferent altor valute in care sunt denominate instrumentele financiare detinute, fata de valuta fondului, cu 10% comparativ cu nivelul de la data de referinta. 

In plus, se va analiza impactul intrarii simultane in incapacitate de plata a celor mai mari trei contrapartide din punctul de vedere al valorii expunerilor nete la data de referinta. ”Valorile pierderilor aferente acestor socuri sunt determinate in functie de clasele de rating ale contrapartilor”, mentioneaza ASF. 

Si, nu in ultimul rand, administratorii vor estima ce s-ar intampla cu fondul in cazul in care cei mai mari doi investitori ar depune simultan solicitari de rascumparare integrala, in functie de valoarea detinerilor la data de referinta.

Potrivit ASF, societatile de administrare a investitiilor vor calcula pe rand impactul fiecaruia dintre cei 5 factori individuali, separat pentru fiecare fond deschis si fond inchis de investitii participant.

Rezultatele testelor vor fi anuntate pana la finalul anului

”Toate informatiile necesare pentru analizarea impactului factorilor de stres vor fi colectate de ASF pana la data de 23 septembrie 2016, urmand ca rezultatele si eventualele masuri necesare de imbunatatire a procedurilor de management al riscurilor sa fie cunoscute inainte de finalul anului 2016”, se mai arata in comunicatul ASF.

Conform institutiei, prima etapa a acestui proces a vizat definirea cadrului de desfasurare a exercitiului prin intermediul consultarilor cu entitatile din piata de capital.

ASF mai mentioneaza ca scopul exercitiului este sa conduca la aplicarea de noi proceduri care sa determine imbunatatirea capacitatii fondurilor participante de gestionare a lichiditatii si riscurilor investitionale.

Ghid pentru clientii si pagubitii Carpatica Asig

ASF a publicat ghidul destinat clientilor si pagubitiilor Carpatica Asig, societate careia i-a fost retrasa autorizatia de functionare. Publicatia include un set de intrebari si raspunsuri pentru situatii cu care se pot confrunta cei care detin o polita la aceasta societate sau cei care au suferit o dauna provocata de un asigurat al acesteia.  

”Printre cele mai importante teme prezentate in cadrul ghidului se numara: masurile de protectie pentru consumatori in cazul declararii falimentului Carpatica, valabilitatea politelor de asigurare incheiate la Carpatica, rolul Fondului de Garantare a Asiguratilor (FGA), termenele pe care asiguratii/pagubitii Carpatica Asig trebuie sa le aiba in vedere etc”, se mentioneaza intr-un comunicat al Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF). 

De asemenea, din ghid, consumatorii pot afla care sunt pasii pe care trebuie sa-i urmeze pentru a recupera creanta de asigurare, cum poate fi denuntata o polita incheiata la Carpatica Asig, respectiv recuperarea sumei aferente perioadei neexpirate a contractului de asigurare, si cum trebuie formulata o cerere catre FGA.

Pagubitii depun cerere la FGA indiferent de momentul daunei

Pentru despagubiri, asiguratii sau pagubitii se vor adresa FGA indiferent daca dauna a fost produsa anterior adoptarii deciziei ASF de retragere a autorizatiei de functionare a Carpatica si pentru care a fost deschis dosar de dauna la asigurator, sau dupa aceasta data, in perioada de valabilitate a contractului de asigurare, se mentioneaza in ghid. 


Cererea la FGA se poate depune din momentul publicarii deciziei ASF pana la implinirea termenului de 90 de zile de la data ramanerii definitive a hotararii de deschidere a procedurii falimentului. ”Persoanele indreptatite la plata despagubirilor de la FGA se pot adresa acestuia si ulterior, daca dreptul de creanta s-a nascut dupa data ramanerii definitive a hotararii judecatoresti de deschidere a procedurii de faliment”, se mai arata in ghidul citat. 

ASF mentioneaza ca va publica termenele aferente falimentului Carpatica, astfel incat clientii respectiv pagubitii sa se poata incadra in limite si sa isi recupereze sumele cuvenite. 

Banii se incaseaza dupa ramanerea definitiva a falimentului

In concluzie, orice asigurat al societatii poate de acum sa depuna la FGA o cerere pentru intreruperea contractului si recuperarea sumei platite pana la expirarea de drept a politei. De asemenea, orice pagubit poate depune o cerere de recuperare a daunei, tot la FGA. Insa in ambele cazuri, solicitantul trebuie sa astepte ramanerea definitiva a deciziei de faliment a companiei pentru a isi primi banii. 

Formularele privind cererile de plata si modul in care acestea trebuie completate vor fi puse la dispozitia solicitantilor de catre FGA. Cererile vor fi ulterior verificate si, cele indreptatite, vor fi aprobate de Fond. 

Creditorii trebuie sa mai stie, insa, ca, potrivit plafonului de e garantare stabilit de lege, FGA poate asigura efectuarea platii in suma de maxim 450.000 lei pentru fiecare creditor de asigurare.

Ghidul ASF mai contine, de asemenea, informatii cu privire la termenele privind preluarea dosarelor de la Carpatica Asig de catre FGA, care sunt creditorii indreptatiti sa solicite indemnizatii/despagubiri sau sursele de informare pentru cei interesati de evolutia procesului de faliment. 

ASF a descis, in data de 27 iulie 2016, retragerea autorizatiei de functionare a societatii Carpatica Asig, ca urmare a constatarii starii de insolventa a societatii, si promovarea cererii de deschidere a procedurii de faliment. Compania se afla in redresare financiara, pe baza de plan, din aprilie 2014, dar nu a reusit sa isi majoreze capitalul sau sa gaseasca un investitor strategic pana la termenele acordat de Autoritate.